Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αναγνωρίζει εδώ και χρόνια τον κυρίαρχο ρόλο της Toyota στην εξέλιξη και στη διάδοση της υβριδικής τεχνολογίας απονέμοντας στην ηγεσία της τα εύσημα για την τόλμη της να επενδύει τις δύο τελευταίες δεκαετίες δισεκατομμύρια δολάρια προς αυτή την κατεύθυνση.
Οι Ιάπωνες από την πλευρά τους εξελίσσουν διαρκώς την αρχική ιδέα, φτάνοντας σήμερα στο σημείο να διαθέτουν στη διεθνή αγορά το πιο προηγμένο plug-in υβριδικό μοντέλο, το οποίο αν και βασίζεται στο υβριδικό Prius διαθέτει δύο παγκόσμιες τεχνολογικές καινοτομίες –την προαιρετική οροφή με τους συλλέκτες ηλιακού φωτός που προσθέτει περισσότερα από 1.000 χλμ. ετησίως στην ηλεκτρική αυτονομία του μοντέλου και μια αντλία που αξιοποιεί τη θερμοκρασία των καυσαερίων για το σύστημα κλιματισμού, ελαχιστοποιώντας την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτεί η λειτουργία του.
Ταυτόχρονα αξιοποιούνται για πρώτη φορά δύο ηλεκτροκινητήρες (στο πολύ αποτελεσματικό Dual Motor Drive System) που λειτουργούν συμπληρωματικά και συνδυάζονται με βενζινοκινητήρα 1,8 λίτρων –συνδυαστικής απόδοσης 122 ίππων –αλλά και ένα προηγμένο σύστημα θέρμανσης της μπαταρίας το οποίο διατηρεί την αποδοτικότητά της ακόμη και σε θερμοκρασίες κοντά στους -20 βαθμούς Κελσίου.
Πέρα από τις τεχνολογικές διαφορές των δύο Prius και καθώς το ένα δεν αντικαθιστά το άλλο, το Prius Plug-in Hybrid, η μπαταρία του οποίου φορτίζεται και από την πρίζα, είναι και αισθητικά διαφορετικό διαθέτοντας νέο προφυλακτήρα, καπό και μάσκα με κάθετα τοποθετημένα φώτα ημέρας τεχνολογίας LED και οριζόντια τοποθετημένα φώτα σε σχήμα double bubble στην πόρτα του χώρου αποσκευών, η οποία είναι κατασκευασμένη από CFRP (πλαστικό ενισχυμένο από ανθρακονήματα) για τη συγκράτηση του συνολικού βάρους σε χαμηλά επίπεδα –όχι περισσότερο από 1.530 κιλά -, αριθμός που καταδεικνύει τη δουλειά των ιαπώνων μηχανικών σε όλα τα επίπεδα παρά την αύξηση του μεγέθους και της ισχύος της μπαταρίας, η οποία τοποθετείται κάτω από τον χώρο αποσκευών των 360 λίτρων.
Με μήκος 4,645 μέτρα και μεταξόνιο 2,7 μέτρα, το Prius Plug-in Hybrid παραμένει ευρύχωρο για 4 επιβάτες –η τετραθέσια διάταξη υπαγορεύεται από την ύπαρξη κεντρικής κονσόλας και στο πίσω κάθισμα για λόγους λειτουργικότητας του υβριδικού συστήματος.
Η γνωστή αρχιτεκτονική με έμφαση στην εργονομία επαναλαμβάνεται και στην Plug-in υβριδική έκδοση, η οποία διαθέτει έγχρωμη οθόνη αφής οκτώ ιντσών και νέα γραφικά στον πίνακα οργάνων. Η ιδιαίτερη πινελιά του, τύπου joystick, επιλογέα ταχυτήτων στο κάτω μέρος του ταμπλό, δίπλα στα κουμπιά για την επιλογή των προγραμμάτων οδήγησης –Eco, Normal, Sport -, διατηρείται και στη συγκεκριμένη έκδοση, η οποία προσφέρει τη δυνατότητα ασύρματης φόρτισης σε κινητά που την υποστηρίζουν.
Στον δρόμο προς το μέλλον
Διαθέτοντας μπαταρία λιθίου-ιόντων 8,8 KWh που φορτίζεται σε δύο ώρες το Prius Plug-in Hybrid έχει τη δυνατότητα να κινηθεί για σχεδόν 63 χιλιόμετρα με τη χρήση αποκλειστικά ηλεκτρικής ενέργειας και μηδενικές εκπομπές ρύπων. Στην υβριδική λειτουργία οι τυποποιημένες εκπομπές ρύπων είναι 22 γραμμ./χλμ., η θεωρητική κατανάλωση καυσίμου μόλις 1 λίτρο/100 χλμ., η επιτάχυνση από στάση (0-100 χλμ./ώρα) απαιτεί 11,1 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 162 χλμ./ώρα.
Οδηγώντας στη Βαρκελώνη με τρία άτομα στο αυτοκίνητο και αποσκευές, χωρίς καθόλου προσοχή στον τομέα της κατανάλωσης αυτή προσέγγισε τα 3 λίτρα/100 χλμ. Ωστόσο η έκπληξη ήρθε από την εξαιρετική ποιότητα κύλισης, την αποτελεσματική ηχομόνωση και τον συνδυασμό άνεσης και ουδέτερης οδικής συμπεριφοράς ακόμη και σε συνθήκες εσκεμμένης πίεσης. Το αυτοκίνητο επιταχύνεται άμεσα, στρίβει εξαιρετικά για τα μέτρα της κατηγορίας του και δεν επιφυλάσσει καμία ιδιοτροπία στον χρήστη του, ο οποίος μπορεί με μία μόνο φόρτιση να διανύσει τη συνήθη απόσταση προς και από τη δουλειά χωρίς, ενδεχομένως, να καταναλώσει ούτε ένα λίτρο βενζίνη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