• Αναζήτηση
  • Με «κουμπαρά» €154 εκατ. οι μέτοχοι κράτησαν ζωντανή την Ολυμπία Οδό

    Ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ οι συσσωρευμένες ζημιές της Ολυμπίας Οδού τα τελευταία τρία χρόνια λόγω της μείωσης της κυκλοφορίας και της συνεπαγόμενης πτώσης των εσόδων από τα διόδια, της αναστολής της δανειοδότησης από τις τράπεζες και των καθυστερήσεων από πλευράς Δημοσίου στην έναρξη της παραχώρησης και την παράδοση των εργοταξιακών χώρων.

    Ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ οι συσσωρευμένες ζημιές της Ολυμπίας Οδού τα τελευταία τρία χρόνια λόγω της μείωσης της κυκλοφορίας και της συνεπαγόμενης πτώσης των εσόδων από τα διόδια, της αναστολής της δανειοδότησης από τις τράπεζες και των καθυστερήσεων από πλευράς Δημοσίου στην έναρξη της παραχώρησης και την παράδοση των εργοταξιακών χώρων.

    Ωστόσο, η παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού πέτυχε να διατηρήσει τα μεγέθη της σε οριακά βιώσιμα μεγέθη, αφού οι μέτοχοι της κοινοπραξίας πρακτικά έβαλαν χρήματα από την τσέπη τους και κράτησαν ζωντανή την εταιρεία.
    Ειδικότερα, σύμφωνα με οικονομικά στοιχεία της εταιρείας παραχώρησης, το 2012 κατεγράφησαν ζημίες της τάξης των 57,8 εκατ. ευρώ, οι οποίες αθροιζόμενες στις ζημίες ύψους 30 εκατ. ευρώ του 2011 και τα αποτελέσματα των προηγουμένων ετών, συγκέντρωσαν ζημίες ύψους 100 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία που εξασφάλισε η ηλεκτρονική έκδοση του «Βήματος», από την έναρξη της παραχώρησης τον Αύγουστο του 2008 ως τον Δεκέμβριο του 2012, η εταιρεία κατάφερε να διατηρηθεί σε θετικά μεγέθη, καθώς οι δαπάνες έφτασαν τα 1,229 δισ. ευρώ, ενώ οι πηγές εσόδων ανήλθαν σε 1,230 δισ. ευρώ.
    Η παραχώρηση διατηρήθηκε «ζωντανή», καθώς οι μέτοχοι του έργου έβαλαν εμμέσως περισσότερα κεφάλαια από ό,τι αρχικά ορίζονταν στις συμβάσεις παραχώρησης, αφού άφησαν ανεξόφλητους τους εαυτούς τους και τις συνδεδεμένες με αυτούς εταιρείες που ανέλαβαν την κατασκευή.
    Έτσι, εξασφαλίστηκε ένας «κουμπαράς» 154 εκατ. ευρώ που διατήρησε εν ζωή την εταιρεία. «Εάν είχαν τηρηθεί από πλευράς τους οι πρόνοιες της σύμβασης, σήμερα δεν θα υπήρχε έργο. Αντίθετα, έβαλαν πλάτη για να κρατηθεί ζωντανό. Ωστόσο, αυτό δεν μπορεί να γίνεται εσαεί» σημειώνουν πηγές της εταιρείας. «Η συνολική κατάσταση του έργου της Ολυμπίας Οδού παραμένει κρίσιμη έως ότου η Βουλή κυρώσει τη διαδικασία αναδιάρθρωσης του έργου» αναφέρουν.
    Όπως μεταδίδουν στελέχη της εταιρείας, η κίνηση από τον Νοέμβριο του 2010 έως σήμερα έχει μειωθεί κατά 40% λόγω της κρίσης και της αύξησης της τιμής της βενζίνης, αφήνοντας αρνητικό αποτύπωμα στα έσοδα από τα διόδια. Έτσι, οι νέες συμβάσεις έχουν προσαρμοστεί στα καινούργια δεδομένα του χαμηλότερου κυκλοφοριακού φόρτου.
