Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν μετατραπεί πλέον σε ένα επιχειρηματικό εργαλείο για πολλές επιχειρήσεις ανά τον κόσμο. Η εξέλιξη αυτή μοιάζει απόλυτα λογική αν αναλογιστεί κανείς ότι τα τελευταία δύο έτη ο χρόνος που ένας χρήστης του Διαδικτύου αφιερώνει σε ιστοσελίδες όπως το Facebook, το Twitter και το LinkedIn έχει αυξηθεί περισσότερο από 250%. Οι εργοδότες ελέγχουν πλέον και τα ηλεκτρονικά κοινωνικά προφίλ των εργαζομένων τους, νυν και μελλοντικών.
Αντίστοιχα, οι χρήστες αναζητούν μέσα από τα social media να βρουν όσο περισσότερες πληροφορίες μπορούν για μια επιχείρηση. Ωστόσο, αν χρησιμοποιηθούν με λανθασμένο τρόπο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να έχουν αρνητικό αντίκτυπο σε μια επιχείρηση αλλά και στη δημόσια εικόνα ενός απλού εργαζομένου ή, ακόμη χειρότερα, ενός διευθυντικού στελέχους σε κάποια εταιρεία.
Η δύναμη


Πρόσφατο αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση του Νατ Ροθτσάιλντ, συνιδρυτή της Asia Resource Minerals (ARMS), κορυφαίου ομίλου εξόρυξης άνθρακα. Την περασμένη εβδομάδα ο Ροθτσάιλντ προσέβαλε τον πρώην επενδυτικό εταίρο του στο Twitter χαρακτηρίζοντάς τον «εξαιρετικά ανόητο» και «έδειξε τη δύναμη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τους ηγέτες των επιχειρήσεων που αναζητούν τη δημοσιότητα –αλλά και τους κινδύνους και τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν από μια λανθασμένη κουβέντα» αναφέρει σε δημοσίευμά του το πρακτορείο Reuters.
Και μπορεί το σχόλιο του Ροθτσάιλντ να έτυχε θετικής αποδοχής από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τους χρήστες του Διαδικτύου –καθώς ξέφευγε από το πλαίσιο της ξύλινης, τυπικής και αυστηρής γλώσσας των επιχειρήσεων -, δεν υιοθετούν όμως όλοι οι ηγέτες επιχειρήσεων αυτή τη φιλική στάση προς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σχετική έρευνα που διενεργήθηκε την περασμένη χρονιά, συνεχίζει το δημοσίευμα του αμερικανικού πρακτορείου, έδειξε ότι το 68% του καταλόγου με τους 500 ισχυρότερους διευθύνοντες συμβούλους επιχειρήσεων παγκοσμίως δεν έχει λογαριασμό σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης.
Στο Twitter, παραδείγματος χάρη, διαθέτουν λογαριασμό μόλις οι 28 από τους 500 ισχυρότερους άνδρες του επιχειρηματικού κόσμου.
Πολλοί επιχειρηματίες και διευθυντικά στελέχη θεωρούν ότι το ρίσκο είναι εξαιρετικά υψηλό. Αλλοι πάλι αντιμετωπίζουν με πιο θετικό μάτι τη ραγδαία ανάπτυξη των social media και την τεράστια επιρροή τους στους χρήστες του Διαδικτύου, ώστε εκμεταλλεύονται τη συγκυρία για να εξυπηρετήσουν τα προσωπικά τους συμφέροντα και εκείνα των επιχειρήσεών τους.
Μηνύματα


Ο Τζεφ Τζόρες, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου στελέχωσης ανθρώπινου δυναμικού Manpower, δήλωσε στο Reuters ότι «το Twitter είναι ένας σημαντικός τρόπος για να αποκτήσουν οι μεγάλες επιχειρήσεις πιο ανθρώπινο πρόσωπο, αν και είναι εξίσου σημαντικό να γνωρίζουν τα όρια».
Ο δισεκατομμυριούχος επενδυτής Καρλ Αϊκάν χρησιμοποιούσε για μήνες το Twitter ως μέσο πίεσης ώστε να πείσει τους ιθύνοντες της Apple να αυξήσουν την ποσότητα των μετοχών που θα αφαιρούσε από την αγορά με το πρόγραμμα αγοράς μετοχών που έθεσε σε ισχύ τον Φεβρουάριο. Τέλος, ο μεγιστάνας των μέσων μαζικής ενημέρωσης Ρούπερτ Μέρντοκ και ο κορυφαίος επενδυτής και ιδρυτής του βρετανικού πολυεθνικού ομίλου επιχειρήσεων Virgin Group Ρίτσαρντ Μπράνσον υποστηρίζουν σθεναρά τις νέες αυτές τεχνολογίες και θεωρούνται μάλιστα ειδικοί στη χρήση τους.
Σε ένα πράγμα συμφωνούν όλοι, είτε διαθέτουν λογαριασμό σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης είτε όχι: η δυναμική που κρύβουν για τις επιχειρήσεις είναι τεράστια, όπως και τα έσοδα που μπορούν να αποκομίσουν από τη χρήση τους.
Σύμφωνα με την Gartner, την αμερικανική εταιρεία ερευνών και συμβουλευτικής στον τομέα της τεχνολογίας και της πληροφόρησης, τα παγκόσμια έσοδα από τα social media –που προέρχονται από τη διαφήμιση, τα παιχνίδια και τις συνδρομές –θα τετραπλασιαστούν μέσα σε πέντε χρόνια και ως το 2015 θα φθάσουν τα 29 δισ. δολάρια, από τα 7 δισ. δολάρια το 2010.

