«Κοντά στον μη προνομιούχο φοιτητή» έγραφε η μισοσκισμένη αφίσα στον διάδρομο που οδηγεί στο φουαγέ της Νομικής Σχολής Θράκης. Στο πεταμένο στο δάπεδο κομμάτι απεικονιζόταν ένα εύκολα αναγνωρίσιμο σήμα, η υψωμένη γροθιά ανάμεσα στο γρανάζι και στο βιβλίο, το έμβλημα της ΠΑΣΠ, της φοιτητικής παράταξης που πρόσκειται στο ΠαΣοΚ. Δίπλα ακριβώς μία τεράστια αφίσα – φωτογραφία ενός από τα πλέον αναγνωρίσιμα πρόσωπα της εγχώριας show biz – έκλεβε τις εντυπώσεις. Τι γυρεύει η τραγουδίστρια και τηλεπερσόνα κυρία Τζούλια Αλεξανδράτου στους διαδρόμους ενός πανεπιστημίου; Την απάντηση έδωσαν δύο φοιτητές – με μαύρα κοκάλινα γυαλιά στερεωμένα στο μέτωπο και από ένα χάρτινο ποτήρι με φραπέ στο χέρι – που περνούσαν εκείνη την ώρα μπροστά από την αφίσα, και στη θέα της αναφώνησαν «κορίτσαρε!..», συμφωνώντας ότι για χάρη της θα άφηναν στην άκρη τις πολιτικές αντιπαραθέσεις


Η… χάρη της, όπως αποδείχθηκε, ήταν η «ξεχωριστή έκπληξη» στο προεκλογικό πάρτι της ΠΑΣΠ, στην Κομοτηνή, το οποίο πραγματοποιήθηκε μέσα στη σχολή εν όψει των φοιτητικών εκλογών. Οι αφίσες της είχαν κατακλύσει όχι μόνο το κτίριο της Νομικής, αλλά σχεδόν ολόκληρη την πόλη. Το βράδυ εκείνης της Παρασκευής, λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές, όταν έλαβε χώρα το εν λόγω πάρτι, δεν κατέφθασαν μόνο φοιτητές και (σαφώς λιγότερες) φοιτήτριες. Μαζεύτηκε και νεαρόκοσμος, που έχει αφήσει πίσω ή δεν έχει περάσει ακόμη το κατώφλι των πανεπιστημίων, από την Ξάνθη, την Αλεξανδρούπολη, ακόμη και από τη Θεσσαλονίκη. Η «καυτή», όπως χαρακτηρίστηκε και από τον τοπικό Τύπο, παρουσία του μοντέλου λειτούργησε «κατευναστικά» στα προεκλογικά πάθη και στις κομματικές διενέξεις. Ο επικεφαλής, στην ακριτική πόλη, της ΔΑΠ, της παράταξης που πρόσκειται στη ΝΔ, κ. Προκόπης Τζιμής θα σπεύσει από τους πρώτους να πάρει ένα αυτόγραφο. Κανείς δεν ξέρει αν εκείνη τη στιγμή σκέφτηκε τον τρόπο με τον οποίο έχασε την άτυπη μάχη των προεκλογικών εντυπώσεων ή το πώς θα «ρεφάρει» του χρόνου.


Η παραπάνω αφορμή (που οι διοργανωτές φοιτητές επιμένουν να βαφτίζουν «προεκλογική ζύμωση») δεν αποτελεί την εξαίρεση των μέσων τα οποία μετέρχονται οι δύο μεγάλες παρατάξεις για να αποσπάσουν την προσοχή, με απώτερο – «κοινό μυστικό» – στόχο την ψήφο των φοιτητών εν όψει της κάλπης. Είναι ο απόλυτος κανόνας, τουλάχιστον για τις παρατάξεις της ΔΑΠ και της ΠΑΣΠ· οι… επαναστάτες των άλλων φοιτητικών παρατάξεων απέχουν, επιμένοντας σε… στοχοπροσηλωμένες δραστηριότητες.


Η διασκέδαση σε νυχτερινά κέντρα και clubs, σε φρενήρεις ρυθμούς, είναι ζητούμενο για εκατοντάδες φοιτητές, πόσο μάλλον όταν προσφέρεται σε «οικονομική συσκευασία», ή ακόμη και δωρεάν. Ειδικά στην Αθήνα «επιβάλλεται», σύμφωνα με την έκφραση έμπειρων στελεχών της ΔΑΠ, να πραγματοποιήσει η οργάνωση κάθε σχολής τουλάχιστον δύο εξόδους σε νυχτερινά κέντρα, λίγες ημέρες πριν από το άνοιγμα της κάλπης. Λίγο πριν από τις εκλογές της περασμένης Τετάρτης οι περισσότερες οργανώσεις ΔΑΠ και ΠΑΣΠ, κυρίως στις πανεπιστημιακές σχολές της Αθήνας, αποδύθηκαν σε έναν αγώνα δρόμου ώστε να φροντίσουν για τη διασκέδαση των φοιτητών και να τηρήσουν αυτό το νέο, προεκλογικό, θέσφατο.


