Ημερίδα με θέμα «Κρίσιμες ώρες για την ακτοπλοΐα και τις συγκοινωνίες των ελληνικών νησιών: Το πρόβλημα και οι πιθανές λύσεις» πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα το απόγευμα από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ) και τον Ελληνικό Επιμελητηριακό Σύνδεσμο Μεταφορών (ΕΕΣΥΜ).

Κατά την ημερίδα παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα των μέχρι σήμερα εργασιών της Ομάδας Εργασίας (ΟΕ) που συνέστησε ο Ελληνικός Επιμελητηριακός Σύνδεσμος Μεταφορών, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και το Εργαστήριο Διοίκησης Ναυτιλιακών και Λιμενικών Επιχειρήσεων (ΕΔΙΝΑΛΕ) του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ κ.Βασίλης Κορκίδηςσημείωσε ότι«είναι γνωστή σε όλους, η δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις του κλάδου, αφού πολλές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν διακόψει δρομολόγια, έχουν αποσύρει πλοία και δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις».

Ο κ. Κορκίδης τόνισε ότι για τον ΟΣΕ και τον ΟΑΣΑ ο κάθε έλληνας πολίτης φορολογείται με 115 ευρώ τον χρόνο, ενώ για την ακτοπλοΐα με 3,5 ευρώ.

Για να μπορέσει να υπάρξει μια δίκαια μοιρασιά θα πρέπει να αυξηθούν οι επιδοτήσεις στην ακτοπλοΐα, είπε. «Εμείς δεν ζητάμε να επιβαρυνθεί ο κάθε έλληνας πολίτης επιπλέον αλλά να υπάρξει μια ισορροπία» τόνισε και πρόσθεσε παράλληλα ότι ο κάθε επιβάτης της ακτοπλοΐας επιβαρύνεται επίσης με επίναυλο 3% για τις άγονες γραμμές

Δήλωσε επίσης ότι το 36% του κόστους της αξίας του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου είναι φόροι και κρατήσεις υπέρ του Δημοσίου παρά το γεγονός ότι τα καύσιμα είναι αφορολόγητα τονίζοντας ότι ο έλληνας νομοθέτης έχει λάθος αντίληψη αναφορικά με το θέμα ακτοπλοΐα.

Kατά την ομιλία του ο πρόεδρος του Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Μιχάλης Σακέλλης αναφερόμενος στα προβλήματα των εταιρειών του κλάδου είπε ότι«τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών θα είναι και το 2013 ζημιογόνα παρά τη μείωση των τιμών των καυσίμων κατά 10% σε σύγκριση με το 2012. Οι συνολικές ζημιές του κλάδου της περιόδου 2009 – 2013 θα πλησιάσουν το 1 δισ. ευρώ».

Ο κ. Σακέλλης επεσήμανε ότι παρά την ανανέωση του στόλου των πλοίων της ακτοπλοΐας τα τελευταία χρόνια, υπάρχει κίνδυνος υποβάθμισης της κίνησης αυτής καθώς το 2013 «δύο παραδοσιακές ακτοπλοϊκές εταιρείες ανέστειλαν την λειτουργία τους, οι γραμμές Πειραιάς – Ρέθυμνο και Πάτρα – Σάμη – Ιθάκη διακόπηκαν ενώ αντιμετωπίζονται προβλήματα στην εξυπηρέτηση των γραμμών του βορείου Αιγαίου αλλά και στη γραμμή Ικαρία – Σάμος».

Σχετικά με στοιχεία για την επιβατική κίνηση το 2013 είπε ότι εκτός πορθμείων μετακινήθηκαν με πλοία της ακτοπλοΐας 12.800.000 επιβάτες, εκ των οποίων 7.500.000 τουρίστες και από αυτούς 3.300.000 ήταν αλλοδαποί και 4.200.000 Έλληνες, ενώ αναφορικά με τις αναμενόμενες αφίξεις τουριστών το 2014 αναμένεται να φτάσουν τα 18.000.000. Επιπλέον το 2013 οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είχαν έσοδα συνολικά 389.000.000 ευρώ και πιο συγκεκριμένα από ναύλους επιβατών 233.400.000 ευρώ και από ναύλους οχημάτων 155.600.000 ευρώ.

Ο πρόεδρος των ακτοπλόων επανέφερε το θέμα της μείωσης του ΦΠΑ και στην ακτοπλοΐα και πρόσθεσε ότι«ο τρόπος αντιμετώπισης των εταιρειών μας είναι περίεργος, π.χ. η καθυστέρηση εκτέλεσης ενός δρομολογίου έχει αποτέλεσμα την κλήση του πλοιάρχου προς απολογία και την επιβολή προστίμων ενώ εάν καθυστερήσει ένα δρομολόγιο ΚΤΕΛ δεν αποδίδονται ευθύνες σε κανέναν».Και τόνισε επιπλέον ότι«περίεργα φαινόμενα παρατηρούμε και στα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας όπου για τις αεροπορικές συγκοινωνίες κάποια νησιά θεωρούνται άγονα και για την ακτοπλοΐα όχι».

Ο πρόεδρος του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών κ.Μιχάλης Αδαμαντίδης, επεσήμανε έξι σημεία που αυτή τη στιγμή έχουν δημιουργήσει τα προβλήματα και απειλούν ολόκληρο τον ακτοπλοϊκό κλάδο. Τα σημεία αυτά είναι υψηλό κόστος λειτουργίας στα ακτοπλοϊκά καύσιμα κατά 100%, έντονη εποχικότητα, μη επαρκής χρηματοδότηση των άγονων γραμμών, καθυστέρηση της καταβολής αποζημίωσης από το κράτος για τις γραμμές δημόσιες υπηρεσίας (σ.σ. άγονες γραμμές), υποχρεωτικές εκπτώσεις από το υπουργείο Ναυτιλίας για ορισμένες κατηγορίες χωρίς αποζημίωση και υψηλό ποσοστό ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων.

Ο κ. Αδαμαντίδης τόνισε ότι ο μόνος δρόμος που μπορεί να οδηγήσει αυτή τη στιγμή στη βιωσιμότητα του ακτοπλοϊκού συστήματος βασίζεται σε δύο άξονες.

Πρώτον, στη μείωση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών που αφορά την εκμετάλλευση των πλοίων ή και χρησιμοποίηση όπου είναι εφικτό καταλληλότερων κατά περίπτωση πλοίων αλλά και εξορθολογισμό της προσφερόμενης χωρητικότητας και δεύτερον στη βελτιστοποίηση του ακτοπλοϊκού δικτύου και των προσφερόμενων συγκοινωνιακών συνδέσεων των νησιών, που θα περιλαμβάνει συγκοινωνιακούς κόμβους που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν ανά νησιωτική περιφέρεια.

Αναφορικά με το λειτουργικό κόστος σε γενικές γραμμές προτείνεται η μείωση του ΦΠΑ επιβατών και οχημάτων στα επίπεδα που ισχύουν για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις 6,5%, πιθανή εξάλειψη του ΦΠΑ για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας, υλοποίηση κοινοπραξιών μέσω εταιρειών και διοικήσεων λιμανιών, εξέταση τροποποίησης του αριθμού δρομολογίων ή και εξέταση πλήρους κατάργησης γραμμών που υπερκαλύπτουν τις ελάχιστες απαιτήσεις σύνδεσης των νησιών με την πρωτεύουσα του νομού.

Για τη βελτιστοποίηση του ακτοπλοϊκού δικτύου, τονίστηκε η εφαρμογή του συστήματος «Hup and spoke» (σ.σ. σύστημα ανταποκρίσεων) δηλαδή τον συνδυασμό στον βαθμό που είναι εφικτό σε νησιά κομβικών γραμμών και ακτινικών συνδέσεων αλλά και παράλληλα συνδυασμό άλλων μεταφορικών μέσων.

Αυτό που προέκυψε από την έρευνα της ομάδας εργασίας είναι ότι οι νησιώτες είναι διατεθειμένοι να δεχτούν την αλλαγή της μετεπιβίβασης εάν αυτό γίνεται με συντονισμένα ακτοπλοϊκά δρομολόγια και σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα πρόσθεσε ο κ. Αδαμαντίδης.

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου κυρία Μαρία Λεκάκου, αναφερόμενη στο σύστημα ανταποκρίσεων στην ακτοπλοΐα, είπε ότι αυτό που επικρατεί αυτή τη στιγμή είναι ότι οι αγορές αλλάζουν μορφή και απο τον απόλυτο παρεμβατισμό του παρελθόντος, πάμε σε συστήματα που θέλουν να έχουν και τη βιωσιμότητά τους.

Θεωρώ, τόνισε, ότι η μεγαλύτερη έλλειψη που υπάρχει αυτή τη στιγμή στη διαχείριση του ακτοπλοϊκού ζητήματος είναι έλλειψη δεδομένων και ολοκληρωμένων συστήματος διαχείρισης.

«Είναι σαν να πάμε να διαχειριστούμε αεροπορικές συγκοινωνίες και να μην έχουμε υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, συστήματα μελετών και στρατηγικό σχεδιασμό» υπογράμμισε για να συμπληρώσει: «Ενώ θα πρέπει να αντιγράψουμε τα αεροπλάνα είμαστε στο επίπεδο του μπακάλικου».