Στον διπλασιασμό των προορισμών της ως το 2017 στοχεύει η Aegean Airlines, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της εταιρείας κ. Ευτύχιο Βασιλάκη. Οπως αναφέρει στο «Βήμα», ο ρυθμός ανάπτυξης στο εξωτερικό θα αυξηθεί αν ολοκληρωθεί σύντομα η εξαγορά της Olympic Air.

Ο κ. Βασιλάκης επισημαίνει ότι οι συνέργειες που θα προκύψουν με την Olympic Air θα δώσουν τις απαιτούμενες οικονομίες κλίμακας, αλλά και ένα αναγκαίο στοιχείο αυτοτέλειας και ελέγχου στην ανάπτυξη της χώρας. «Δεν πρέπει να καταστούμε αεροπορικά εξαρτώμενοι της Κωνσταντινούπολης» λέει αναφερόμενος στην επέκταση της Turkish Airlines στην ελληνική αγορά και προσθέτει ότι «αντίθετα, πρέπει να ισχυροποιηθούμε, μαθαίνοντας και από την πολιτική των γειτόνων μας εκεί που έχει δουλέψει. Είναι απαραίτητο και έχει ήδη καθυστερήσει επικίνδυνα».
Ο αντιπρόεδρος των αερογραμμών σημειώνει ότι «η ανάκτηση της αντιλαμβανόμενης για τους επισκέπτες σταθερότητας για τη χώρα ήταν το σημαντικότερο στοιχείο για όλους στον τουρισμό». «Ολοι γνωρίζουμε πόσο απαραίτητη είναι αυτή η αίσθηση σταθερότητας, αλλά και πόσο ευάλωτη» τονίζει και υπογραμμίζει ότι η Aegean ακολουθεί με συνέπεια την πολιτική της εξωστρέφειας, παρά τις δύσκολες εποχές. «Η στρατηγική μας αυτή μας έχει οδηγήσει σήμερα στο να πλησιάσουμε τους 4 εκατομμύρια επιβάτες εξωτερικού από 1 εκατομμύριο επιβάτες εξωτερικού το 2004. Βέβαια είναι μια επένδυση που έφερε ζημιές για κάποια χρόνια και που αυξήθηκαν από την συγκυρία αλλά και από την επιμονή στην ποιότητα» παρατηρεί.
Ο ίδιος ευελπιστεί ότι η εταιρεία θα επιστρέψει στην κερδοφορία. «Με τη στρατηγική που ακολουθούμε το τελευταίο διάστημα και με τις προσπάθειες που έχει κάνει το στελεχικό δυναμικό της Aegean ελπίζω να επιστρέψουμε σε κέρδη και ευχαριστώ ειλικρινά όλους τους εργαζομένους μας γι’ αυτό. Φυσικά, προαπαιτούμενο είναι η διατήρηση της σταθερότητας στη χώρα» αναφέρει. Ο κ. Βασιλάκης παρατηρεί ότι πέραν της σταθερότητας που επέτρεψε την επιστροφή πελατών από κλασικές αγορές, «αντικειμενικά οι νέες αγορές, όπως η Ρωσία και η Ουκρανία, είναι οι βασικοί νέοι αιμοδότες». «Ομως προσοχή, τα θέματα υποδομών, ο θεματικός τουρισμός, η τουριστική κατοικία που θα μπορούσαν να φέρουν και βελτίωση του μείγματος και επέκταση της τουριστικής περιόδου κατά έναν-δύο μήνες δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί ή προχωρήσει αρκετά» υπογραμμίζει.
Οπως εξηγεί, γίνονται βήματα θεσμικά από την Πολιτεία με νομοσχέδια ή και παραχωρήσεις, αλλά δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί. «Γίνονται και από τους ιδιώτες, ακόμη και σε συλλογικό επίπεδο, όπως μέσα από τον φορέα marketing Greece. Πρέπει να ολοκληρωθούν και να ωριμάσουν αυτά για να είμαστε πιο ασφαλείς στην ανάπτυξη. Το θετικότερο είναι ότι σταδιακά αναπτύσσεται μια νέα διάθεση για συλλογική συνεργασία» καταλήγει.

Χαμηλές τιμές στα εισιτήρια
«Οι τιμές μας στο εσωτερικό έχουν πέσει πάνω από 30% την τελευταία τριετία σε μια προσπάθεια να ανταποκριθούμε στις ανάγκες του Ελληνα για την κρίση
» τονίζει ο ο αντιπρόεδρος της Aegean ερωτηθείς για το ύψος των εισιτηρίων. «Αυτό έχει συμβεί παρά την αύξηση του πετρελαίου κατά 70% στο ίδιο διάστημα. Σήμερα στο εσωτερικό της Ελλάδας οι τιμές είναι χαμηλότερες από τις περισσότερες αντίστοιχες στο εσωτερικό άλλων χωρών της Ευρώπης. Και αυτό παρά τα υψηλά τέλη που δεν τα επηρεάζουμε φυσικά εμείς» απαντά ο κ. Βασιλάκης.
«Για τους επιβάτες μας του εξωτερικού που μας ανέδειξαν για τρίτη συνεχή χρονιά και τέταρτη φορά τα τελευταία πέντε χρόνια ως την καλύτερη περιφερειακή αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη, προφανώς αυτό σημαίνει ότι θεωρούν ότι μεταξύ δεκάδων ανταγωνιστικών εταιρειών στην Ευρώπη έχουμε εξαιρετική σχέση ποιότητας – τιμής. Ακριβώς αυτή τη σωστή και έντιμη σχέση ποιότητας – τιμής έχουμε ανάγκη τόσο εμείς όσο και γενικότερα ο τουρισμός της Ελλάδας» καταλήγει.
Να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα του «Ελ. Βενιζέλος»
Προβληματισμός για την τιμολογιακή πολιτική και την ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων

