Η κρίση στην αγορά φαίνεται ότι δεν κάνει διακρίσεις και πλήττει εξίσου και την κατηγορία των ειδών πολυτελείας. Η μείωση της καταναλωτικής δύναμης και, κυρίως, η αρνητική ψυχολογία των καταναλωτών έχουν γίνει αισθητές στα καταστήματα και στις ακριβές συνοικίες και δρόμους της αγοράς, όπως σε μπουτίκ με επώνυμες, «τσουχτερές» μάρκες ρούχων, κοσμηματοπωλεία με πολύτιμους λίθους, φανταχτερά κοσμήματα και ρολόγια υψηλών προδιαγραφών, εστιατόρια με γκουρμέ μενού, ξενοδοχεία με σουίτες, ακόμη και στις εταιρείες εισαγωγής και εμπορίας σκαφών αναψυχής.

Η πολύ εύρωστη οικονομικά τάξη αγγίζει μόλις περίπου το 10% των Ελλήνων και σίγουρα δεν αποτελεί το αντιπροσωπευτικό παράδειγμα για την κίνηση της αγοράς. Ωστόσο, όπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς, ακόμη και αν δεν έχει επηρεαστεί από την κρίση, έχει μειώσει αισθητά την κατανάλωση όσον αφορά την αγορά ειδών πολυτελείας για πολλούς λόγους, όπως για να μην προκαλούν ή γιατί όλοι κρατούν μια στάση αναμονής σε μεγάλα έξοδα. Ενα ακόμη προϊόν που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πολυτελές και έχει εμφανίσει σημάδια πτώσης στις γιορτές των Χριστουγέννων, και όχι μόνο, είναι οι ακριβές πένες και στυλό.

«Ο κόσμος επισκέπτεται σε μικρότερο βαθμό τα εστιατόρια και κάνει πιο σεμνές παραγγελίες, ενώ ακόμη και οι οικονομικά ισχυροί έχουν περιορίσει τις εξόδους τους, ίσως για να μην προκαλούν»

«Η κρίση είναι μια αλυσίδα που επηρεάζει τους πάντες» αναφέρει ο κ. Τ. Τζάννες, διευθύνων σύμβουλος της Τζάννες που εισάγει τα πολυτελή στυλό Μont Βlanc. Οπως εξηγεί, «πλήττεται ακόμη και εκείνος που έχει πολλά ακίνητα και θα πρέπει να πληρώσει μεγαλύτερη φορολογία ή να μη μισθώσει κάποια διαμερίσματα για φορολογικούς λόγους». Σύμφωνα με τον ίδιο, «τα Χριστούγεννα εφέτος είναι μια πονεμένη ιστορία και ειδικά για τα πολυτελή είδη, γιατί δεν είναι προϊόντα ανάγκης αλλά ευχαρίστησης» . Η εταιρεία Τζάννες έχει σημειώσει πτώση της τάξεως του 30% τον Δεκέμβριο του 2010, ενώ όλη η χρονιά ήταν πεσμένη.

Πτώση στον τζίρο τους έχουν παρατηρήσει και τα ακριβά εστιατόρια. Σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη των εστιατορίων Καστελλόριζο και Ορίζοντες κ. Α. Σταύρου, «αν και η μεσαία τάξη έχει επηρεαστεί κυρίως από την κρίση, ακόμη και οι οικονομικά ισχυροί έχουν περιορίσει τις εξόδους τους στα εστιατόρια, ίσως για για να μην προκαλούν». Ο όμιλος Καστελλόριζο εμφανίζει μείωση της τάξεως του 10% το 2010, διότι, όπως λέει ο κ. Σταύρου, «ο κόσμος επισκέπτεται σε μικρότερο βαθμό τα εστιατόρια και κάνει πιο σεμνές παραγγελίες». «Ειδικάεφέτος για τις ημέρες των Χριστουγέννων» αναφέρει «οι πελάτες κάνουν έρευνα αγοράςπροτού κάνουν κράτηση σε ένα εστιατόριο».

