Με «κινηματογραφική ταχύτητα» αναπτύσσεται στη χώρα μας η παρουσία των πολλαπλών «σκοτεινών» αιθουσών. Από το 1996 ως και σήμερα ο κινηματογραφικός χάρτης στην Ελλάδα έχει αλλάξει σημαντικά, καθώς έχουν προστεθεί πάνω από 10 συγκροτήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και επαρχία, ενώ τα επενδυτικά σχέδια των επιχειρηματιών του χώρου συνεχώς επεκτείνονται. H εξέλιξη αυτή συμπαρέσυρε και αρκετούς από τους παλιούς αιθουσάρχες, η οποίοι προχώρησαν σε εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών τους, δίνοντας νέα ώθηση σε αυτό το είδος της διασκέδασης που δείχνει ότι ξεπερνά την κρίση.


Στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή δραστηριοποιούνται δύο μεγάλες εταιρείες στον χώρο των πολυκινηματογράφων (multiplex). Ο ανταγωνισμός μεταξύ της Village Cinemas και της Ster Cinemas, φαίνεται πως καλά κρατεί καθώς, πέρα από τον θετικό οικονομικό απολογισμό τους, επενδύουν σημαντικά ποσά για τη διεύρυνση των δικτύων τους, τόσο στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα όσο και στην επαρχία. Παράλληλα στο παιχνίδι έχει μπει και η Odeon Cineplex, με πολυκινηματογράφους στη Θεσσαλονίκη και στην επαρχία, ενώ σχεδιάζει την επέκταση του δικτύου της και στην Αθήνα. Αντίστοιχες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες αναπτύσσονται όμως και από ορισμένες άλλες επιχειρήσεις, όπως οι κατασκευαστικές Ελληνική Τεχνοδομική (πολυκινηματογράφοι στην Πάτρα) και η ΓΕΚ.


* Ο μέσος όρος επισκέψεων


Κάθε χρόνο πωλούνται γύρω στα 13 εκατ. εισιτήρια, αριθμός ο οποίος μεταφράζεται σε έσοδα περίπου 80 εκατ. ευρώ μόνο από τα εισιτήρια, με μέση τιμή τα 6-6,5 ευρώ. Παράγοντες της αγοράς πιστεύουν πως ο αριθμός αυτός μπορεί να αυξηθεί, καθώς ο σημερινός μέσος όρος επισκέψεων στον κινηματογράφο είναι 1,2-1,3 φορές ανά κάτοικο τον χρόνο, όταν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ο αριθμός αυτός φθάνει τις 2,5 επισκέψεις.


Ο διευθύνων σύμβουλος της Ster Cinemas κ. A. Μαραμπού επισημαίνει σχετικά με το θέμα αυτό: «Με τη δημιουργία σύγχρονων αιθουσών φιλοδοξούμε να μεγαλώσει η αγορά του κινηματογράφου στην Ελλάδα». Επίσης και ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου Village Roadshow Greece κ. K. Δαριβάκης τονίζει: «Για να φτάσουμε τα επίπεδα επισκεψιμότητας της υπόλοιπης Ευρώπης πρέπει σταδιακά και ο έλληνας πελάτης να στραφεί περισσότερο προς την οικογενειακή διασκέδαση του κινηματογράφου, η οποία είναι ποιοτική και όχι ακριβή».


H ιδέα του πολυκινηματογράφου είναι, εκτός από το αυτονόητο (πολλές αίθουσες και έργα στον ίδιο χώρο), να παρέχει στους επισκέπτες και άλλες ψυχαγωγικές υπηρεσίες, όπως εστιατόρια, καφετέριες, προσεγμένους χώρους αναμονής, αίθουσες ψυχαγωγίας και εμπορικά καταστήματα, σε ένα ευχάριστο περιβάλλον. Παράλληλα οι επιχειρήσεις που έχουν επενδύσει σε αυτό το είδος κινηματογράφων χρησιμοποιούν την τεχνολογία ως συγκριτικό πλεονέκτημα. Είναι εξοπλισμένες με υπερσύγχρονες οθόνες και συστήματα προβολής, προσφέρουν ψηφιακό ήχο, διαθέτουν υψηλής ποιότητας ηχεία και ακουστικό σχεδιασμό και ταυτόχρονα ποντάρουν στην άνεση και στην πολυτέλεια των αιθουσών τους.


