Σε 3,5 δισ. ευρώ υπολογίζονται οι online αγορές που πραγματοποιούν οι έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι δείχνουν να στρέφονται όλο και περισσότερο στο Διαδίκτυο για ψώνια. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ΕΣΗΕ), ο οποίος εκτιμά ότι οι συνολικές πωλήσεις των ελληνικών και ξένων ηλεκτρονικών καταστημάτων σε έλληνες καταναλωτές το 2013 αυξήθηκαν κατά περίπου 20% σε σχέση με το 2012.

Οι online καταναλωτές το 2013 ανήλθαν σε περίπου 2,2 εκατ. (από 1,9 εκατ. το 2012), αποτελώντας το 35% των χρηστών του Διαδικτύου σε σχέση με 70% στη Δυτική Ευρώπη. Κατά τη διάρκεια της περιόδου 2008-2012, οι δαπάνες για online αγορές αυξήθηκαν κατά 55,2% ετησίως (κατά μέσο όρο) –ρυθμός που αποτελεί έναν από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.
Στην εξέλιξη αυτή εκτιμάται ότι συνέβαλε και η κρίση, αφού οι Ελληνες είναι πλέον ψαγμένοι καταναλωτές, περνούν περισσότερο χρόνο στο σπίτι και αναζητούν τις online προσφορές. Το αποτέλεσμα είναι ο κλάδος των ηλεκτρονικών (online) αγορών στη χώρα μας να αυξάνεται και ολοένα και περισσότερες γνωστές αλυσίδες του εμπορίου να επεκτείνονται και στο Διαδίκτυο, αναμένοντας αύξηση πελατών και πωλήσεων. Η αύξηση αυτή οφείλεται στις διαδικτυακές προσφορές, ήτοι χαμηλότερες τιμές σε κάποια προϊόντα σε σχέση με τα συμβατικά καταστήματα, αλλά και στην εξοικείωση των καταναλωτών με την τεχνολογία.
Τι αγοράζουν


Πάντως, η ψηφιακή κατανάλωση μέσω ηλεκτρονικών συσκευών είναι περιορισμένη στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες, παρά το γεγονός ότι το Διαδίκτυο αποτελεί σημαντικό εργαλείο, κυρίως της νέας γενιάς, για τη διαδικασία αγορών. Οι περισσότεροι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο κυρίως για να αγοράσουν αεροπορικά εισιτήρια, ηλεκτρονικές συσκευές και ρούχα και ελάχιστα για φαγητό, αλκοολούχα ποτά, βιταμίνες και προϊόντα σπιτιού, σύμφωνα με έρευνα της συμβουλευτικής εταιρείας The Boston Consulting Group (BCG).
Σύμφωνα με μελέτη του συνδέσμου e-Commerce Europe, το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ευρώπη παρουσιάζει ανάπτυξη σε ποσοστό 20%, με τη Ν. Ευρώπη (Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα, Τουρκία, Πορτογαλία κ.λπ.) να παρουσιάζει αύξηση της τάξεως του 27%. Τα συγκεκριμένα ποσοστά στις χώρες της Ν. Ευρώπης ίσως προκαλούν εντύπωση, καθώς η μεσογειακή κουλτούρα θέλει τους ανθρώπους των χωρών αυτών να παραμένουν αρκετά εκτός οικίας.

Ωστόσο, αν αναλογιστούμε ότι οι χώρες αυτές έχουν υποστεί τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης και επομένως οι καταναλωτές στράφηκαν σε οικονομικότερες προτάσεις αγορών, τα παραπάνω ποσοστά θεωρούνται δικαιολογημένα. Η Ελλάδα συγκεκριμένα αποτελεί την 4η μεγαλύτερη αγορά στη Ν. Ευρώπη, σημειώνοντας ρυθμό ανάπτυξης που υπολογίζεται στο 25% βάσει δημοσιευμένης έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Οπως εκτιμά ο ο κ. Νίκος Βαρβαδούκας, διευθυντής e-Commerce & Digital Marketing της Public Ελλάδας και Κύπρου, η αύξηση αυτή προέρχεται κυρίως από υπηρεσίες όπως ταξιδιωτικά εισιτήρια, ξενοδοχεία κ.λπ.και αρκετάλιγότερο από προϊόντα (τεχνολογία, ένδυση, βιβλία κ.ά.). Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου αποτυπώνει μια συνεχή μετατόπιση των καταναλωτών από το φυσικό στον ψηφιακό κόσμο για την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών με κίνητρο, πρωτίστως, τον έλεγχο των δαπανών τους και δευτερευόντως τη διευκόλυνσή τους. Η μετατόπιση αυτή, προσθέτει ο ίδιος, αποτελεί τεράστια ευκαιρία και ταυτόχρονα απειλή για τις ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς ο καταναλωτής αποκτά πλέον, μέσω του Διαδικτύου, πρόσβαση σε καταστήματα που βρίσκονται σε διάφορα σημεία παγκοσμίως.