Υφεση στα κοσμήματα

«Οπως και η υπόλοιπη αγορά περνάει περίοδο σχετικής ύφεσης, έτσι και τα κοσμήματα ακολουθούν το ρεύμα» αναφέρει ο γενικός διευθυντής της Cartier Greece κ. Αλεσάντρο Πάτι. Σύμφωνα με τον ίδιο, η κρίση φέρνει ανακατατάξεις, καθώς «παρατηρείται συγκέντρωση της αγοράς σε επώνυμα brands, όπου οι καταναλωτές ψάχνουν την ποιότητα και την άψογη εξυπηρέτηση».«Οι περιφερειακοί παίκτες» εκτιμά ο ίδιος «θα χάσουν μερίδιο, η αγορά θα συρρικνωθεί και θα μετακινηθεί στους μεγαλύτερους», κάτι που, όπως λέει, «είναι θετικό για τα μεγάλα brands». Προσιτές τιμές από ακριβά ξενοδοχεία

Τα πολυτελή ξενοδοχεία της πρωτεύουσας βλέπουν τα έσοδά τους να υποχωρούν και καταφεύγουν σε προσφορές για να προσελκύουν πελάτες από την εγχώρια αγορά. Σύμφωνα με την κυρία Αγκνες Τζέιντλ, διευθύντρια Επιχειρησιακής Ανάπτυξης του Ηilton, «αν και οι οικονομικά ισχυροί, που προτιμούν σουίτες ή executive δωμάτια, παραμένουν σταθεροί πελάτες του ξενοδοχείου και στις ημέρες των Χριστουγέννων, προσφέρουμε προσιτές τιμές και σε ένα άλλο κοινό, που ίσως έχει επηρεαστεί από την οικονομική κρίση, αλλά επιτρέπει στον εαυτό του κάποιες στιγμές πολυτέλειας. Με προσφορές που χαρίζουν ως και 50% έκπτωση στην τιμή διανυκτέρευσης, το Ηilton καταφέρνει να κρατάει ζωηρό το ενδιαφέρον του κόσμου και έτσι να διατηρεί την πληρότητά του σε ικανοποιητικά επίπεδα κατά τη διάρκεια των εορτών» προσθέτει η ίδια.

Η κρίση δεν φαίνεται να κάνει διάκριση σε ακριβές ή πιο φθηνές μάρκες ρούχων. «Δεν υπάρχει δυσαναλογία στις πωλήσεις προϊόντων και δεν έχει παρατηρηθεί κάποια διαφορά στις πωλήσεις όσον αφορά τη μάρκα» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικα Πολυκαταστήματα, που διαχειρίζεται το Αttica, κ. Κ. Λαμπρόπουλος, τo οποίo μεταξύ άλλων εμπορεύεται και πιο ακριβές μάρκες ρούχων, όπως Βurberry και Αrmani. Τον εφετινό Δεκέμβριο το Αttica παρουσιάζει μείωση της τάξεως του 20% περίπου, η οποία σύμφωνα με τον κ. Λαμπρόπουλο «οφείλεται και στην απεργία των μέσωνμαζικής μεταφοράς και στις πορείες».

Ενας κλάδος ο οποίος έχει σημειώσει βουτιά τα τελευταία δύο χρόνια και συνεχίζει εφέτος τις γιορτές, όταν στις καλές περιόδους υπήρχε αυξημένη κίνηση, είναι αυτός των σκαφών αναψυχής. Ο πρόεδρος της Vernicos Υachts και επίτιμος πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Τουριστικών Σκαφών κ. Γ. Βερνίκος αναφέρει ότι «η αγορά των σκαφών έχει παρουσιάσει μείωση της τάξεως του 80% από το 2008 και όλες οι τάξεις, μεσαίες αλλά και ανώτερες, έχουν επηρεαστεί από την κρίση». Η οικονομική δυσπραγία, το αρνητικό κλίμα, τα τεκμήρια και οι επιπρόσθετοι φόροι είναι οι βασικοί λόγοι για τη μεγάλη πτώση που εμφανίζει η αγορά σκαφών στην Ελλάδα. Ωστόσο σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τον κ. Βερνίκο, «σε μια δύσκολη περίοδοπρώτα επηρεάζονται οι πλούσιοι και μετά οι φτωχοί».

Χάνουν και τα ακριβά ρολόγια
Τα ακριβά ρολόγια δεν θα μπορούσαν να ξεφύγουν από το αρνητικό κλίμα. Ολες οι κατηγορίες ρολογιών σημειώνουν πτώση στις πωλήσεις τους. Ακόμη και τα χρυσά, διακοσμημένα με πολύτιμες πέτρες, έχουν εμφανίσει πτώση, διότι «σημαντικό ρόλο παίζει και η αρνητική ψυχολογία που έχει κατακλύσει τις υψηλές εισοδηματικά τάξεις», σύμφωνα με στελέχη της Rolex Ηellas. Τα πρώτα σημάδια για την κίνηση της αγοράς των ρολογιών τα Χριστούγεννα δεν είναι ενθαρρυντικά, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, οι οποίες εκτιμούν ότι το ποσοστό μείωσης του τζίρου αναμένεται να είναι διψήφιο το 2010.