Πόσο χρησιμοποιούν το Facebook, το Twitter και άλλα ψηφιακά μέσα οι εταιρείες προκειμένου να προωθήσουν τα προϊόντα τους και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους, ειδικά την περίοδο της κρίσης στην Ελλάδα; Η απάντηση είναι ότι οι έλληνες επιχειρηματίες επενδύουν λίγα χρήματα στην digital επικοινωνία. Μόλις το 42% θεωρείται σχετικά έμπειρο στο digital marketing (είναι ενεργό τα τελευταία 6-10 χρόνια), ενώ κατά μέσον όρο οι ελληνικές επιχειρήσεις δαπανούν μόνο το 18% του συνολικού marketing budget τους σε online ενέργειες.
Σύμφωνα με την έρευνα State of digital leadership 2014: «Πόσο digital είναι το marketing των επιχειρήσεων στην Ελλάδα σήμερα;» που διεξήγαγαν η Valuecom, εταιρεία creative marketing, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου & Επιχειρείν του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ELTRUN), υπό τον καθηγητή Γεώργιο Δουκίδη, αποτυπώνονται τρεις κατηγορίες επιχειρήσεων: οι «πρωτοπόροι», εταιρείες με ηγετική παρουσία στα digital μέσα, που αποτελούν μόλις το 16%, οι «αρχάριοι», που κάνουν τώρα τα πρώτα τους ψηφιακά βήματα, με 18%, ενώ την πλειονότητα (66%) αποτελούν οι «παραδοσιακοί», εταιρείες με καθιερωμένη παρουσία στα digital μέσα.
Αφορμή για την έρευνα αποτέλεσαν οι μεγάλες αλλαγές που συντελούνται στον χώρο της επικοινωνίας. Περισσότερο από κάθε άλλον κλάδο ο χώρος της επικοινωνίας έχει επηρεαστεί από την οικονομική κρίση και τη νέα τεχνολογία. Σε ένα τόσο διαφοροποιημένο και διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον οι ανάγκες των marketers δεν παραμένουν οι ίδιες αλλά εξελίσσονται συνεχώς. Η επέλαση του digital δημιουργεί νέες ευκαιρίες και προσφέρει ένα πρωτόγνωρα μετρήσιμο περιβάλλον, όπου η αποτελεσματικότητα των ενεργειών αξιολογείται δυναμικά και επηρεάζει παραδοσιακά επιχειρηματικά μοντέλα και δομές.
Ο σύγχρονος marketer καλείται να συνδυάσει στρατηγική και ανάπτυξη μάρκας με απτά εμπορικά αποτελέσματα. Η συγκεκριμένη έρευνα επικεντρώνεται σε συγκεκριμένα ερωτήματα: Πώς θα χαράξει στρατηγική και θα επιλέξει ενέργειες στο νέο digital τοπίο –Πώς θα επικοινωνήσει την ιστορία της μάρκας στον καταναλωτή –Πώς θα συνδυάσει τα καλύτερα παραδοσιακά εργαλεία media με τα νέα digital & social εργαλεία.
Στην έρευνα μελετήθηκαν τα εργαλεία digital marketing που χρησιμοποιούν οι εταιρείες, η χάραξη ή μη στρατηγικής για το digital marketing, η μέτρηση αποτελεσμάτων των ενεργειών, η χρήση digital platforms για τη μελέτη του ανταγωνισμού και η ανάλυση ή μη των δεδομένων τα οποία συγκεντρώνονται από τις καμπάνιες.
«Η έρευνα είχε ως βασικό στόχο να αποτυπώσει την εικόνα του digital marketing στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού επιχειρείν στην Ελλάδα. Η πρακτική δείχνει ότι το digital marketing έχει γίνει πλέον ένα από τα βασικά εργαλεία επικοινωνίας στις σύγχρονες ελληνικές επιχειρήσεις. Βέβαια παραμένει ανοιχτό το θέμα του κατά πόσο γίνεται οργανωμένα, αποδοτικά και με στρατηγική κατεύθυνση» εξηγεί ο καθηγητής Γ. Δουκίδης, διευθυντής του Εργαστηρίου ELTRUN.
Με κύριους στόχους το brand awareness και το lead generation, ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι το 50% των επιχειρήσεων μετρά το engagement των καταναλωτών προς τα προϊόντα και τη μάρκα τους, ποσοστό που μαρτυρά ότι η αγορά αντιλαμβάνεται όλο και περισσότερο τις τάσεις και αρχίζει να ανταποκρίνεται σε αυτές. Αυτό αποδεικνύεται και από το 69% των ερωτηθέντων που δηλώνουν ότι στο μέλλον θα αυξήσουν τις δαπάνες τους σε digital marketing.
«Στην ουσία της η δουλειά των marketers παραμένει πάντα η ίδια: να αφηγηθούν μια ιστορία. Επειδή όμως ο τρόπος αφήγησης, τα μέσα και τα εργαλεία engagement είναι πλέον πάρα πολλά, η ανάγκη για ενοποιημένες υπηρεσίες είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Η βέλτιστη επιλογή των εργαλείων και μέσων για τη διάδραση με το κοινό οδηγεί σε μετρήσιμα αποτελέσματα που οι εταιρείες έχουν ανάγκη» εξηγεί ο κ. Αλέξανδρος Μάνος, CEO της Valuecom.
Με δημοφιλέστερα εργαλεία το SEM (70%) και τις ιστοσελίδες (55%), οι μεγάλες επιχειρήσεις αξιοποιούν τις δυνατότητες των digital μέσων με πρώτιστο στόχο την αύξηση των πωλήσεων και την αναγνωρισιμότητα της μάρκας τους. Στα social media οι «παραδοσιακοί» χρησιμοποιούν τα εργαλεία digital marketing που πιστεύουν ότι είναι πιο διαδεδομένα και «must» να βρίσκονται εκεί, με κυρίαρχο το Facebook και αυξανόμενη τη δυναμική του Τwitter. Από την άλλη πλευρά, οι «ηγέτες» διακρίνονται για τη χρήση του συνόλου των social media και συγκεκριμένα του Facebook για customer care. Για άλλη μία φορά στόχος των επιχειρήσεων είναι το engagement (50%), ενώ επίσης σημαντικό είναι το customer care (44%).

HeliosPlus