Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
«38 μάρτυρες» («38 temoins», Γαλλία, 2012) του Λουκά Μπελβό, με τους Ιβάν Ατάλ, Νικόλ Γκαρσιά, Σοφί Κιντόν
Πόσες φορές έχουμε πιάσει τον εαυτό μας να αδιαφορεί μπροστά σε κάτι άσχημο που συμβαίνει μπροστά μας προκειμένου να «μην μπλέξουμε»; Πόσες φορές προτιμήσαμε να καθίσουμε ήσυχα στ’ αβγά μας από το να κάνουμε αυτό που οφείλουμε να κάνουμε, αυτό που μας επιβάλλει η συνείδησή μας; Αμέτρητες. Πάνω σε αυτή την ιδέα που τελικά αντικατοπτρίζει τη γενικότερη αδιαφορία που χαρακτηρίζει τους καιρούς μας, την απαξία για τον άνθρωπο, κινείται αυτό το το φιλμ που σκηνοθέτησε ο Λουκά Μπελβό. Η δολοφονία μιας νεαρής φοιτήτριας έξω από ένα συγκρότημα διαμερισμάτων της Χάβρης αποτελεί μυστήριο για την αστυνομία καθότι 38 ένοικοι των γύρω διαμερισμάτων ισχυρίζονται ότι δεν άκουσαν απολύτως τίποτε. Ενας (Ιβάν Ατάλ) θα κάνει τη διαφορά μη μπορώντας να αντέξει το βάρος στη συνείδησή του.
Ο Μπελβό υφαίνει την ιστορία του με θαυμάσια ανθρώπινα υλικά. Ολα τα πρόσωπα έχουν ενδιαφέρον. Η φίλη (Σοφί Κιντόν) του μάρτυρα που έχει πάρει την ευθύνη λέει ότι θα τον στηρίξει ,πόση σιγουριά όμως νιώθει για αυτό που λέει; Η έμπειρη δημοσιογράφος (Νικόλ Γκαρσιά) παλεύει για την ανάδειξη της αλήθειας ενώ γνωρίζει ότι στην τελική το μόνο που θα έχει καταφέρει είναι να τροφοδοτήσει ολόκληρη τη χώρα με μια είδηση-κράχτη του τύπου «Το σύνδρομο της Χάβρης». Ξέρει ότι κανείς ποτέ δεν θα αλλάξει. Υστερα υπάρχει και ο κυνικός (αλλά ρεαλιστής) εισαγγελέας (Ντιντιέ Σαντρ) που αρχικώς αρνείται να ασκήσει δίωξη κατά τον μαρτύρων με το επιχείρημα ότι «αν ένας μάρτυρας δεν μιλήσει είναι κάθαρμα. Αν όμως 38 δεν μιλήσουν είναι ο κόσμος».
Εύστοχο κοινωνικό σχόλιο, θέτει στο τραπέζι πολλά ζητήματα, το σημαντικότερο των οποίων είναι η απάθεια απέναντι στον άνθρωπο που χαρακτηρίζει τους καιρούς μας.
Βαθμολογία: 4
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΣΙΝΕ ΨΥΡΡΗ
—————————————–
«Το 24ωρο μιας ξανθιάς» («Walk of shame», ΗΠΑ, 2013) του Στίβεν Μπριλ, με τους Ελίζαμπεθ Μπανκς, Τζέιμς Μάρσντεν, Γκίλιαν Τζέικομπς
Κατά κάποιον τρόπο αυτή η ταινία, την οποία ομολογώ ότι καταευχαριστήθηκα, είναι η κωμική πλευρά των «38 μαρτύρων» μέσα από το φίλτρο της αμερικανικής light κομεντί. Ντυμένη καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας με ένα κατακίτρινο μίνι η Ελίζαμπεθ Μπανκς είναι η φωσφορίζουσα ξανθιά ρεπόρτερ που θα χαθεί μέσα στους δρόμους του Λος Αντζελες, όταν μετά από ένα one night stand αντιλαμβάνεται ότι η Τροχαία πήρε το αυτοκίνητό της. Είναι νύχτα και δεν έχει κανέναν να τη βοηθήσει. Δεν έχει λεφτά, δεν έχει κινητό, δεν έχει τίποτε απολύτως. Μέχρι να ξαναβρεθεί στον «πολιτισμό» θα έχει μπλέξει με μαύρους gangsta διακινητές κρακ, ανώμαλους ταξιτζήδες που τη θεωρούν στριπτιζέζ, παρανοϊκούς αστυνομικούς που νομίζουν ότι είναι πόρνη και κακομαθημένα παιδιά που θέλουν να δουν τα στήθη της για να τη βοηθήσουν. Εχουμε λοιπόν έναν ιλαροταγικό 24ωρο εφιάλτη σε μια κωμωδία που πραγματικά αξίζει τα λεφτά της γιατί ξεφεύγει από την πεπατημένη της αμερικανικής χυδαιότητας και θυμίζει κάπως το «Μετά τα μεσάνυχτα» του Μάρτιν Σκορσέζε.