Χαρακτηριστικό της προτίμησης του κόσμου που έτυχαν οι πολυκινηματογράφοι είναι – σύμφωνα με στοιχεία σχετικής κλαδικής μελέτης της ICAP – ότι, ενώ η μέση πληρότητα των παραδοσιακών αιθουσών στα αστικά κέντρα βρίσκεται μεταξύ 20% και 25%, στα multiplex της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης κυμαίνεται από 35% ως και 40%. Αντίστοιχα και στους πολυκινηματογράφους της επαρχίας η μέση πληρότητα είναι 25%-30%, όταν το ίδιο μέγεθος για τις παραδοσιακές αίθουσες – πάντα στην επαρχία – είναι από 10% ως 20%.


* Σημαντικές καινοτομίες


Οι καινοτομίες που εισήγαγαν τα multiplex στον χώρο του σινεμά είναι κυρίως οι αριθμημένες θέσεις, η δυνατότητα τηλεφωνικής κράτησης με τη χρήση πιστωτικής κάρτας, καθώς επίσης και η δυνατότητα αγοράς εισιτηρίων από αυτόματους πωλητές στα φουαγέ των πολυκινηματογράφων ή ακόμη και μέσω ψηφιακού τηλεφώνου και Διαδικτύου. Το σύστημα αυτό μάλιστα έχει υιοθετηθεί και μεμονωμένα από ορισμένες παραδοσιακές αίθουσες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αλλά και σε κάποιες άλλες μεγάλες πόλεις.


Οπως αναφέρουν παράγοντες του χώρου, η νέα είδους διασκέδαση επέδρασε θετικά στην αγορά, αφού αφύπνισε τους παραδοσιακούς αιθουσάρχες να προβούν σε ανακαίνιση των αιθουσών διασπώντας – σε αρκετές περιπτώσεις – μεγάλες αίθουσες σε δύο ή και τρεις μικρότερες και αγοράζοντας νέα μηχανήματα. Παρά όμως τα θετικά δεν έλειψαν και τα αρνητικά για τους ιδιοκτήτες αιθουσών για τις οποίες δεν υπήρχε δυνατότητα εξέλιξης των υπαρχουσών υποδομών. Για το θέμα αυτό ο κ. Δαριβάκης επισημαίνει: «Δεν τίθεται θέμα επιλογής των πελατών ανάμεσα σε πολυκινηματογράφους και μεμονωμένη αίθουσα, αλλά σε καλές και κακές υπηρεσίες που παρέχονται».


STER CINEMAS ΑΕ Αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 145%




Κατά 145% αυξήθηκε ο κύκλος εργασιών της Ster Cinemas, θυγατρικής της AudioVisual, από την εκμετάλλευση κινηματογραφικών αιθουσών, αφού το 2004 ανήλθε σε 20,56 εκατ. ευρώ από 8,38 εκατ. ευρώ που ήταν το 2003. H εταιρεία κατά τη διάρκεια του 2003 διέθετε τρεις πολυκινηματογράφους – στο εμπορικό κέντρο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης, στο εμπορικό κέντρο Veso Mare της Πάτρας και στο ψυχαγωγικό κέντρο Entertainment Park της Λάρισας. Τον Δεκέμβριο του 2003 άνοιξε το τέταρτο multiplex στο Ιλιον Αττικής στο εμπορικό κέντρο Escape και στο τέλος του 2004 το πέμπτο κατά σειρά πολυσινεμά στον Αγιο Ελευθέριο στην οδό Αχαρνών.