Λανθασμένες τακτικές από πολλές επιχειρήσεις
Οι ειδικοί θεωρούν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως είναι το facebook, το twitter, το LinkedIn και το Google+, αποτελούν ένα πολύτιμο εργαλείο του μάρκετινγκ. Προειδοποιούν όμως ότι, όπως όλα τα εργαλεία, και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρειάζονται προσοχή στη χρήση τους, διότι μπορούν να αποβούν επικίνδυνα γι’ αυτόν που τα χειρίζεται. Το CIO.com, ηλεκτρονικό περιοδικό της αμερικανικής Ομοσπονδίας Εργατικών Συνδικάτων ALF-CIO, διενήργησε έρευνα σε μάνατζερ επιχειρήσεων και σε ειδικευμένους στα social media επιστήμονες και σταχυολόγησε τα πιο κοινά λάθη στα οποία υποπίπτουν οι επιχειρήσεις σε ό,τι αφορά την χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Κατ’ αρχάς πολλές επιχειρήσεις στερούνται πολιτικής έναντι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Διόλου ενδιαφέρονται για τον τρόπο με τον οποίο προβάλλουν οι εργαζόμενοι το προφίλ το δικό τους ή τι αναγράφουν για την επιχείρηση στην οποία εργάζονται με αποτέλεσμα να γίνονται τεράστιες παρεξηγήσεις και εν τέλει να δυσφημείται η επιχείρηση. Ενα άλλο μεγάλο λάθος είναι το ότι χειρίζονται όλα τα social media με τον ίδιο τρόπο. Κάθε πλατφόρμα κοινωνικής επικοινωνίας, όμως, έχει τη δική της γλώσσα, τα δικά της έθιμα και το δικό της ακροατήριο, εξηγούν οι ειδικοί. Πολλές επιχειρήσεις, επίσης, ξεχνούν σημαντικά στοιχεία (ακόμα και τη… διεύθυνσή τους) στα προφίλ που οι ίδιες δημιουργούν.
Ενα κεφαλαιώδες λάθος που επίσης κάνουν οι επιχειρήσεις είναι ότι εστιάζουν την προσοχή τους στην ποσότητα των followers που τους ακολουθούν και όχι στην ποιότητά τους. Δυστυχώς, όμως, τα likes δεν μετατρέπονται σε πωλήσεις αν ο follower που το κάνει είναι κάποιο τυχαίο πρόσωπο, που δεν τον αφορούν τα προϊόντα της επιχείρησης –συχνά πρόκειται για εικονικό πρόσωπο. Ομοίως λάθος είναι να σβήνει μια εταιρεία τις αρνητικές κριτικές ή να αγνοεί τις συστάσεις που εκφράζουν οι followers. Και επίσης να μην απαντά σύντομα στις κριτικές ή να απαντά με τρόπο γενικευμένο μέσω των αυτοματοποιημένων άμεσων μηνυμάτων.
Ερευνούν τα e-προφίλ πριν κάνουν πρόσληψη
Δεν είναι μόνο τα ανώτερα στελέχη των επιχειρήσεων που πρέπει να προσέχουν τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Το ίδιο ισχύει και για τους εργαζομένους που απασχολούνται σε κάποια επιχείρηση ή –ακόμη περισσότερο –αναζητούν εργασία.
Η βρετανική επαγγελματική ένωση διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων και διοίκησης CIPD σε έρευνα που δημοσιοποίησε τον περασμένο Δεκέμβριο αναφέρει ότι δύο στους πέντε εργοδότες στο στάδιο των προσλήψεων ερευνούν τα προσωπικά προφίλ και την ηλεκτρονική δραστηριότητα των υποψήφιων εργαζομένων σε ιστοσελίδες όπως το Twitter, το Facebook ή το LinkedIn.
Είναι μάλιστα τέτοια η δυναμική των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούνται εξίσου με τις παραδοσιακές στρατηγικές πρόσληψης. Το 40% των ερωτηθέντων στην έρευνα δήλωσε ότι σκοπεύει στο μέλλον να κάνει ακόμη μεγαλύτερη χρήση των social media στην εύρεση ανθρωπίνου δυναμικού για τις επιχειρήσεις τους. Το 16% εξέφρασε την πρόθεση να το επιχειρήσει μελλοντικά, παρότι δεν το κάνει τώρα.
Στο παιχνίδι αυτό συμμετέχουν και πολλές από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, καθώς διαθέτουν ειδικές εφαρμογές που επιτρέπουν στους ενδιαφερόμενους χρήστες να αναζητούν εργασία και στους εργοδότες να προσεγγίζουν κάποιον υποψήφιο. Το Facebook, παραδείγματος χάρη, διαθέτει δύο τέτοιες εφαρμογές επαγγελματικής δικτύωσης, τις BeKnown και BranchOut, όπου οι χρήστες μπορούν να καταχωρίσουν το βιογραφικό τους σημείωμα, να ψάξουν για αγγελίες εργασίας, ακόμη και να κάνουν αίτηση για κάποια θέση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