Το 2018 αναμένεται να είναι εξαιρετικά δραστήριο έτος για τη γαλλική κρατική εταιρεία αποκρατικοποιήσεων Agence des Participations de l’ État. Εφαρμόζοντας το σχέδιο του Εμανουέλ Μακρόν, προετοιμάζει σειρά ιδιωτικοποιήσεων, ανάμεσά τους και την πρώτη μεγάλη πώληση γαλλικής κρατικής περιουσίας. Η επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων που επιχειρεί ο γάλλος πρόεδρος δεν αναμένεται να είναι εύκολη υπόθεση, τουλάχιστον πολιτικά. Ωστόσο, εμφανίζεται διατεθειμένος να το επιχειρήσει, καθώς θέλει να χρησιμοποιήσει τα έσοδα από την πώληση κρατικής περιουσίας για να χρηματοδοτήσει το φιλόδοξο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ύψους 57 δισ. ευρώ, που έχει ως στόχο να θέσει τη γαλλική οικονομία σε τροχιά υψηλών και βιώσιμων ρυθμών ανάπτυξης, παρόμοιων με αυτών της Γερμανίας.
Το γαλλικό Δημόσιο έχει συμμετοχές σε 81 γαλλικές εταιρείες, από αμυντικές βιομηχανίες όπως η Safran έως αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Renault και πυρηνικά όπως ο όμιλος EDF, συνολικής αξίας ύψους 100 δισ. ευρώ. Πέρυσι, πώλησε μερίδιο 4% στην ενεργειακή εταιρεία Engie για 1,5 δισ. ευρώ, μειώνοντας τη συμμετοχή του στο 25,5%, και 5% της Renault αντί 1,2 δισ. ευρώ, φθάνοντας στο 15,1%. Εφέτος αναμένεται να πωλήσει επιπλέον μερίδια στην Engie και στην κρατική εταιρεία τυχερών παιχνιδιών Française des Jeux, ενώ οι αναλυτές εκτιμούν ότι θα μπορούσε επίσης να πωλήσει και μέρος της συμμετοχής του στον τηλεπικοινωνιακό όμιλο Orange.
Ωστόσο, το ενδιαφέρον εστιάζεται στην Aéroports de Paris (ADP), την εταιρεία που εκμεταλλεύεται τα αεροδρόμια του Παρισιού «Charles de Gaulle» και «Orly». Το γαλλικό Δημόσιο κατέχει το 50,6% της ADP, η οποία έχει κεφαλαιοποίηση ύψους 15,6 δισ. ευρώ. Αν και επίσημα δεν έχει ανακοινωθεί κάτι ακόμα, αναλυτές και παράγοντες της αγοράς αναμένουν ότι τουλάχιστον ένα μέρος της συμμετοχής του γαλλικού Δημοσίου θα πουληθεί κάποια στιγμή μέσα στο 2018, καθώς ο Μακρόν από τα έσοδα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, ύψους 57 δισ. ευρώ, σε πέντε χρόνια επιθυμεί να χρηματοδοτήσει το μεγάλο επενδυτικό του σχέδιο, που αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό της γαλλικής οικονομίας.
Το σχέδιο αυτό προβλέπει να δαπανηθούν δισεκατομμύρια κατά κύριο λόγο για την εκπαίδευση, την ψηφιοποίηση του δημόσιου τομέα και το περιβάλλον. Συγκεκριμένα, προβλέπει να δαπανηθούν 15 δισ. ευρώ για κατάρτιση και εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένης της κατάρτισης ενός εκατομμυρίου ατόμων, ηλικίας άνω των 25 ετών, για νέες επαγγελματικές σταδιοδρομίες, με στόχο τη μείωση της μακροχρόνιας ανεργίας. Επίσης, περίπου 8 δισ. ευρώ για τη στήριξη της επιστήμης στα γαλλικά πανεπιστήμια και για την ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
Επιπλέον 9 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν για τη ψηφιοποίηση του δημόσιου τομέα, με στόχο να γίνει αποδοτικότερο το γαλλικό Δημόσιο. Περίπου 20 δισ. ευρώ θα διατεθούν για τη χρηματοδότηση της μετάβασης προς μια πιο «πράσινη» οικονομία, συμπεριλαμβανομένων 9 δισ. ευρώ για την αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων και 7 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη της ανανεώσιμης ενέργειας.
Στόχος είναι οι επενδύσεις αυτές να «κουμπώσουν» με το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της κυβέρνησης Μακρόν, το οποίο περιλαμβάνει αλλαγές στα εργασιακά, στον δημόσιο τομέα, στην αγορά και αλλού και να το ενισχύσουν. Με αυτόν τον τρόπο αναμένεται να βελτιωθούν η ανταγωνιστικότητα και η παραγωγικότητα της γαλλικής οικονομίας, που με τη σειρά της θα οδηγήσει σε αύξηση του ΑΕΠ, των εισοδημάτων και μείωση της ανεργίας. Με άλλα λόγια, ο δρόμος για την ευημερία της χώρας περνάει από τις ιδιωτικοποιήσεις.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