Εντονος είναι ο προβληματισμός για την τιμολογιακή πολιτική και την ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων. Το 75% των κερδών του «Ελ. Βενιζέλος» διοχετεύεται στο κράτος και, ως εκ τούτου, είναι ευθύνη και της Πολιτείας να συνεισφέρει με κάποιο βραχυπρόθεσμο κόστος «στη λύση που θα φέρει ανταγωνιστικότητα, ανάπτυξη και περισσότερα έσοδα στη χώρα» υπογραμμίζει ο κ. Ευτύχιος Βασιλάκης. Παράλληλα, αναγνωρίζει ότι τα κίνητρα που έδωσε ο διεθνής αερολιμένας στην Aegean ήταν σημαντικά, τηρουμένων των δεσμεύσεων του «Ελ. Βενιζέλος», και δείχνουν την αναγνώριση των συνθηκών από τη διοίκηση του αεροδρομίου.

«Είναι σημαντικό να μη χρεώνουμε την κάμψη της ζήτησης για την Αθήνα, της τελευταίας τριετίας κυρίως, στο κόστος του αεροδρομίου. Η έλλειψη εισοδήματος για τους Ελληνες και η εκτιμώμενη αστάθεια για τους ξένους έβλαψαν κυρίως την πόλη, ακόμη και σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα» λέει ο ο αντιπρόεδρος της Aegean και σημειώνει ότι εν όψει της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» πρέπει να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητά του σε σχέση με τα αεροδρόμια της ευρύτερης περιοχής.
«Εχουμε τις εγκαταστάσεις, τις επενδύσεις, ακόμη και την ομάδα διαχείρισης για ανάπτυξη. Εμείς πιστεύουμε στην αυτοχρηματοδότηση των κύριων αεροδρομίων, χωρίς να επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό! Το να τα θεωρεί το κράτος όμως αυτόνομο κέντρο κέρδους χωρίς να λογαριάζει τα οφέλη μιας πιο ελκυστικής πολιτικής είναι λάθος και κοστίζει στην ανάπτυξη» σχολιάζει. «Η τρόικα το έχει πιστέψει άλλωστε και το ζητεί για την Αθήνα. Η διάρκεια λοιπόν της παραχώρησης είναι σημαντικό αντιστάθμισμα για χαμηλότερο κόστος με το σωστό «ζύγι» μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτών» λέει.
Παρόμοια πρόνοια πρέπει να δείξουμε και στα περιφερειακά αεροδρόμια. «Η ποιότητα διαχείρισης και λειτουργίας μπορεί σίγουρα να βελτιωθεί με ιδιωτικό μάνατζμεντ, με σημαντικά οφέλη για τον τουρισμό, αλλά και τους έλληνες επιβάτες. Οι περιορισμοί όμως για την αύξηση των χρεώσεων, δηλαδή μόνο μετά την ολοκλήρωση των αναβαθμίσεων, αλλά και το τελικό επίπεδο χρεώσεων δεν μπορούν και δεν πρέπει να ξεφύγουν από εκείνα των περιφερειακών τουρκικών ή ιταλικών αεροδρομίων» αναφέρει.
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, πρέπει να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση των μικρών αερολιμένων και των άγονων γραμμών από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια, χωρίς την επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. «Η αερομεταφορά είναι το μόνο πλεονασματικό, αυτοχρηματοδοτούμενο σύστημα υποδομών στη χώρα και έτσι πρέπει να συνεχίσει. Είναι σημαντικό να μη γίνει το λάθος τού να εστιάσουμε μόνο στο αρχικό τίμημα, αλλά και σε άλλα στοιχεία, όπως οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης, που είναι και πιο σημαντικά» τονίζει.
Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι η αναμονή για την εξεύρεση επενδυτή για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι «παγώνει» κάθε απαραίτητη αναβάθμιση για το «Νίκος Καζαντζάκης». Ο κ. Βασιλάκης επισημαίνει ότι έχει νόημα να προχωρήσουν άμεσες παρεμβάσεις, «με κόστος που φτάνει στο 5%-10% του Καστελίου, οι οποίες είναι απαραίτητες εδώ και λίγα χρόνια και δεν έχουν γίνει εν όψει της προοπτικής του Καστελίου». «Αυτό είναι έγκλημα όλων μας, φορέων Τουρισμού και κράτους, που έχει ήδη κοστίσει και κοστίζει στη χώρα. Ο,τι επενδυθεί σήμερα στο «Ν. Καζαντζάκης», η Κρήτη και η χώρα θα το εισπράξουν σε 12 μήνες και πολλαπλάσια στα 6-8 χρόνια που θα χρειαστούν για το νέο αεροδρόμιο. Αν γίνει πρώτα αυτό, ας προχωρήσει και το νέο αεροδρόμιο αμέσως μετά. Χωρίς ένα «Ν. Καζαντζάκης» με αποδεκτό επίπεδο ποιότητας άμεσα, μέχρι να γίνει το Καστέλι, ο τουρισμός της Κρήτης θα έχει υποστεί μόνιμη ζημιά και υποβάθμιση» παρατηρεί.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