Η ΔΑΠ του Οικονομικού Πανεπιστημίου, που πήγε στην «Ιερά Οδό» για να ακούσει Πασχάλη Τερζή και Πέγκυ Ζήνα, λίγες ημέρες νωρίτερα είχε επισκεφθεί και την «Ανοδο», για να μη χάσει το πρόγραμμα της Κέλυς Κελεκίδου και του Γιώργου Τσαλίκη. Ο τελευταίος έκανε και ένα πέρασμα από τη Νομική, σε ένα πάρτι της ΔΑΠ το οποίο προμοτάριζαν τα στελέχη της οργάνωσης με το μότο «Η καταπληκτική ευκαιρία να ακούσετε τον μοναδικό Γιώργο Τσαλίκη με 8 μόνο ευρώ».


Στην άλλη πλευρά, αλλά στην ίδια μουσικοχορευτική όχθη, για δύο ημέρες, στις 3 και στις 6 τρέχοντος, «λόγω τεράστιας ανταπόκρισης από τους συμφοιτητές μας», όπως εξηγεί η Ελπίδα Αθανασοπούλου, μέλος της ΠΑΣΠ στην Ιατρική Σχολή Αθήνας, η οργάνωση που πρόσκειται στο ΠαΣοΚ διασκέδασε στην «Ιερά Οδό». «Ηταν μια «λαϊκή απαίτηση» πολλών από τους συναδέλφους μας, οι οποίοι μάς ζήτησαν να κανονίσουμε τη συγκεκριμένη έξοδο» λέει η κυρία Αθανασοπούλου. Η ίδια οργάνωση είχε φροντίσει έναν μήνα νωρίτερα να «καταλάβει» και το «Κέντρο Αθηνών», όπου τραγουδούν ο Γιάννης Πλούταρχος, ο Γιάννης Βαρδής, η Αποστολία Ζώη και η Τάμτα. Η πάλαι ποτέ συμμετέχουσα στο τηλεπαιχνίδι-ριάλιτι «Pop Idol» βρέθηκε και στο αίθριο της ΑΣΟΕΕ, μέρα μεσημέρι την περασμένη Δευτέρα, στο τελευταίο προεκλογικό πάρτι της ΔΑΠ, σε σχολή της Αθήνας.


Μουσική… ορθοδοξία


Η φοιτητική παράταξη που πρόσκειται στο ΚΚΕ, όπως και οι άλλες δύο συνιστώσες της Αριστεράς, η ΑΡΕΝ του ΣΥΡΙΖΑ και οι ΕΑΑΚ, ακούνε μεγάλη πίστα και τρέχουν. Η πρακτική των οργανωμένων επισκέψεων σε νυχτερινά κέντρα αποτελεί «άγνωστη γη» για τις παρατάξεις αυτές. Οι δικές τους εκδηλώσεις, ακόμη κι όταν είναι μετά μουσικής, είναι αποκλειστικά συναυλιακού χαρακτήρα, συνήθως στο πλαίσιο των καθιερωμένων φεστιβάλ νεολαίας που πραγματοποιούνται στο Αλσος της Πανεπιστημιούπολης και στο Πεδίον του Αρεως, αντίστοιχα, στις αρχές κάθε φθινοπώρου. Αλλά, ακόμη κι έτσι, τραγουδιστές-«φετίχ» διαθέτουν και αυτοί οι φοιτητές. Δεν υπάρχει φεστιβάλ της ΠΚΣ τα τελευταία χρόνια στο οποίο να μη συμμετείχε ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου. Σταθερές αξίες παραμένουν εξίσου ο Διονύσης Τσακνής και ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, ενώ στην παρέα, ειδικά μετά τη διάλυση των Πυξ Λαξ, προστέθηκε και ο Φίλιππος Πλιάτσικας. Στην Αριστερή Ενότητα την πρωτοκαθεδρία τα τελευταία χρόνια κρατά ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, ενώ δεν λείπουν οι… συμμετοχές του Μανώλη Ρασούλη, του Μπάμπη Στόκα και του Μπάμπη Τσέρτου.


