Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας των υπεραγορών, τα private labels των σουπερμάρκετ, όπως έχει επικρατήσει να λέγονται στα… ελληνικά, είναι ίσως η μοναδική κατηγορία προϊόντων που γνωρίζει σημαντική αύξηση στις πωλήσεις της.

Πρωτίστως, λόγω της χαμηλότερης τιμής τους, που σε περίοδο κρίσης μετατρέπεται σε κυρίαρχο κριτήριο επιλογής για τους καταναλωτές. Δευτερευόντως, λόγω της προωθητικής πολιτικής που εφαρμόζουν οι υπεραγορές, καθώς αυτή η κατηγορία επιτρέπει ενδεχομένως και μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους.

Για τις χαμηλότερες τιμές, υπάρχει μια προφανής και μια λιγότερο προφανής εξήγηση. Ασφαλώς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δεν επιβαρύνονται με έξοδα διαφήμισης και υποστήριξης του εμπορικού σήματος, όμως το κόστος τους σχετίζεται, μεταξύ άλλων, και με τις προδιαγραφές που θέτει η κάθε αλυσίδα υπεραγορών, ανάλογα με το πελατειακό κοινό της, αλλά και την αυστηρότητα των ελέγχων που διενεργεί.

Το κρασί δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση σε αυτή τη γενικευμένη τάση. Οι περισσότερες αλυσίδες έχουν πλέον τις δικές τους ετικέτες, που καλύπτουν τις πιο γνωστές περιοχές και ποικιλίες του ελληνικού αμπελώνα. Κάποιες, μάλιστα, στην προσπάθεια μείωσης του κόστους, εκτός από τις κλασικές γυάλινες φιάλες προτείνουν κρασιά σε πλαστικά μπουκάλια του 1,5 λίτρου, όπως αυτά του νερού.

Παράλληλα, στα ράφια των υπεραγορών βρίσκουμε πολλές ετικέτες από τον παγκόσμιο αμπελώνα, σε τιμές που ξεκινούν κάτω από τα 2 ευρώ και μάλιστα σε αξιοπρεπέστατη ποιότητα. Οι περισσότερες, αποκλειστικές εισαγωγές των αλυσίδων, δικαιολογούν τη χαμηλή τιμή τους, λόγω της διαφορετικής διάρθρωσης του αμπελοοινικού κλάδου στις χώρες προέλευσής τους. Μεγάλοι ενιαίοι αμπελώνες, για παράδειγμα, μηχανική καλλιέργεια και συγκομιδή, μικρότερο εργατικό κόστος, μεγαλύτεροι όγκοι, αλλά και διαφορετική επιχειρηματική κουλτούρα των οινοπαραγωγών, θα μπορούσαν να αναφερθούν ενδεικτικά.

Μπήκαμε στον πειρασμό να δοκιμάσουμε παράλληλα, με τη μέθοδο της τυφλής γευσιγνωσίας όπως πάντα, 27 ελληνικά κρασιά ιδιωτικής ετικέτας και 13 εισαγόμενα, από αυτά που είναι διαθέσιμα στα ράφια των σουπερμάρκετ. Κριτήριο ομαδοποίησης ήταν μόνο η τιμή – κάτω από 6 ευρώ – και το χρώμα. Εχουμε την εντύπωση ότι τα αποτελέσματα της δοκιμής, και κυρίως η κορυφαία δεκάδα, επιβεβαιώνουν όσα γράφουμε.

ΤΑ ΤΥΠΙΚΑ
Η σειρά της παρουσίασης των κρασιών που ξεχώρισαν είναι τυχαία και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί κατάταξη.
Η τυφλή δοκιμή πραγματοποιήθηκε στον χώρο σεμιναρίων Genius in Gastronomy (www. geniusingastronomy.gr).
Τα δείγματα ζητήθηκαν από τα σουπερμάρκετ και δοκιμάστηκαν σε θερμοκρασία 18°C.
Ευχαριστούμε τον οινοχόο Χρήστο Σιώμο για τη βοήθειά του.

ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ

PALO ALTO Reserva 2010
DO Maule Valley – Chile
Cabernet Sauvignon – Carmenere – Syrah
Παραγωγός: Palo Alto SA
Διάθεση: ΑΒ Βασιλόπουλος
Χρώμα: Βαθυκόκκινο, συμπαγές.
Αρωμα: Πυκνό και πολυσύνθετο μπουκέτο αρωμάτων, όπου αναγνωρίζουμε ώριμα μαύρα φρούτα, μέντα, μπαχαρικά, φρυγανισμένο ψωμί και μόκα.
Γεύση: Ο αναμφισβήτητος πρωταθλητής της δοκιμής! Εξαιρετική συμπύκνωση και δομή, θέρμη, ευγενικές, αλλά ακόμη αισθητές τανίνες, ζουμερό φρούτο και μεγάλη διάρκεια.

ΝΕΜΕΑ ΠΟΠ 2010
Ιδιωτική ετικέτα ΑΒ Βασιλόπουλος
Χρώμα: Πορφυροκόκκινο βαθύ, με ελάχιστο μοβ.
Αρωμα: Κομψή παρουσία, τυπική του Αγιωργίτικου, με κόκκινα φρούτα στο προσκήνιο και βανίλια, γλυκά μπαχαρικά και μια γήινη νότα στο παρασκήνιο.
Γεύση: Γεμάτο και ζεστό άγγιγμα, αρμονικό ξεδίπλωμα με βελούδινες τανίνες, ευχάριστη οξύτητα και μακρύ τελείωμα όπου επανέρχεται το φρούτο.

CABERNET SAUVIGNON 2008
Πελοπόννησος ΠΓΕ
Ιδιωτική ετικέτα ΑΒ Βασιλόπουλος
Χρώμα: Σκούρο κόκκινο, αρκετά συμπαγές.
Αρωμα: Σύνθετη μύτη, με το βαρέλι να κάνει αισθητή την παρουσία του. Φρυγανισμένο ψωμί, μπαχαρικά και βανίλια, συναντιούνται με μνήμες φύλλων ελιάς, μανιταριών και μαύρων φρούτων.
Γεύση: Οι ευγενικές τανίνες συνδυάζονται με αρκετό φρούτο και οξύτητα, για να δημιουργήσουν ένα ισορροπημένο σύνολο, που διαθέτει δύναμη χωρίς να γίνεται επιθετικό.

DON LUCIANO 2010
DO La Mancha – Spain
Tempranillo
Παραγωγός: Garcia Carrion
Διάθεση: ΑΒ Βασιλόπουλος
Χρώμα: Σκούρο κόκκινο, μέσης πυκνότητας.
Αρωμα: Νότια, αρκετά εξελιγμένη έκφραση, με ξερό σύκο, φρούτα σε αλκοόλ, μέντα και σοκολάτα να πρωταγωνιστούν, αφήνοντας τα φρέσκα φρούτα στο φόντο.
Γεύση: Η έκπληξη της δοκιμής, με την τιμή του στο ράφι να μην ξεπερνάει τα… 2 ευρώ! Μεσαίου όγκου, με ευχάριστο άγγιγμα, ήπιες τανίνες, φρούτο και καλό τελείωμα, προκαλεί τον ακριβότερο ανταγωνισμό.

ΑΛΙΚΟΣ ΛΟΦΟΣ 2010
Πελοπόννησος ΠΓΕ
Αγιωργίτικο – Cabernet Sauvignon
Ιδιωτική ετικέτα ΑΒ Βασιλόπουλος
Χρώμα: Πυκνό κόκκινο, με ελαφρές ιώδεις ανταύγειες.
Αρωμα: Οι δύο ποικιλίες καθορίζουν την αρωματική έκφραση του κρασιού. Κεράσι και φραμπουάζ στην αρχή, κασσίς, τρούφα, μπαχαρικά και μόκα στη συνέχεια.
Γεύση: Θερμό και γεμάτο στην πρώτη επαφή, αποκαλύπτει στη συνέχεια τις νεανικές, σφιχτές τανίνες του, που με δυσκολία καλύπτονται από το φρούτο. Επίμονο τελείωμα και υποσχέσεις για το μέλλον.

