Να παρακολουθεί προσεκτικά τις εξελίξεις στην ελληνική αεροπορική αγορά κάλεσε την Τετάρτη την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν κ. Χοακίν Αλμούνια, στο πλαίσιο της ανακοίνωσης της έγκρισης της εξαγοράς της Olympic Air από την Aegean Airlines. Μάλιστα, γνωστοποίησε ότι θεμελιώδες επιχείρημα για το «πράσινο φως» στο μεγάλο ντιλ ήταν οι πρόνοιες του ευρωπαϊκού δικαίου ανταγωνισμού περί «προβληματικής επιχείρησης».
Ο κ. Αλμούνια, αναφερόμενος στα πέντε δρομολόγια εσωτερικού στα οποία οι δύο εταιρίες αλληλοκαλύπτονται (Αθήνα – Χανιά, Αθήνα – Μυτιλήνη, Αθήνα – Σαντορίνη και οι εποχικοί για την Aegean Αθήνα – Κέρκυρα και Αθήνα – Κως), τόνισε ότι γνωρίζει πως η κατάσταση της αγοράς στους εν λόγω προορισμούς δεν είναι η καλύτερη για τους σχεδόν ένα εκατ. επιβάτες που ταξιδεύουν σε αυτούς ετησίως, όμως πρόσθεσε ότι «υπό κάθε πιθανό σενάριο»» θα είχαν μόνο έναν αερομεταφορέα.
«Η συγχώνευση αυτή καθ’ εαυτή δεν είναι η αιτία αυτής της κατάστασης» είπε ο επίτροπος ανταγωνισμού και υπογράμμισε ότι καμία άλλη αερογραμμή δεν εξέφρασε ενδιαφέρον να δραστηριοποιηθεί σε αυτούς, ενώ οι low cost που πετούν στην Ελλάδα καλύπτουν άλλα δρομολόγια. Ο επίτροπος ανταγωνισμού είπε ότι μόλις βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα θα εισέλθουν και άλλοι παίκτες στην αεροπορική αγορά, στην οποία η είσοδος δεν έχει φραγμούς και εμπόδια, υπογράμμισε.
Μάλιστα, αναφέρθηκε και στην περίπτωση των Κυπριακών Αερογραμμών, καθώς όταν οι Βρυξέλλες ξεκίνησαν την δεύτερη εις βάθος έρευνα αγοράς, η κυπριακή εταιρία εκτελούσε δρομολόγια στην Ελλάδα, αν και στη συνέχεια αποχώρησε – λόγω οικονομικών προβλημάτων που απασχολούν τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού.
Ζήτησε επαγρύπνηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού
«Όλοι γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα περνάει μέσα από εξαιρετικές συνθήκες. Αυτό που ζητώ εγώ και οι υπηρεσίες μου από την Ελληνική Αρχή Ανταγωνισμού είναι να παρακολουθεί πολύ προσεκτικά οποιαδήποτε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης, που μετά βεβαιότητας, θα έχει η Aegean σε αυτά τα πέντε δρομολόγια» τόνισε.
Σύμφωνα με τον κ. Αλμούνια, «κινητήρας» της έγκρισης ήταν το επιχείρημα του «failing firm», δηλαδή της προβληματικής επιχείρησης, όπως έχει διατυπωθεί στο κοινοτικό δίκαιο. Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν επικαλέστηκε τις κατευθυντήριες γραμμές για την αξιολόγηση των οριζόντιων συγκεντρώσεων, σύμφωνα με τον σχετικό κανονισμό του Συμβουλίου, επικαλούμενος ένα καίριο άρθρο.
«Η Επιτροπή θεωρεί ότι για να γίνει δεκτό το επιχείρημα της “προβληματικής επιχείρησης” πρέπει να συντρέχουν οι ακόλουθες τρεις προϋποθέσεις: πρώτον, η φερομένη ως προβληματική επιχείρηση θα αναγκασθεί στο εγγύς μέλλον να αποχωρήσει από την αγορά λόγω των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζει, αν δεν εξαγορασθεί από άλλη επιχείρηση. Δεύτερον, δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική δυνατότητα εξαγοράς, λιγότερο επιβλαβής για τον ανταγωνισμό, εκτός από την κοινοποιηθείσα συγκέντρωση. Τρίτον, αν δεν πραγματοποιηθεί συγκέντρωση, η προβληματική επιχείρηση θα παύσει αναπόφευκτα να ασκεί τις δραστηριότητές της στην αγορά» σημειώνεται.
Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές, το άλλο κριτήριο της προβληματικής επιχείρησης είναι το εάν η Κομισιόν κρίνει ότι «μια συγκέντρωση που κατά τα άλλα δημιουργεί προβλήματα ανταγωνισμού μπορεί να συμβιβάζεται με την κοινή αγορά, αν μία από τις συμμετέχουσες επιχειρήσεις είναι προβληματική».
Προϋπόθεση είναι «να μην μπορεί να θεωρηθεί ως συνέπεια της συγκέντρωσης η στρέβλωση της διάρθρωσης του ανταγωνισμού που έπεται της τελευταίας», κάτι που προκύπτει «εφόσον η διάρθρωση του ανταγωνισμού στην αγορά θα παρουσίαζε τουλάχιστον τα ίδια προβλήματα και αν δεν υπήρχε η συγκέντρωση».
Το τρίτο επιχείρημα είναι ότι τα εμπλεκόμενα μέρη καλούνται να αποδείξουν ότι «η στρέβλωση της διάρθρωσης του ανταγωνισμού που έπεται της συγκέντρωσης δεν οφείλεται στην τελευταία».
Πρόκειται για όχι συχνό φαινόμενο στην κοινοτική πολιτική ανταγωνισμού, είπε ο κ. Αλμούνια, αναφέροντας ως τελευταία περίπτωση την υπόθεση της εξαγοράς της σουηδικής Nynas AB από τη Shell Deutschland Oil GmbH (IP/13/804).
Η MIG δεν μπορούσε να υποστηρίξει την Olympic Air
Παράλληλα, αναφερόμενος στη MIG, ο κ. Αλμούνια τόνισε ότι η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού είχε αποταθεί στα τέλη του Ιουλίου του 2013 στoν ομώνυμο όμιλο, ρωτώντας εάν προθυμοποιείται να στηρίξει οικονομικά την Olympic Air. Η MIG, συνέχισε, επιβεβαίωσε τον Αύγουστο ότι δεν ήταν έτοιμη να παράσχει οικονομική υποστήριξη.
«Η εικόνα σήμερα είναι αρκετά διαφορετική από ότι ήταν δύο ή τρία χρόνια πριν. Τον καιρό της πρώτης ειδοποίησης, η Olympic ήταν πολύ μεγαλύτερη· λειτουργούσε 32 αεροπλάνα, συμπεριλαμβανομένων και 15 τζετ. Σήμερα λειτουργεί μόλις 14 turboprop και είναι στη διαδικασία να επιστρέψει και το τελευταίο εναπομείναν τζετ. Έχει γίνει μία πολύ μικρότερη, περιφερειακή εταιρία» παρατήρησε ο επίτροπος ανταγωνισμού.
«Η Olympic σήμερα απλά δεν είναι σε θέση να συνεχίσει να επιχειρεί έκτός της Aegean. Εάν η Olympic μπορούσε να συνεχίσει εκτός του ομίλου Aegean group, η απόφαση μας θα ήταν απαγορευτική» τόνισε.
«Όμως τώρα, λόγω τόσο της εν εξελίξει οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα και της πολύ δύσκολης οικονομικής κατάστασης στην Olympic, η Olympic θα αναγκαζόταν να εγκαταλείψει την αγορά με ή χωρίς συγχώνευση. Εάν δεν εξαγοράζονταν από την Aegean, η Olympic απλώς θα έκλεινε. Αυτό σημαίνει ότι στα πέντε προβληματικά δρομολόγια, η Aegean θα παρέμενε ο μόνος παίκτης σε κάθε περίπτωση» κατέληξε ο κ. Αλμούνια.