Πόλεμος στα δίκυκλα στο όνομα του καθαρού αέρα στην Ιταλία. Το μέτρο υπολογίζεται ότι θίγει εννέα εκατομμύρια Ιταλούς που με τα σκούτερ τους αποφεύγουν το μποτιλιάρισμα και παρκάρουν όπου βρουν



Επί ποδός πολέμου βρίσκονται εκατομμύρια ιδιοκτήτες σκούτερ στην Ιταλία, μετά την απόφαση της ιταλικής κυβέρνησης για απαγόρευση της κυκλοφορίας στο κέντρο των πόλεων κάθε βέσπας, μοτοσικλέτας και μοτοσακού που δεν ανταποκρίνεται στις αυστηρές προδιαγραφές εκπομπής καυσαερίων της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Και ήταν τόσο έντονες οι διαμαρτυρίες μετά την κυβερνητική αυτή εξαγγελία, ώστε το ίδιο κιόλας απόγευμα το υπουργείο Περιβάλλοντος έσπευσε να εκδώσει ερμηνευτική εγκύκλιο όπου αναφερόταν ότι οι νέες διατάξεις αφορούν μόνο τα καινούργια μηχανοκίνητα δίτροχα που πρωτομπαίνουν στην κυκλοφορία. Οσο για την τύχη των παλαιών, περί αυτής θα αποφασίσουν «οι κατά τόπους αρμόδιες αρχές».


Εκπρόσωπος του υπουργείου δήλωσε ότι σε περιπτώσεις που οι ρύποι στην ατμόσφαιρα υπερβαίνουν τα όρια που έχει θέσει η ΕΕ, οι δημοτικές αρχές θα μπορούν να απαγορεύσουν την κυκλοφορία των μηχανοκίνητων διτρόχων ή να επιβάλουν την τοποθέτηση καταλύτη στα μηχανάκια, η οποία θα επιβεβαιώνεται με ειδικό σήμα που θα επικολλάται στο όχημα.


«Θορυβώδη, ρυπογόνα, επικίνδυνα»


«Φυσικά όλα αυτά σημαίνουν ότι οι νέοι κανονισμοί ουδέποτε θα εφαρμοστούν» δήλωσε ιδιοκτήτης βέσπας παρκαρισμένης σε κεντρικό πεζοδρόμιο της Ρώμης, απολαμβάνοντας ανέμελος τον εσπρέσο του σε υπαίθριο τραπεζάκι. «Δεν νομίζω ότι υπάρχει σε ολόκληρη την Ιταλία δήμαρχος τόσο άφρων, ώστε να απαγορεύσει την κυκλοφορία της βέσπας στο κέντρο. Θα τον φάει το μαύρο σκοτάδι…».


Η οδηγία της ΕΕ, που κανονικά πρέπει να εφαρμοστεί από 1ης Ιουνίου 1999, έχει στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις μεγάλες πόλεις. Οι Ιταλοί, που αντιμετωπίζουν δραματικές καταστάσεις στη Ρώμη και στο Μιλάνο, σκέφτηκαν ότι επιτέλους βρήκαν το μέσο για την καταπολέμηση του νέφους. Ο υπουργός Περιβάλλοντος Εντο Ρόνκι (επιφανές στέλεχος του κόμματος των Πρασίνων) έσπευσε να δηλώσει ότι ναι μεν το μεγαλύτερο μέρος της ρύπων προέρχεται από τα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσεως, τα λεωφορεία και τα εργοστάσια, αλλά τα μηχανοκίνητα δίτροχα επιδεινώνουν δραματικά την κατάσταση επειδή είναι «θορυβώδη, ρυπογόνα και επικίνδυνα».


Ο υπουργός διευκρίνισε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η μείωση του βενζολίου της ατμόσφαιρας και ο περιορισμός του σε επίπεδα κάτω των 10 μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο αέρα. Σήμερα το ποσοστό αυτό είναι οκταπλάσιο και πλέον του ανώτατου ορίου στη Ρώμη και στις άλλες μεγάλες πόλεις της Ιταλίας. Κοντολογίς, όπως έγραψε και η «Ρεπούμπλικα», κηρύχθηκε πόλεμος στα δίκυκλα, στο όνομα του καθαρού αέρα.


Αποδεικνύεται όμως ότι οι αρμόδιες αρχές λογάριασαν χωρίς τον ξενοδόχο: εκτιμάται ότι στην Ιταλία οι ιδιοκτήτες βέσπας ή μοτοσακού ξεπερνούν τα εννέα εκατομμύρια και επομένως αποτελούν υπολογίσιμη δύναμη. Οι περισσότεροι έχουν πάθος με τη βέσπα ή τη λαμπρέτα τους, καθώς το μεταφορικό αυτό μέσο είχε προσλάβει διαστάσεις θρύλου, κυρίως στις μεταπολεμικές γενεές, ως σύμβολο απελευθέρωσης για τους νεαρούς ιππότες της ασφάλτου. Και ύστερα από 50 χρόνια, το δίτροχο αποτελεί ακόμη μέσο γρήγορης μετακίνησης στις μποτιλιαρισμένες λεωφόρους, με ένα πρόσθετο πλεονέκτημα: ο ιδιοκτήτης του μπορεί να το παρκάρει οπουδήποτε.


Υπέρ του μέτρου της απαγόρευσης των μηχανοκίνητων δικύκλων στο κέντρο ετάχθησαν αναφανδόν οι οικολογικές οργανώσεις, οι οποίες έσπευσαν να εκφράσουν την αποδοκιμασία τους για την πρώτη υποχώρηση της κυβέρνησης, τονίζοντας ότι θα προσφύγουν σε ένδικα μέσα εναντίον των δημάρχων που θα διστάσουν να εφαρμόσουν τα νέα μέτρα. Και παραθέτουν τα δικά τους στοιχεία για τις βλαβερές συνέπειες της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, βάσει των οποίων μέσα στην τελευταία 20ετία έχουν πεθάνει 557 τροχονόμοι στην ευρύτερη περιοχή της Ρώμης από αρρώστιες που οφείλονται στο νέφος, δηλαδή από καρκίνο του πνεύμονα και αναπνευστική δυσλειτουργία.


Ας σημειωθεί ότι φέτος το καλοκαίρι η Ρώμη ξεπέρασε σε νέφος ακόμη και την Αθήνα, ενώ από την αρχή του χρόνου χρειάστηκε να ληφθούν έκτακτα μέτρα 77 φορές, σε ημέρες κατά τις οποίες έγινε σύσταση στα παιδιά και στους ηλικιωμένους να αποφύγουν να κυκλοφορήσουν στους δρόμους και να παραμείνουν στα σπίτια τους.