H Ster Cinemas τα τελευταία δύο χρόνια έχει υλοποιήσει επενδυτικό πρόγραμμα συνολικού ύψους 32 εκατ. ευρώ, ενώ στα άμεσα σχέδιά της για το 2005 είναι έναρξη λειτουργίας του έκτου multiplex της αλυσίδας, στο εμπορικό κέντρο City Gate στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. «H Ster Cinemas θέλουμε να διαδραματίζει κεντρικό, πρωταγωνιστικό ρόλο στην εγχώρια αγορά πολυκινηματογράφων» δηλώνει ο κ. A. Μαραμπού, διευθύνων σύμβουλος της Ster Cinemas, τονίζοντας ότι με «την είσοδο του έκτου μας multiplex στη Θεσσαλονίκη η Ster Cinemas θα φθάσει συνολικά τις 53 αίθουσες (51 κλειστές και 2 θερινές) και τις 11.688 θέσεις σε όλη την Ελλάδα».


Στα μεσοπρόθεσμα επενδυτικά σχέδια της εταιρείας «περιλαμβάνεται και η εξεύρεση κατάλληλου χώρου στα νοτιοανατολικά προάστια της Αθήνας» τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, «για τη δημιουργία ενός mega multiplex 20 αιθουσών, το οποίο θα αποτελέσει το κέντρο ψυχαγωγίας της περιοχής, και εκτιμάται ότι η επένδυση θα ανέλθει σε 20 εκατ. ευρώ».


VILLAGE CINEMAS Επενδύσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ




Με συνολικές επενδύσεις στην Ελλάδα οι οποίες ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ, η Village – θυγατρική της πολυεθνικής εταιρείας με έδρα τη Μελβούρνη της Αυστραλίας Village Roadshow Ltd – παρουσίασε αυξημένο κύκλο εργασιών κατά 10% το 2004 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και βελτιωμένα κατά 18% κέρδη προ φόρων στο ίδιο χρονικό διάστημα.


Σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή του ομίλου κ. K. Δαριβάκη, για το τρέχον έτος «προβλέπουμε ότι μετά την ωρίμανση των νέων επενδύσεών μας προς το τέλος του 2005 ο τζίρος θα αυξηθεί 50% και αντίστοιχα θα αυξηθούν και τα κέρδη προ φόρων κατά 50%». H αύξηση αυτή απορρέει από τις νέες επενδύσεις στην Ελλάδα οι οποίες ξεπερνούν τα 40 εκατ. ευρώ σε πρώτη φάση, ενώ ο οικονομικός διευθυντής της Village θέτει ως στόχο της εταιρείας «τη γεωγραφική της εξάπλωση σε καίρια σημεία αυξάνοντας τα κινηματογραφικά εισιτήρια» και ναυαρχίδα των νέων επενδύσεών τους φαίνεται πως θα είναι η δημιουργία θεματικού πάρκου στην Αττική, το οποίο «υπολογίζεται ότι θα μας κοστίσει πάνω από 100 εκατ. ευρώ».


Εχοντας ορίσει την Ελλάδα ως κόμβο εφαρμογής των νέων καινοτόμων αιθουσών και δραστηριοτήτων, οι άνθρωποι της Village προγραμματίζουν να εισαγάγουν στην ελληνική αγορά αίθουσα Vmax, «που θα διαθέτει τεραστίων διαστάσεων οθόνη και θα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές αίθουσες στην Ευρώπη», όπως δηλώνει ο κ. Δαριβάκης, καθώς και αίθουσες Gold Class «με πρωτοποριακού τύπου αναπαυτικές πολυθρόνες και τη συνοδεία φαγητού και ποτού».


Παράλληλα το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας προβλέπει νέα multiplex σε Μαρούσι, Θεσσαλονίκη, Βόλο και Καβάλα καθώς και έναν νέο πολυκινηματογράφο στα νότια προάστια της Αθήνας.