Ανθρακες αποδεικνύεται ο θησαυρός των ερευνητών που ασχολούνται με την αντιγήρανση: σύμφωνα με τελευταία δεδομένα, οι σιρτουίνες, (οι πρωτεΐνες που είχαν θεωρηθεί η μοριακή πηγή της νεότητας) δεν αυξάνουν το προσδόκιμο επιβίωσης ούτε καν των πειραματόζωων!

Διπλό πλήγμα

Το εύρημα αποτελεί τεράστιο πλήγμα για το πεδίο της αντιγήρανσης με συνέπειες τόσο ερευνητικές όσο και οικονομικές. Φτάνει να σκεφτεί κανείς ότι μετά τα αρχικά ευρήματα το 2001 που ήθελαν τις σιρτουίνες να αυξάνουν θεαματικά την επιβίωση του νηματώδους σκώληκα, ένα πλήθος επιστημόνων στράφηκε στην περαιτέρω μελέτη τους. Το 2008, ο βρετανικός φαρμακευτικός κολοσσός GlaxoSmithKline εξαγόρασε την εταιρεία Sirtris (η οποία είχε δημιουργηθεί ακριβώς για να αναπτύξει φάρμακα που θα εξασφάλιζαν τη μακροζωία επιδρώντας στις σιρτουίνες) πληρώνοντας το ποσό των 720 εκατομμυρίων δολαρίων!

Οπως λένε αυτοί που γνωρίζουν, ήταν ζήτημα χρόνου να αποκαλυφθεί το πόσο υπερεκτιμημένες ήταν αυτές οι πρωτεΐνες, οι οποίες ήρθαν στο προσκήνιο από τις προσπάθειες των επιστημόνων να εξηγήσουν το γαλλικό παράδοξο. Να εξηγήσουν δηλαδή πως οι Γάλλοι προστατεύονται από τα καρδιαγγειακά νοσήματα, παρά το γεγονός ότι καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες λιπαρών ουσιών, κυρίως μέσω της κατανάλωσης τυριών.

Η προστατευτική δράση αποδόθηκε στη ρεσβερατρόλη, μια ουσία η οποία εντοπίζεται στο κρασί που ως γνωστόν καταναλώνουν οι Γάλλοι σε μεγάλες ποσότητες. Οι σιρτουίνες έγιναν της μόδας ερευνητικά όταν ανακαλύφθηκε ότι η ρεσβερατρόλη ασκεί την προστατευτική δράση της ενεργοποιώντας το γονίδιο της σιρτουίνης1.

Η ώρα της αλήθειας

Ηταν ακριβώς το εύρημα ότι η υπερέκφραση του γονιδίου της σιρτουίνης 1 αύξανε το προσδόκιμο επιβίωσης των πειραματόζωων που προκάλεσε το τεράστιο ενδιαφέρον για τα μόρια αυτά. Καθώς όμως ολοένα και περισσότεροι ερευνητές μελετούσαν τις εν λόγω πρωτεΐνες, αυξάνονταν οι φωνές που έλεγαν ότι η δράση τους δεν έχει να κάνει με τη μακροζωία. Το τελικό χτύπημα ήρθε σήμερα: άρθρο στην επιθεώρηση «Νature» ανατρέπει τις αρχικές παρατηρήσεις υποστηρίζοντας ότι αυτές δεν οφείλονταν στην υπερέκφραση του γονιδίου της σιρτουίνης, αλλά σε μεθοδολογικά λάθη!

Ο αντίκτυπος των παραπάνω ευρημάτων θα φανεί στο μέλλον. Οσο για τις σιρτουίνες, αυτές δεν θα είναι πιθανότατα οι αστέρες της αντιγήρανσης, αλλά σημαντικές πρωτεΐνες, ρυθμιστικές της μεταβολικής ομοιόστασης του οργανισμού.