Bergerac AOC 2010
La Cave D’ Augustin Florent
Διάθεση: Carrefour
Χρώμα: Κόκκινο, με αρκετές βιολετί πινελιές.
Αρωμα: Τα κόκκινα φρούτα του δάσους κυριαρχούν στη μύτη, τα ακολουθούν όμως μνήμες φρέσκου καρυδιού, μπαχαρικών, βρεγμένης γης και ξύλου.
Γεύση: Ευκολόπιοτο κρασί, με μπαχαράτη επίγευση, μαλακό άγγιγμα, μέσος όγκος, ήπιες τανίνες, που υποστηρίζονται από ώριμο φρούτο και αλκοόλη.

LA CAVE D’ AUGUSTIN FLORENT 2010
Cahors AOC
Malbec
Διάθεση: Carrefour
Χρώμα: Βαθυκόκκινο, αρκετά πυκνό, με ίχνη μοβ.
Αρωμα: Διακριτική, αλλά τυπική μύτη, πικάντικη, με μνήμες βρεγμένης γης, ώριμων μαύρων φρούτων και πιπεριού, σε λεπτό φόντο βανίλιας.
Γεύση: Η δύναμη και η θέρμη κάνουν αμέσως αισθητή την παρουσία τους. Υποστηρίζονται, όμως, πολύ ικανοποιητικά από φρούτο και οξύτητα, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα ισορροπημένο σύνολο με καλή διάρκεια.

CABERNET SAUVIGNON 2010
Vin de Pays d’Oc
Παραγωγός: Calvet SA
Διάθεση: Βερόπουλος
Χρώμα: Σκούρο πορφυρό, με λίγο μοβ.
Αρωμα: Εκφραστική μύτη, όπου πρωταγωνιστούν η πράσινη πιπεριά και το φρέσκο καρύδι, σε συνδυασμό με κόκκινο φραγκοστάφυλο και μπαχαρικά.
Γεύση: Ισως πιο λεπτό απ’ ό,τι περιμένει κανείς από την ποικιλία, ευχάριστο, όμως, μαλακό, με στρογγυλές τανίνες και φρούτο. Ωραίο, φρουτώδες τελείωμα.

TRIVENTO MIXTUS 2010
Mendoza Argentina
Cabernet Sauvignon – Merlot
Παραγωγός: Trivento Bodegas SA
Διάθεση: ΑΒ Βασιλόπουλος
Χρώμα: Κόκκινο, μέσης πυκνότητας.
Αρωμα: Μέτριας έντασης αρωματική σύνθεση, όπου αναγνωρίζονται κόκκινα φρούτα του δάσους, καβουρδισμένα φουντούκια και μια ελαφρά φυτική νότα.
Γεύση: Ξεκινάει ήπια, με μια φρουτένια αίσθηση. Στη συνέχεια αναδύονται η οξύτητα και οι τανίνες του, που πάντως διατηρούνται στα όρια της… ευπρέπειας. Ευχάριστο τελείωμα.

ΝΕΜΕΑ ΠΟΠ 2009
Ιδιωτική ετικέτα LIDL
Χρώμα: Βαθύ κόκκινο.
Αρωμα: Κόκκινα φρούτα σε γλυκιά εκδοχή και διακριτική παρουσία βαρελιού, που εκφράζεται με βανίλια και λεπτά μπαχαρικά.
Γεύση: Μαλακό στην πρώτη επαφή, μεσαίου όγκου, ευχάριστο και ευκολόπιοτο, με διακριτικές τανίνες και φρουτώδη επίγευση, καλής διάρκειας.