Από την Τετάρτη 11 μέχρι την Κυριακή 22 Μαΐου το Φεστιβάλ των Καννών, για 69η φορά στην ιστορία του, αναμένεται να δώσει το κινηματογραφικό στίγμα της εποχής. Μόνο αυτό μπορεί να το καταφέρει και μόνο αυτό μέχρι σήμερα το έχει καταφέρει. Στις 14 Απριλίου θα γνωρίζουμε τις ταινίες που θα συναγωνιστούν εφέτος για τον Χρυσό Φοίνικα στο διαγωνιστικό πρόγραμμα υπό το βλέμμα της κριτικής επιτροπής, όπου πρόεδρος εφέτος είναι ο ελληνικής καταγωγής αυστραλός σκηνοθέτης Τζορτζ Μίλερ (των ταινιών Mad Max).
Η τελευταία είδηση για το εφετινό φεστιβάλ αφορά τον αμερικανό σκηνοθέτη Γουίλιαμ Φρίντκιν, ο οποίος επελέγη για να παραδώσει το καθιερωμένο masterclass / μάθημα κινηματογράφου που κάθε χρόνο παραδίδει ένα σημαντικό πρόσωπο του κινηματογράφου. Ο Φρίντκιν ανήκει στους πιο χαρακτηριστικούς αμερικανούς σκηνοθέτες του κινηματογράφου της δεκαετίας του 1970.
Γεννημένος στο Σικάγο το 1935, ο Φρίντκιν αποφάσισε να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο και τη σκηνοθεσία όταν είδε τον «Πολίτη Κέιν» του Ορσον Γουέλς. Προτού περάσει στα βαθιά νερά του κινηματογράφου, ο Φρίντκιν μαθήτευσε στα μεγάλα σχολεία της τηλεόρασης και του ρεπορτάζ. Δούλεψε υπό τον μεγάλο Αλφρεντ Χίτσκοκ στην τηλεοπτική σειρά «The Alfred Hitchcock Hour» και γύρισε αρκετά ντοκιμαντέρ. Σκηνοθετώντας τους Σόνι Μπόνο και Σερ στο «The good times» ο Φρίντκιν έκανε το ντεμπούτο του στην κινηματογραφική σκηνοθεσία. Το 1968 σκηνοθέτησε μια κινηματογραφική εκδοχή του «Πάρτι γενεθλίων» του Χάρολντ Πίντερ.

Ομως η στιγμή του Φρίντκιν ήρθε στη δεκαετία του 1970. Τρεις ταινίες του, το «The boys in the band» (1970), ο «Ανθρωπος από τη Γαλλία» (1971) και ο «Εξορκιστής» (1973) έκαναν τομή η καθεμία στο είδος που εκπροσωπούσαν: το «Boys in the band» είναι η πρώτη mainstream ταινία (απευθυνόμενη σε ευρύ κοινό) που ασχολείται με το ζήτημα της ομοφυλοφιλίας. O «Eξορκιστής» έθεσε νέες βάσεις στον μεταφυσικό κινηματογράφο τρόμου και ο «Ανθρωπος από τη Γαλλία» αντιμετώπισε με ντοκιμαντερίστικο ύφος την αστυνομική περιπέτεια.
O «Ανθρωπος από τη Γαλλία» κέρδισε το Οσκαρ καλύτερης ταινίας και χάρισε στον Φρίντκιν εκείνο της σκηνοθεσίας, που είναι και το μοναδικό μέχρι σήμερα της καριέρας του (ήταν υποψήφιος και για τον «Εξορκιστή»). Ωστόσο μετά το «Ψωνιστήρι» και τον «Ανθρωπο από το Λος Αντζελες» η καριέρα του Φρίντκιν στη δεκαετία του 1990 σημείωσε κάμψη, αλλά τα τελευταία χρόνια φαίνεται να έχει πάρει και πάλι και πάλι τα πάνω του με ταινίες όπως το «Bug» και το «Killer Joe».
«Είναι τιμή μου να μοιραστώ σκέψεις και ιδέες με το κοινό του Φεστιβάλ των Καννών, το σπίτι του παγκόσμιου κινηματογράφου» είπε ο Γουίλιαμ Φρίντκιν για την πρόσκληση που του έγινε. «Η περίοδος που διανύουμε είναι η πιο προκλητική που μπορώ να θυμηθώ σχετικά με το μέλλον του κινηματογράφου. Επέρχονται θηριώδεις αλλαγές στην παραγωγή και στη διανομή, περισσότερες από όσες έχω βιώσει με την εμπειρία περισσότερων από 50 χρόνια σε αυτή τη δουλειά».

Για να ξεφύγουμε όμως λίγο από τα αμιγώς κινηματογραφικά, χορηγός του 69ου Φεστιβάλ των Καννών θα είναι και εφέτος ο ελβετικός οίκος κοσμημάτων Chopard που από το 1998 πηγαίνει χέρι-χέρι με το φεστιβάλ της Γαλλικής Ριβιέρας. Εξάλλου, ο Χρυσός Φοίνικας, η μέγιστη βράβευση πού απονέμεται κάθε χρόνο στην καλύτερη ταινία μεγάλου μήκους στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ, κατασκευάζεται στα εργαστήρια του οίκου Chopard. Από το 2014, το μυθικό τρόπαιο κατασκευάζεται από χρυσό «Fairmined».
Κάθε χρόνο, η «Κολεξιόν του Κόκκινου Χαλιού» (Red Carpet Collection) εμπλουτίζεται με ένα επιπλέον κομμάτι, αφού η Chopard προτείνει έναν αριθμό κοσμημάτων ίσο με τον αριθμό των χρόνων που έχει το φεστιβάλ. Συνεπώς εφέτος θα αποκαλυφθούν 69 δημιουργίες εμπνευσμένες από την ομορφιά και τη γοητεία των ηθοποιών. Τα κοσμήματα έχουν κατασκευασθεί εξ ολοκλήρου στα εργαστήρια της Haute Joaillerie του οίκου στη Γενεύη. Να πούμε ότι εφέτος η Chopard επέλεξε ως θέμα τα σμαράγδια για να δώσει έμφαση στις φεστιβαλικές εκδηλώσεις της.

HeliosPlus