Ανοιχτό το ενδεχόμενο να κληθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να επιστρέψει στο Δημόσιο κρατικές ενισχύσεις ύψους 800 εκατ. ευρώ και ως εκ τούτου να οδηγηθεί σε «λουκέτο», στην περίπτωση που δεν ιδιωτικοποιηθεί, αφήνει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Παράλληλα, το Ταμείο υπερασπίζεται το μοντέλο παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, σημειώνοντας ότι οι χρεώσεις των επιβατών θα βρίσκονται στα ίδια επίπεδα με τα ανταγωνιστικά αεροδρόμια της Μεσογείου.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έγγραφο του Ταμείου που διαβίβασε στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών κ. Γκίκας Χαρδούβελης, η αποκρατικοποίηση «στοχεύει στη διασφάλιση της βιωσιμότητας της εταιρείας (σ.σ. ΤΡΑΙΝΟΣΕ) σε μία πλήρως ανοιχτή και ανταγωνιστική ευρωπαϊκή σιδηροδρομική αγορά».
«Η αποκρατικοποίηση είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον ανοιχτό φάκελο της ΕΕ περί παράνομων κρατικών ενισχύσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ» σημειώνει στο έγγραφο ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Πασχάλης Μπουχώρης.
Όπως αναφέρει, η επιτυχής αποκρατικοποίηση αποτελεί βασική προϋπόθεση για:
– Τη διαγραφή του χρέους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους 800 εκατ. ευρώ
– Τη μη επιβολή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ εντολής ανάκτησης της παράνομης κρατικής ενίσχυσης
– Το κλείσιμο του φακέλου της ΕΕ περί παράνομων κρατικών ενισχύσεων της εταιρείας.
Στόχος της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) είναι, σύμφωνα με το Ταμείο, ο εκσυγχρονισμός των σιδηροδρόμων, η ανάδειξη της ανταγωνιστικότητας των συνδυασμένων μεταφορών στην Ελλάδα και μεσοπρόθεσμα η δημιουργία θέσεων εργασίας στην εφοδιαστική αλυσίδα.
ΤΑΙΠΕΔ: Ανταγωνιστικά τα αεροδρόμια
Στο μεταξύ, σε άλλο έγγραφο του ΤΑΙΠΕΔ που διαβίβασε στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή των ΑΝΕΛ κ. Τέρενς Κουικ, σε σχέση με την παραχώρηση των περιφερειακών αερολιμένων, σημειώνεται:
– Το μέγιστο ύψος των αεροπορικών χρεώσεων μέχρι την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης, τα οποία θα ολοκληρωθούν το αργότερο σε 48 μήνες από την έναρξη ισχύος της σύμβασης παραχώρησης, θα ανέρχεται σε 13 ευρώ ανά αναχωρούνται επιβάτη. «Έτσι δεν υπάρχει ουσιώδης αύξηση στις χρεώσεις, καθόσον η μέση χρέωση αυτή την περίοδο ανέρχεται σε περίπου 12,7 ευρώ ανά επιβάτη» αναφέρει ο κ. Μπουχώρης.
– Μετά την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης, το ανώτατο όριο των αεροπορικών χρεώσεων θα ανέρχεται σε 18,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ένα όριο που «υπολογίστηκε με γνώμονα τον μέσο όρο των αεροπορικών χρεώσεων αεροδρομίων με αντίστοιχα χαρακτηριστικά», ήτοι εποχικότητα, τουριστικός χαρακτήρας, στη Νότια Ευρώπη και στη Μεσόγειο.
– Σε αυτά τα ποσά, αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ, θα πρέπει να προστεθεί χρέωση υπηρεσιών ασφαλείας ύψους 1,5 ευρώ ανά αναχωρούνται επιβάτη «με την οποία ο παραχωρησιούχος πρέπει να καλύψει τα κόστη της συγκεκριμένης λειτουργίας, χωρίς να έχει δικαίωμα να βγάλει κέρδος», αναφέρεται.
Με το συγκεκριμένο πλαίσιο, τονίζει ο κ. Μπουχώρης, διασφαλίζεται η ανταγωνιστικότητα των αεροδρομίων και απαγορεύονται αυξήσεις στις χρεώσεις πριν από την ολοκλήρωση της αναβάθμισης των υποδομών.