    Η δεύτερη ευκαιρία
    Ωστόσο, οι πρόσφατες εξελίξεις έδωσαν μία ακόμη ευκαιρία για το έργο. Η συμφωνία μεταξύ Δημοσίου και παραχωρησιούχου για καταβολή αποζημίωσης, ύψους 130 εκατ. ευρώ για αξιώσεις του δεύτερου, και η εκταμίευση 60 εκατ. ευρώ από το εν λόγω ποσό, ενεργοποίησε εκ νέου την εργοταξιακή δραστηριότητα.
    Σταδιακά αναπτύσσονται εργοτάξια σε ορισμένα σημεία της Κορίνθου – Πατρών, καθώς έχουν ξεκινήσει προπαρασκευαστικές εργασίες. Αυτές αφορούν τεχνικά έργα, όπως τοίχους αντιστήριξης, διαβάσεις, γέφυρες και ημιστέγαστρα, χωματουργικές εργασίες, όπως επιχώσεις και εκσκαφές, έργα οδοστρωσίας και εργασίες στις σήραγγες σε Ακράτα, Παναγοπούλα και Μαύρα Λιθάρια.
    Παρ’ όλο που οι εξελίξεις ήταν θετικές για την Ολυμπία Οδό, αφού, σύμφωνα με χθεσινές δηλώσεις του επικεφαλής της Task Force κ. Χορστ Ράιχενμπαχ θα δοθεί το «πράσινο φως» της Κομισιόν στις αναθεωρημένες συμβάσεις και, πλην δραματικών εξελίξεων, αυτές θα περάσουν εύκολα από τη Βουλή, υπάρχει ένα ακόμη «βουνό».
    Ενα ακόμα «βουνό»
    Και αυτό διότι το έργο θα πρέπει να αναπτυχθεί με ταχείς ρυθμούς, μετά τις εγκρίσεις από το Κοινοβούλιο και την Κομισιόν. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τράπεζες δίδουν την έγκρισή τους για τη συνέχιση των εργασιών και την εκταμίευση των δανείων, όμως έχουν θέσει σκληρούς όρους σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα και τις υποχρεώσεις του Δημοσίου, καθώς, όπως μεταδίδουν, δεν θα ανεχθούν να προκύψουν εκ νέου καινούργια δεδομένα στο έργο, όπως συνέβη στο παρελθόν.
    Παράλληλα, ασφυκτικά είναι και τα περιθώρια από πλευράς ΕΕ, καθώς η κοινοτική συμβολή που δίδεται μέσω του ΕΣΠΑ καθιστά πιεστική την απορρόφηση των κονδυλίων, διότι το πρόγραμμα εκπνέει το 2015.
    Δαπάνες (σε εκατ. ευρώ) για την περίοδο 2008-2012
    Κατασκευή
    827
    Λειτουργία και Συντήρηση
    158
    Χρηματοοικονομικά έξοδα
    208
    Κόστος καθυστέρησης Έναρξης Παραχώρησης
    36
    Σύνολο
    1.229
    Πηγές εσόδων (σε εκατ. ευρώ)
    Έσοδα διοδίων
    322
    Ληφθείσες αποζημιώσεις καθυστέρησης Έναρξης Παραχώρησης
    84
    Ανεξόφλητα έργα & λοιποί πιστωτές
    154
    Ιδιωτικά Κεφάλαια Μετόχων
    90
    Συμβολή δημοσίου και Ευρωπαϊκής Ένωσης
    243
    Τραπεζικά Δάνεια
    337
    Σύνολο
    1.230
    Οικονομία
    One Channel
    Ο νέος ενημερωτικός τηλεοπτικός σταθμός της Ελλάδας
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Κι όλα μοιάζουν… παραμύθι Η λεπτεπίλεπτη μελαχρινή γυναίκα περπατάει με αργά, νωχελικά βήματα. Τα μαύρα πλούσια μαλλιά της μόλις που αγγίζουν το κόκκινο... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk