• Αναζήτηση
  • ΤΕΧΝΗΕΝΤΩΣ

    Τι ζημιά έχει κάνει αυτό το «κάθε άνθρωπος είναι καλλιτέχνης» του Γιόζεφ Μπόις! Θα έπρεπε να το είχε ξεστομίσει με την υποσημείωση: «Δεν το εννοώ κυριολεκτικά». Αλλά, είναι προφανές, είχε εμπιστοσύνη στους ανθρώπους... Το ζήτημα αυτό μου θυμίζει- το έγραφα και τις προάλλες σε μια διαδικτυακή συζήτηση- τη ρήση ενός ποιητή του οποίου το όνομα μου διαφεύγει: Κάθε άνθρωπος, είχε πει, νομίζει ότι με ένα κομμάτι χαρτί και ένα μολύβι...

    Περί Μπόις Ι
    Τι ζημιά έχει κάνει αυτό το «κάθε άνθρωπος είναι καλλιτέχνης» του Γιόζεφ Μπόις! Θα έπρεπε να το είχε ξεστομίσει με την υποσημείωση: «Δεν το εννοώ κυριολεκτικά». Αλλά, είναι προφανές, είχε εμπιστοσύνη στους ανθρώπους…

    Περί Μπόις ΙΙ
    Το ζήτημα αυτό μου θυμίζει- το έγραφα και τις προάλλες σε μια διαδικτυακή συζήτηση- τη ρήση ενός ποιητή του οποίου το όνομα μου διαφεύγει: Κάθε άνθρωπος, είχε πει, νομίζει ότι με ένα κομμάτι χαρτί και ένα μολύβι είναι ποιητής. Αλλά είναι το ίδιο κακόηχος με έναν που έχει ένα βιολί και νομίζει ότι είναι βιολονίστας.

    Περί Μπόις ΙΙΙ
    Προσωπικά, προτιμώ την πρόταση που είχε κάνει ο Μπόις να υψωθεί λίγο περισσότερο το Τείχος του Βερολίνου προκειμένου να βελτιωθούν αισθητικά οι αναλογίες του. Υποθέτω ότι το αντίστοιχο στη σημερινή Αθήνα θα ήταν να βάλουμε λίγο ακόμη τσιμέντο στην Πλατεία Ομονοίας διότι υπερισχύουν τα δέντρα. (Δεν αγγίζω καν το ζήτημα της Κυψέλης, μολονότι η συνύπαρξη Γιόζεφ Μπόις και δημάρχου Αθηναίων σε μια από εκείνες τις εικοσιτετράωρες συζητήσεις που διοργάνωνε ο ιδιοφυής Γερμανός, μου μοιάζει αριστουργηματική εικόνα…)

    Περί Μπόις ΙV
    Για τον παραλληλισμό, μέσω Μπόις, Βερολίνου και Αθήναςή, έστω, Ελλάδας- δεν είμαι, ωστόσο, υπεύθυνος εγώ, αλλά μια έκθεση. Δεν την έχω δει ακόμη, γι΄ αυτό και η φωτογραφία που κοσμεί σήμερα τη στήλη είναι ευρύτερου ενδιαφέροντος και όχι τόσο «ελληνικού», όπως προδιαθέτει ο τίτλος («Joseph Βeuys και οι ελληνικές αναφορές στο έργο του») της απρόσμενης έκθεσης στην Ελληνοαμερικανική Ενωση, με έργα ενός από τους σπουδαιότερους αλλά και πλέον αμφιλεγόμενους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα. Στην έκθεση περιλαμβάνονται 34 έργα του καλλιτέχνη από τη συλλογή Van der Grinten, καθώς και μια ξεχωριστή ενότητα με τίτλο «Οι Δελφοί είναι το μέρος να ανταμώνει κανείς: 12 καλλιτέχνες για τον Joseph Βeuys», με έργα ελλήνων και γερμανών καλλιτεχνών, οι οποίοι προφανώς αποπειρώνται να δημιουργήσουν έναν χώρο αναστοχασμού για το ζήτημα που θέτει ο τίτλος της έκθεσης. Θα διαρκέσει ως το Σάββατο 2 Μαρτίου. Προλαβαίνουμε. Και εσείς και εγώ.

    zenakos@dolnet.gr

    Ελληνοαμερικανική Ενωση, Μασσαλίας 22, Κολωνάκι, www.hau.gr www.artfully-on-saturday.blogspot.com

    Πολιτισμός