Επίσης, ο κ. Μπουχώρης τονίζει ότι το υφιστάμενο Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων (ΤΕΑΑ) που ανέρχεται σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη για τις πτήσεις εντός ΕΕ και σε 22 ευρώ για τις πτήσεις εκτός ΕΕ, θα τροποποιηθεί σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη ανεξαρτήτως χώρας μέχρι τον Οκτώβριο του 2024 για όλα τα αεροδρόμια, ενώ μετά τον Οκτώβριο του 2024 θα μειωθεί σε 3 ευρώ.
Από το τέλος που θα εισπράττεται στα παραχωρούμενα περιφερειακά αεροδρόμια, το Δημόσιο θα λαμβάνει 1 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, προκειμένου να χρηματοδοτεί την λειτουργία των αερολιμένων που θα παραμείνουν στο κράτος, τις άγονες γραμμές και την λειτουργία της ΥΠΑ ως ρυθμιστικής αρχής, «επιπλέον των αεροπορικών χρεώσεων και των εσόδων από το ΤΕΑΑ που θα έχουν απευθείας τα εν λόγω αεροδρόμια από την κίνηση επιβατών», αναφέρει το Ταμείο.
Σε σχέση με τα θέματα ασφαλείας, το ΤΑΙΠΕΔ τονίζει ότι οι σχέσεις μεταξύ της Πολεμικής Αεροπορίας, της ΥΠΑ και του παραχωρησιούχου είναι ορισμένες ξεκάθαρα στη σύμβαση παραχώρησης.
Στα αεροδρόμια με βαριά στρατιωτική παρουσία (Χανιά και Άκτιο) παραχωρείται μόνο το αμιγώς πολιτικό κομμάτι του αερολιμένος, όπως ο αεροσταθμός, η πίστα των αεροσκαφών, το πάρκινγκ των αυτοκινήτων κτλ.).
Οι υποδομές κοινής χρήσης (διάδρομος προσγείωσης και τροχόδρομοι) παραμένουν υπό τον έλεγχο του στρατού και οι ιδιώτες θα τις χρησιμοποιούν έναντι τιμήματος που θα καταβάλουν στην Πολεμική Αεροπορία.
Στα αεροδρόμια με μικρότερη στρατιωτική παρουσία (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Σαντορίνη) ο παραχωρησιούχος δεν θα έχει πρόσβαση στο στρατιωτικό τμήμα, αλλά θα χρησιμοποιεί δωρεάν τις κοινές υποδομές.
Χρυσοχοΐδης: Έσοδα 11 δισ. για το Δημόσιο
Στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, η κοινοπραξία Fraport AG – Slentel Ltd ανακηρύχτηκε προτιμητέος επενδυτής για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο παραχωρησιούχος θα εκτελέσει επενδύσεις ύψους 1,4 δισ. ευρω, ενώ από τη συναλλαγή το Δημόσιο διασφαλίζει έσοδα 11 δισ. ευρώ.
Αυτά αναλύονται ως εξής:
– Εφάπαξ τίμημα 1,234 δισ. ευρώ.
– Ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ κατ’ έτος που ανέρχεται συνολικά σε 1,2 δισ. ευρώ.
– Μεταβλητό τίμημα που εκτιμάται σε 5 δισ. ευρώ.
– Φόρος εισοδήματος 2,5 δισ. ευρώ.
– Τέλη υπέρ ΥΠΑ 1,2 δισ. ευρώ.
Πάντως, σύμφωνα με αναλυτές, το ποσόν των 5 δισ. ευρώ, που προκύπτει από μερίδιο 28,5% και 25% αντίστοιχα που θα λαμβάνει το Δημόσιο από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα των δύο αεροπορικών ομάδων του παραχωρησιούχου, είναι υπερβολικά φιλόδοξο.
Όπως τονίζουν, η υπόθεση παραπέμπει στην υπεραισιόδοξη πρόβλεψη για έσοδα από διόδια ύψους 20 δισ. ευρώ που ανέμενε το Δημόσιο από τους πέντε αυτοκινητόδρομους οι οποίοι κατασκευάζονται μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ και κατέρρευσε προ της πραγματικότητας.