Βαθμολογία: 3

Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: VILLAGE RENTH (τηλ. 14848)
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS
——————————————–
«Απρόβλεπτος κύριος Σπίβετ» («The Young and Prodigious T.S. Spivet», Γαλλία/ Καναδάς, 2014) του Ζαν-Πιερ Ζενέ, με τους Κάιλ Κάτλετ, Τζούντι Ντέιβις, Ελενα Μπόναμ Κάρτερ
Σύγχρονο παραμύθι απευθυνόμενο σε όλες τις ηλικίες, όπως ενδεχομένως να το περιμένεις πια έχοντας υπόψη το έργο του γάλλου σκηνοθέτη Ζαν-Πιερ Ζενέ («Αμελί», «Η πόλη των χαμένων παιδιών», «Ατέλειωτοι αρραβώνες»), ο «Απρόβλεπτος κύριος Σπίβετ» είναι μια καλοφτιαγμένη συρραφή ευφάνταστων ιδεών οι οποίες ενώνονται για τη δημιουργία μιας όμορφης στην όψη ταινίας. Οπως και στο μυθιστόρημα «The Selected Works Of T.S. Spivet» του Ρέιφ Λάρσεν στο οποίο το σενάριο στηρίχτηκε, κεντρικό πρόσωπο είναι ένα 10χρονο παιδί-θαύμα (Κάιλ Κάτλετ), μια λιλιπούτεια ιδιοφυΐα κρυμμένη κάπου στις πεδιάδες της Μοντάνα, η οποία θα κεντρίσει το ενδιαφέρον του πιο έγκυρου ιδρύματος τεχνολογίας στον κόσμο. Το ίδρυμα τον καλεί στον Βορρά, ο μικρός την κοπανά από το σπίτι και λαθρεπιβάτης στο τρένο της μεγάλης φυγής –ένα μεγάλο μέρος της ταινίας –ζει τη μεγάλη περιπέτεια ανοίγοντας την πόρτα προς την ωριμότητα. Γιατί στο ίδρυμα όπου τον πρώτο λόγο έχει μια μέγαιρα με τη μορφή της Τζούντι Ντέιβις τα πράγματα δεν θα είναι τόσο ονειρικά όσο ο μικρός τα είχε φανταστεί.
Οπως σε όλες σχεδόν τις ταινίες του, έτσι και εδώ ο Ζενέ δίνει ιδιαίτερη προσοχή στον χειρισμό του παιδιού πλάθοντας γύρω του ένα σύμπαν που πολύ απλά χαίρεσαι να παρατηρείς. Εμπνευσμένα «κάδρα» με έντονα χρώματα, με παράξενα αντικείμενα, με αλλόκοτους χαρακτήρες και βεβαίως με την παιδική αθωότητα στην καρδιά του ζητήματος φτιάχνουν ένα νόστιμο κοκτέιλ, μια παιδική ταινία για μικρούς και μεγάλους. Γυρίστηκε στα αγγλικά (όπως η χειρότερή του, το «Αλιεν 4») και σε τρισδιάστατο φορμά, πράγμα που προσωπικά δεν βρήκα καθόλου απαραίτητο.
Βαθμολογία: 3

Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΑΘΗΝΑΙΑ (τηλ. 210 7215.717) – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ (τηλ. 14560) – VILLAGE MALL (τηλ. 14848) – VILLAGE METRO MALL (τηλ. 14848) – ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ ΠΛΑΚΑ (τηλ. 210 3248.057) – ΕΛΛΗΝΙΣ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ (τηλ. 210 6464.009) – ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ (τηλ. 210 6014.284) – ΛΑΟΥΡΑ ΠΑΓΚΡΑΤΙ (τηλ. 210 7662.040) – ΑΕΛΛΩ (τηλ. 210 8259.974- 6) – ΣΙΝΕ ΔΑΦΝΗ (τηλ. 210 9731856) – ΒΑΡΚΙΖΑ (τηλ. 210 8973.926) – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ (τηλ. 14560) – ODEON STARCITY (τηλ. 14560) – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL (τηλ. 14848) – VILLAGE ΡΕΝΤΗ (τηλ. 14848) – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ (τηλ. 14848) – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ (τηλ. 14848) ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER MAKEΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ
————————————–
«Ο κύκλος των αναμνήσεων» («The railway man», Αυστραλία/Αγγλία/ Ελβετία, 2013) του Τζόναθαν Τεπλίτζκι, με τους Κόλιν Φερθ, Νικόλ Κίντμαν, Στέλαν Σκάσγκαρντ
Τουλάχιστον αμήχανα είναι τα συναισθήματα που μπορεί να προκαλέσει αυτή η ταινία, μια καλοφωτογραφημένη αλλά άνιση δημιουργία η οποία αρχίζει ως ερωτικό δράμα και κλείνει ως παραλίγο… περιπέτεια εκδίκησης. Ο Κόλιν Φερθ υποδύεται έναν μοναχικό βρετανό βετεράνο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ο οποίος έχει μια περίεργη μανία με τα τρένα και αρχικώς θα νιώσει ότι θεραπεύεται από τη μοναξιά του χάρη στη Νικόλ Κίντμαν, την οποία και παντρεύεται. Δεν θα περάσει πολλή ώρα και η Κίντμαν θα εξαφανιστεί από την ιστορία, με τον Φερθ να αναζητεί τον… ιάπωνα βασανιστή του στον πόλεμο, προκειμένου να τον εκδικηθεί. Ολα αυτά με φλας μπακ από τον πόλεμο και έναν άλλον ηθοποιό στον ρόλο του νεότερου Φερθ. Εμφανή τα προβλήματα στο σενάριο, σε μια ταινία που νιώθεις ότι δεν μπορεί να αποφασίσει τι θέλει να είναι. Η Κίντμαν σε ακόμη μία άχαρη στιγμή της καριέρας της, δίνει την εντύπωση ότι αποτελεί μέρος του ντεκόρ.

Βαθμολογία: 2

Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΦΙΛΟΘΕΗ (τηλ. 210 6833.398) – ΘΗΣΕΙΟΝ (τηλ. 210 3420.864) – ΔΕΞΑΜΕΝΗ (210 3623.942) –ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ (τηλ. 210 8019.687) – ODEON KOSMOPOLIS (τηλ. 14560) – VILLAGE MALL (τηλ. 14848) – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ (τηλ. 14848) – ΑΡΚΑΔΙΑ – ΡΙΒΙΕΡΑ (τηλ. 210 3837.716) – ΛΙΛΑ (τηλ. 210 2016849) – ΦΙΛΙΠ (τηλ. 210 9312.866) – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ (τηλ. 210 8983.238)
————————————
«3 μέρες διορία» («3 days to kill», ΗΠΑ, 2014) του McG, με τους Κέβιν Κόστνερ, Χέιλι Στάινφελντ, Κόνι Νίλσον, Εϊμπερ Χερντ

