«Ζούμε στο 2001 μ.Χ.
και συνεχίζουμε να ζούμε πάντα στον Μεσαίωνα» δηλώνει ο αιρετικός φλαμανδός δημιουργός Γιαν Φαμπρ, ο «πρωταγωνιστής» της φετινής διοργάνωσης της Αβινιόν ο οποίος παρουσιάζει τη νέα του δουλειά με τίτλο «Je suis sang» (Είμαι αίμα). Ενα θέαμα στα ίχνη των μεσαιωνικών μυστηρίων με τέσσερις ηθοποιούς, έξι χορευτές και πέντε μουσικούς. Ενα θέαμα στα λατινικά και στα γαλλικά με θέμα το ανθρώπινο σώμα που προφητεύει ότι στο μέλλον θα κυλά σε κατάσταση ρευστή πάνω στη γη με τον ίδιο τρόπο που κυλά το αίμα στις φλέβες μας. Σημασία έχει μόνο η κατάρριψη των ταμπού που συνδέονται με το αίμα χρίζοντάς το κατά καιρούς ιερό ή μιασμένο. Μια παραγωγή που ετοίμασε ειδικά για το Φεστιβάλ της Αβινιόν και που αποτελεί την εμβληματική για εφέτος παράσταση της ιστορικής θεατρικής συνάντησης. Η πόλη του γαλλικού Νότου υποδέχεται από την Παρασκευή τους ένθερμους φίλους της με σαράντα παραγωγές και πολλές παράλληλες εκδηλώσεις.


Οι άξονες της διοργάνωσης


Κινούμενος ανάμεσα στον χορό, στο θέατρο, στον εικαστικό χώρο και στη μουσική, ο πολυσυλλεκτικός Γιαν Φαμπρ (σ.σ.: στο «Je suis sang» υπάρχει και μία ελληνική συμμετοχή, της Αποστολίας Παπαδαμάκη από την ομάδα χορού «Sinequanon») συμπυκνώνει, σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν Μπερνάρ Φεβρ ντ’ Αρσιέ, το πνεύμα της εφετινής διοργάνωσης. «Πιστεύω ότι ο Φαμπρ θα διχάσει το κοινό. Οι θεατές είναι εξοικειωμένοι με πράγματα ριζοσπαστικά αλλά αυτό δεν αποκλείει κάποιοι να σοκαριστούν» εξηγεί στο «Βήμα» σπεύδοντας να επισημάνει αυτή την αντίθεση που αποτελεί κατά κάποιον τρόπο τον πυρήνα της συνάντησης: «Απέναντι στο σύγχρονο θέατρο του Φαμπρ, που υιοθετεί τη μείξη των ειδών, υπάρχει ένα θέατρο κλασικό στη φόρμα του. Το διαπιστώνουμε στο «Σχολείο γυναικών» του Μολιέρου που ανοίγει το Φεστιβάλ με έναν πολύ καλό σκηνοθέτη, τον Ντιντιέ Μπεζάς, και έναν πολύ καλό γάλλο ηθοποιό, τον Πιερ Αρντιτί».


Τον Φαμπρ διαδέχεται ο δημοφιλής αφροαμερικανός καλλιτέχνης Μπιλ Τ. Τζόουνς. Το θέαμα που θα παρουσιάσει έχει τίτλο «You walk?» και στηρίζεται στη συνεργασία του με την τραγουδίστρια των πορτογαλέζικων φάδος, Μίσια. Πρόκειται για παραγωγή της περασμένης χρονιάς, το θέμα της οποίας εστιάζεται στον αποικισμό της Λατινικής Αμερικής από τους Ισπανούς και τους Πορτογάλους. «Το χοροθέατρο αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικά της συνάντησης αυτή τη χρονιά και δεν είναι τυχαίο. Ο σύγχρονος χορός συναντά πιο συχνά και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα το σύγχρονο θέατρο» σχολιάζει ο κ. ντ’ Αρσιέ και υπογραμμίζει δύο ακόμη άξονες του Φεστιβάλ: ο πρώτος είναι η πρόσκληση των οκτώ νέων ή λιγότερο νέων, ωστόσο άγνωστων στο ευρύ κοινό, γάλλων σκηνοθετών «που θα μας φέρουν σε επαφή με τις νέες τάσεις της γαλλικής σκηνής», ο δεύτερος είναι το άνοιγμα που συνεχίζεται και φέτος προς την Ανατολική και την Κεντρική Ευρώπη. «Θεωρώ ότι το θέατρο των χωρών αυτών είναι μια ανερχόμενη δύναμη στη σύγχρονη θεατρική σκηνή» παρατηρεί ο κ. ντ’ Αρσιέ και καταλήγει: «Κύρια γνωρίσματά τους είναι ότι διαθέτουν εξαιρετικού επιπέδου ηθοποιούς, πάθος για το θέατρο, σταθερές ομάδες και την ίδια στιγμή υψηλή ποιότητα στην παιδαγωγική των σκηνοθετών». Από την άλλη επιστρέφουν στην Αβινιόν δύο παλαιοί της γνώριμοι, ο Τόμας Οστερμάιερ, διευθυντής της βερολινέζικης Σαουμπύνε, με τον «Θάνατο του Δαντόν» του Μπύχνερ, και ο Βρετανός Ντέκλαν Ντόνελαν με τον «Μπορίς Γκοντούνοφ» που ανέβασε με ρώσους ηθοποιούς.


Το Φεστιβάλ της Αβινιόν αρχίζει την Παρασκευή και θα διαρκέσει ως τις 28 Ιουλίου. (Πληροφορίες στο τηλ. 003304 90141426 και στο Internet: http://festival-avignon.com)


Από το πρόγραμμα των παραστάσεων


«Σχολείο γυναικών» του Μολιέρου, σκηνοθεσία Ντιντιέ Μπεζάς 6-8, 10-13, 15-16/7· «Je suis sang», κείμενο, σκηνοθεσία, χορογραφία και σκηνογραφία Γιαν Φαμπρ 20-23/7 · «You walk?», χορογραφία Μπιλ Τ. Τζόουνς 26-28/7 · «Ο θάνατος του Δαντόν» του Μπύχνερ, σκηνοθεσία Τόμας Οστερμάιερ 21, 22, 24-26/7· «Βερενίκη» του Ρακίνα σε σκηνοθεσία Λάμπερτ Γουίλσον 17-19, 21-26/7· «Φωτιά στο πρόσωπο» του Μάριους φον Μάγενμπουργκ σε σκηνοθεσία Οσκάρας Κορσουνόβας 14-18/7· «Μάκβεθ» του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Σιλβέν Μορίς 7-9, 11-13/7· «Μπορίς Γκοντούνοφ» του Πούσκιν, σε σκηνοθεσία Ντέκλαν Ντόνελαν 11-13 και 15-18/7· «Αμλετ» του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Κριστόφ Βαρλικόφσκι 17-20/7 κ.ά.