Στο e-shop στρέφονται οι επιχειρήσεις
Βελτιώνονται οι υπηρεσίες που προσφέρουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα και στη χώρα μας
Περισσότερες από 2.000.000 επισκέψεις μηνιαίως και συμμετοχή πάνω από 10% στις πωλήσεις της Public έχει το ηλεκτρονικό κατάστημα της αλυσίδας πολυκαταστημάτων ψυχαγωγίας, το οποίο λανσαρίστηκε το 2009 και από την πρώτη στιγμή αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για την εταιρεία. Μάλιστα, τα τελευταία τρία χρόνια παρουσιάζει συνεχώς τριψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, κέρδισε το χρυσό βραβείο στο Customer Εxperience από τα e-Volution Awards το 2013, ενώ ήταν το μόνο ελληνικό ηλεκτρονικό κατάστημα που εντάχθηκε στο IR TOP 500 Europe, όπως επισήμανε ο κ. Νίκος Βαρβαδούκας, διευθυντής e-Commerce & Digital Marketing της Public Ελλάδας και Κύπρου. Η επιτυχία του online shop, συνεχίζει ο ίδιος, αποδίδεται στην ποικιλία προϊόντων, τη γρήγορη και οικονομική παράδοση, «ενώ παράλληλα φροντίζουμε ώστε καθημερινά οι επισκέπτες μας να βρουν web offers, ειδικές προσφορές online ή super offers, ευκαιρίες σε λίγα κομμάτια, σε πολλά προϊόντα φορητής τεχνολογίας, οικιακής ψυχαγωγίας, gaming αλλά και βιβλία».
Ηλεκτρικά είδη
Μεγάλη έμφαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο δίνει και η εταιρεία ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών Dixons, αφού τo ηλεκτρονικό κατάστημα που λειτουργεί από το 2007 αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του πολυκαναλικού μοντέλου της Κωτσόβολος και ταυτόχρονα το μεγαλύτερο και ταχύτερα αναπτυσσόμενο κατάστημα του ομίλου. Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Βασιλάκο, διευθυντή νέων δικτύων πώλησης στην Dixons South-East Europe (Κωτσόβολος), «το ψηφιακό κατάστημα σε εβδομαδιαία βάση υποδέχεται σημαντικά περισσότερους επισκέπτες από το σύνολο των επισκεπτών των φυσικών καταστημάτων της».
Τον προηγούμενο μήνα ξεκίνησε τις διαδικτυακές πωλήσεις στην Ελλάδα και ο ισπανικός όμιλος ένδυσης Inditex (Ζara) έτσι ώστε να αυξήσει το μερίδιο αγοράς και να εξυπηρετήσει περιοχές όπου δεν υπάρχει φυσική παρουσία του ομίλου. Αλλωστε, η δραστηριοποίηση της Inditex μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων αποτελεί στρατηγική επιλογή του ομίλου. Ο όμιλος Zara δεν έδωσε εκτιμήσεις για το ηλεκτρονικό κατάστημα στη χώρα μας διότι λειτουργεί μόλις έναν μήνα, αλλά η διοίκησή του ανέφερε ότι η ιστοσελίδα της Zara Hellas δέχεται 600.000 επισκέψεις ημερησίως.

Ακολουθεί τον ανταγωνισμό
Μία ακόμη αλυσίδα που αποφάσισε να εκμεταλλευθεί τις δυνατότητες του Διαδικτύου για να αυξήσει τους πελάτες και τις πωλήσεις είναι η εταιρεία παιχνιδιών Jumbo, η οποία από πέρυσι διατηρεί και ηλεκτρονικό κατάστημα. Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Jumbo κ. Ευάγγελο Παπαευαγγέλου, η εταιρεία ξεκίνησε την πώληση μέσω Internet, η οποία αφορά κυρίως είδη πάρτι, αναλώσιμα και σχολικά, προκειμένου να ακολουθήσει τον ανταγωνισμό, την τεχνολογία και να καλύψει τις περιοχές όπου δεν υπάρχει φυσική παρουσία του ομίλου Jumbo. Το e-shop, σύμφωνα με τον ίδιο, λειτουργεί συμπληρωματικά στον όμιλο και όχι ανταγωνιστικά, αφού έχει τις ίδιες τιμές, ενώ όσον αφορά την πορεία του είναι ικανοποιημένοι. Εκτός από το e-Jumbo, ο όμιλος διαθέτει 66 καταστήματα, ενώ οι πωλήσεις του εννεαμήνου ανήλθαν σε 410,94 εκατομμύρια ευρώ, ήτοι αύξηση 7,23%.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