Δεν υπάρχει κλισέ που να μένει αχρησιμοποίητο στην τελευταία περιπέτεια του Κέβιν Κόστνερ που γυρίστηκε κυρίως στη Γαλλία και στην οποία υποδύεται τον επαγγελματία φονιά της CIA που όταν αντιλαμβάνεται ότι του έχουν μείνει λίγοι μήνες ζωής αποφασίζει να τα ξαναβρεί με την κόρη του (Χέιλι Στέινφελντ). Ανάμεσα στους εχθρούς του που πέφτουν σαν τις ακρίδες, σε πολυτελή αυτοκίνητα που συγκρούονται και καταστρέφονται ασυστόλως το ένα μετά το άλλο (σκηνές που θυμίζουν διαφημιστικά σποτ), στην πρώην γυναίκα του (Κόνι Νίλσεν) που δεν ξέρει αν πρέπει ή όχι να τον εμπιστευτεί, στην κόρη του που φλερτάρει με έναν αντιπαθή Γάλλο τον οποίο ο μπαμπάς δεν χωνεύει και σε μια αιμοβόρα συνάδελφό του που θυμίζει κουνελάκι του Playboy (Εϊμπερ Χερντ), ο γερο-Κέβιν θα αποδειχθεί το απόλυτο αντράκι που δεν μασά μπροστά σε τίποτε, δεν φοβάται κανέναν και δεν κωλώνει πουθενά. Ευχαριστώ πολύ αλλά το έχω δει πολλές φορές στο παρελθόν και σίγουρα καλύτερα.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: COΟL TVMVOS (τηλ. 14848) – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE ILION – VILLAGE MALL (τηλ. 14848) – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ (τηλ. 14848) – VILLAGE ΡΕΝΤΗ (τηλ. 14848) – VILLAGE AΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ (τηλ. 14848) – ΑΕΛΛΩ (τηλ. 210 8259.975) – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ (τηλ. 210 8983.238) – ΑΡΤΕΜΙΣ ΠΑΠΑΓΟΥ (τηλ. 210 6561.153) – ΒΑΡΚΙΖΑ (τηλ. 210 8973.926) – ΓΑΛΑΤΣΙ (τηλ. 210 2138.119) – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΝΕΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ (τηλ. 210 2826.873) ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΟDEON ΠΛΑΤΕΙΑ – VILLAGE κ.ά.
>Προβάλλεται τέλος και ένα ισπανικό ψυχολογικό θρίλερ του 2011, ο «Θυρωρός» («Mientras») του Χάιμε Μπαλαγκέρο, που θυμίζει άσκηση πάνω στον «Ενοικο» του Ρόμαν Πολάνσκι και τον Αλφρεντ Χίτσκοκ γενικότερα. Ο πολύ καλός ισπανός ηθοποιός Λουίς Τοσάρ («Ακόμα και τη βροχή», «Δευτέρες με λιακάδα») υποδύεται τον ήρωα του τίτλου, έναν άρρωστο άνθρωπο που εισβάλλει στα σπίτια των ενοίκων της πολυκατοικίας στην οποία εργάζεται προκαλώντας αναστάτωση και τρόμο. Ο Μπαλαγκέρο δημιουργεί ατμόσφαιρα και το απροσδόκητο φινάλε της ιστορίας μπορεί να σε πιάσει στον ύπνο.
Βαθμολογία: 2

Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: AΝΕΣΙΣ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ (210 7788.778) – ΑΝΟΙΞΙΣ ΝΕΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ (210 2814.071)