Η «άλγεβρα των ποτών και της νύχτας»


Το απόλυτο ρεκόρ… γλεντοκοπήματος ανήκει δικαιωματικά στη ΔΑΠ Μαθηματικού, η οποία από τον περασμένο Δεκέμβριο, και ακολουθώντας προφανώς το λαϊκό γνωμικό «των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν», διασκέδασε τους φοιτητές της επιστήμης των Μαθηματικών στην «άλγεβρα των ποτών και της νύχτας» σε οκτώ διαφορετικά νυχτερινά κέντρα. Η πρώτη έξοδος πραγματοποιήθηκε στην «Ανοδο», με το πρόγραμμα του Πάνου Κιάμου και της Ειρήνης Μερκούρη, και αφού πέρασαν από τον «Βοτανικό» (Κουρκούλης – Θεοδωρίδου – Σαρμπέλ), το «Vox» (Χατζηγιάννης – Γλυκερία), το «Fever» (Μακρόπουλος – Μαζωνάκης), βρέθηκαν στον Νότη Σφακιανάκη, έπειτα στο πρόγραμμα του Γιάννη Πλούταρχου και, τέλος, στις αρχές Απριλίου, στη Δέσποινα Βανδή, η οποία τραγουδά με τον Βασίλη Καρρά και τον Νίνο. Τέλος; Ψέματα, την αμέσως επόμενη ημέρα πήγαν και στην «Ιερά Οδό».


Το «Fever» βρέθηκε πολύ ψηλά και στις προτιμήσεις της ΔΑΠ των πολιτικών μηχανικών του Πολυτεχνείου, όπως και σχεδόν όλων των σχολών του συγκεκριμένου ιδρύματος. Το πρόγραμμα της «Ανόδου» επέλεξαν, αντίθετα, οι φερέλπιδες δάσκαλοι και νηπιαγωγοί της ΠΑΣΠ Παιδαγωγικού.


«Στόχος είναι τα λεφτά» τραγουδούσε, playback, φορώντας ένα ροζ, κοντό, αλλά όχι όσο θα… επιθυμούσαν «αποκαλυπτικό», σύμφωνα με τους παρισταμένους, φουστάνι, η κυρία Τζούλια Αλεξανδράτου, μπροστά στους 1.000 και πλέον συγκεντρωμένους, στο φουαγέ της Νομικής Σχολής Θράκης. Αν παράφραζε τον στίχο για την περίσταση, άδοντας «Στόχος είναι η ψήφος», θα απολάμβανε ίσως έναν πρωτόγνωρο προσωπικό θρίαμβο. Και θα έλεγε και την αλήθεια, που αρνούνται να παραδεχθούν οι «αρχηγοί» των φοιτητικών παρατάξεων…


Μας ξέρουν απ’ τα πάρτι


«Δεν επενδύουμε στις νυχτερινές εξόδους για να κερδίσουμε περισσότερα στην κάλπη» είναι η επίσημη γραμμή των συνδικαλιστών. Στελέχη της ΔΑΠ υποστηρίζουν ότι αυτές οι έξοδοι είναι απλώς μια καλή αφορμή για σύσφιξη σχέσεων. «Το κάνουμε για να προσφέρουμε την ευκαιρία γνωριμίας των συναδέλφων μεταξύ τους και βέβαια τη δυνατότητα να διασκεδάσουν με πολύ λιγότερα χρήματα σε νυχτερινά κέντρα με ενδιαφέρον πρόγραμμα και δημοφιλείς τραγουδιστές» σημειώνουν.


Τα χρήματα που καταβάλει κάθε φοιτητής «δεν ξεπερνούν τα 25 ευρώ. Εξαρτάται από την «ταρίφα» του ιδιοκτήτη του κέντρου και από τον κόσμο που προγραμματίζουμε ότι θα συμμετάσχει». Το ποσόν είναι χαμηλό, συν τοις άλλοις και επειδή, όπως αναφέρουν: «Δεν πηγαίνουμε Σάββατο, Παρασκευή, ή αργίες, οπότε αν γεμίσουμε το μαγαζί μόνο κέρδος έχει τις συνήθως «νεκρές» ημέρες».


Αλλά στο τέλος το παραδέχονται: «Πλέον η αναγνωρισιμότητα και ημών των ιδίων μέσα στις σχολές έχει πολύ περισσότερο να κάνει με το πόσα πάρτι διοργανώνουμε και τι είδους διασκέδαση και μουσική προσφέρουμε σε αυτά παρά με οτιδήποτε άλλο».