Μεγάλη Πέμπτη ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας έδωσε στη δημοσιότητα τα σχετικά νομοσχέδια και σε επιστολή του καλεί όλα τα αρμόδια υπουργεία, τους δήμους και τους επιχειρηματικούς φορείς να διατυπώσουν τις απόψεις τους.
Οπως αναφέρει στην επιστολή του «η οικονομική σημασία της παράκτιας ζώνης είναι τεράστια και απαιτείται να απελευθερωθούν οι τεράστιες δυνατότητες οικονομικής ανάπτυξης που παρέχει: Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για κάθε οικονομική δραστηριότητα στον αιγιαλό απαιτείται η οριοθέτησή του, ενώ υφίστανται παράλληλα αναιτιολόγητα πολύπλοκες διαδικασίες αδειοδοτήσεων, από πλείστες υπηρεσίες και φορείς του δημοσίου (Υπουργεία Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Πολιτισμού, Ναυτιλίας, Εθνικής Άμυνας κ.λ.π.) οι οποίες καθυστερούν για χρόνια κάθε επένδυση που απαιτεί την κατασκευή έργου (προβλήτας λ.χ.) στον αιγιαλό ή ακόμα και την απλή παραχώρηση της χρήσης αιγιαλού για τουριστική αξιοποίηση.
Επομένως, επιδίωξη του προτεινόμενου σχεδίου νόμου είναι, εκτός από την συνολική οριοθέτηση του αιγιαλού, που απλουστεύει από μόνη της τις διαδικασίες αξιοποίησης, η περαιτέρω απλούστευση των διαδικασιών διαχείρισης και αξιοποίησης των παράκτιων, παραλίμνιων και παραποτάμιων κοινοχρήστων εκτάσεων, της έκδοσης των αδειών παραχώρησης της χρήσης για την οικονομική αξιοποίηση των κοινοχρήστων πραγμάτων, καθώς και της εκτέλεσης έργων αναγκαίων για την εθνική οικονομία, με σεβασμό στο ευαίσθητο περιβάλλον της παράκτιας ζώνης και με διασφάλιση στον απαραίτητο βαθμό της κοινής χρήσης».
Ο υπουργός σημειώνει ότι με τις υπό κρίση ρυθμίσεις επιδιώκεται:
· Η άμεση και συνολική οριοθέτηση του αιγιαλού στα υπόβαθρα της εταιρείας ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΕ, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα έχει οριοθετηθεί αποσπασματικά μόνο ποσοστό 8% της συνολικής ζώνης των αιγιαλών της χώρας.
· Η καθιέρωση μιας νέας αντίληψης για την δημοσιότητα των στοιχείων που απεικονίζουν και οριοθετούν την παράκτια ζώνη, με την διαρκή ανάρτηση αυτών σε διαδικτυακό τόπο και διαρκή ενημέρωση των αναρτημένων ψηφιακών υποβάθρων με τις νέες χαράξεις παραλίας, επαναχαράξεις αιγιαλών κ.λπ.
· Η αποσύνδεση της χάραξης της παραλίας από την χάραξη του αιγιαλού, με σκοπό την ευχερέστερη οικονομική αξιοποίηση ακινήτων που συνορεύουν ή εμπίπτουν στην παράκτια ζώνη.
· Ο συγκεκριμένος καθορισμός των λιμνών και ποταμών που διαθέτουν όχθη και παρόχθια ζώνη, δεδομένου ότι η υφιστάμενη μέχρι σήμερα έννοια των «πλευσίμων ποταμών» και «μεγάλων λιμνών» δημιουργεί πλείστα ζητήματα ερμηνείας.
· Η απλοποίηση και εκλογίκευση των διαδικασιών παραχώρησης της χρήσης αιγιαλού για οικονομική αξιοποίηση και εκτέλεση έργων.
· Η καθιέρωση αντικειμενικού συστήματος για τον καθορισμό του ανταλλάγματος της χρήσης των κοινόχρηστων πραγμάτων του νόμου.
· Η ενίσχυση της προστασίας του αιγιαλού και η απλοποίηση των διαδικασιών εφαρμογής των κανόνων προστασίας.
Στο ανωτέρω πλαίσιο, καλούνται οι πολίτες σε διαβούλευση, ώστε να καταθέσουν τις απόψεις τους μέχρι τις 2 Μαίου, επί των υιοθετούμενων ρυθμίσεων και να υποβάλουν τυχόν προτάσεις για τη βελτίωσή τους.
Δημόσια γη
Ιδιώτες που κατέχουν ακίνητα του δημόσιου ή δημόσιες εκτάσεις μπορούν να τα αποκτήσουν νόμιμα καταβάλοντας το 50% της εμπορικής τους αξίας.
Αυτ΄’ο προβλέπεται στο σχέδιο νόμου για την «Επίλυση ιδιοκτησιακών διαφορών μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτών» το οποίο συνοδεύει το νομοσχέδιο περί αιγιαλού στη Βουλή.
Με το νομοσχέδιο επιδιώκεται ο τερματισμός πληθώρας ιδιοκτησιακών αντιδικιών µεταξύ του Ελληνικού Δηµοσίου και ιδιωτών, οι οποίες ταλανίζουν επί δεκαετίες τα Δικαστήρια και το ΝοµικόΣυµβούλιο του Κράτους. Τα βασικά στοιχεία της ρύθμισης συνοψίζονται στα εξής:
· Προτείνεται η συμβιβαστική επίλυση ιδιοκτησιακών διαφορών μεταξύ ιδιωτών και Ελληνικού Δημοσίου. Απαραίτητη προϋπόθεση να υφίσταται εκκρεμοδικία, χωρίς να έχει εκδοθεί πρωτόδικη απόφαση.
· Η δικαστική διαφορά τερματίζεται είτε με την αυτούσια διανομή του επίδικου ακινήτου μεταξύ των διαδίκων, είτε με την καταβολή σε χρήμα της εμπορικής αξίας του 50% του ακινήτου από τον ιδιώτη στο Δημόσιο
· Καταλαμβάνονται διεκδικούμενες εκτάσεις για τις οποίες ο ιδιώτης έχει συνεχόμενους τίτλους που ανάγονται πριντο 1926 και έχουν εμβαδόν τουλάχιστον 50 στρέμματα, για ακίνητα εκτός σχεδίου πόλης και 20 στρέμματα, για ακίνητα εντός σχεδίου πόλης.
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις κινούνται στο πρότυπο αντίστοιχων ευρωπαϊκών πρακτικών (π.χ. Γερμανία, Ρουμανία)και αναμένεται να συμβάλουν :
· Στην άμεση επίλυση μακροχρόνιων δικαστικών διαφορών μεταξύ ιδιωτών και δημοσίου για εκτάσεις με αναπτυξιακή προοπτική.
· Στη δημιουργία ασφάλειας δικαίου ως προς τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα, γεγονός που θα επιτρέψει την αξιοποίηση των ακινήτων, τόσο από το Ελληνικό Δημόσιο όσο και από τους ιδιώτες.
Τα σχέδια νόμου