«Θάρρος ή αλήθεια;» μας ρωτά η Μαντόνα προτείνοντάς μας το πρώτο άρωμα που λανσάρει στην αγορά με την υπογραφή της. Σίγουρα ούτε θάρρος χρειάζεται για να αγοράσεις ένα άρωμα ούτε να καταθέσεις την αλήθεια σου. Μόνο να αφήσεις τη μύτη σου να σε οδηγήσει στον κοντινότερο πάγκο με αρώματα. Ή μήπως κάτι τέτοιο ισχύει μόνο για την πλειονότητα των αρωμάτων και όχι για εκείνα που φέρουν την υπογραφή ενός σταρ;
Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση: από πλευράς μάρκετινγκ είναι πολύ έξυπνο να κυκλοφορήσει μια εταιρεία ένα νέο άρωμα μέσω ενός σταρ που απευθύνεται σε εκατομμύρια θαυμαστές, στην πορεία όμως η μύτη είναι εκείνη που θα αποφασίσει αν το εκάστοτε άρωμα θα είναι επιτυχημένο ή όχι.
Το «Truth or Dare» της Μαντόνα είναι ο πιο πρόσφατος κρίκος μιας αλυσίδας που ουσιαστικά ξεκίνησε το 1988 με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ και το πρώτο της άρωμα, το «Passion», ένα λουλουδάτο οριεντάλ με έντονες νότες από γαρδένια, μέλι, καρύδα, τριαντάφυλλο και πατσουλί. Είχε προηγηθεί το «Uninhibited» της Σερ το 1987, αλλά χωρίς την αναμενόμενη επιτυχία.
Ανέκαθεν υπήρχε στενή μεταξύ σταρ και αρωμάτων, αλλά όχι με την εμπορική μορφή που βλέπουμε σήμερα. Το 1954 οι πωλήσεις του περίφημου Chanel 5, το οποίο μετρούσε ήδη μια επιτυχημένη παρουσία 33 χρόνων, εκτινάχθηκαν στα ύψη όταν, στην ερώτηση «τι φοράτε στο κρεβάτι;», η Μέριλιν Μονρόε απάντησε «μόνο πέντε σταγόνες Chanel 5». Το 1956 ο πρίγκιπας Ρενιέ του Μονακό παρήγγειλε στον βρετανικό οίκο Creed το άρωμα που θα φορούσε η Γκρέις Κέλι την ημέρα του γάμου τους. Δεν ήταν άλλο από το κλασικό «Fleurissimo» του οποίου τα κύρια χαρακτηριστικά είναι το περγαμόντο, η τουμπερόζα, το βουλγάρικο ρόδο, η βιολέτα, η φλωρεντινή ίριδα και το αμπάρο.

Στα χνάρια των Λιζ και Οντρεϊ

Την επόμενη χρονιά ο Υμπέρ ντε Ζιβανσί ζήτησε από τον εξαιρετικά επιτυχημένο τότε αρωματοποιό Φρανσίς Φαμπρόν να δημιουργήσει ένα άρωμα ειδικά για την αγαπημένη του πελάτισσα Οντρεϊ Χέπμπορν. Λέγεται ότι η Χέπμπορν μαγεύτηκε τόσο από το άρωμα ώστε, όταν ο Ζιβανσί την πληροφόρησε ότι θα το λανσάριζε στην αγορά με το όνομά της, εκείνη του είπε «σου απαγορεύω» – εξ ου και η ονομασία του αρώματος που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά. Ετσι, το «L’Interdit» («Το απαγορευμένο»), με το γάλβανο, το γιασεμί, το τριαντάφυλλο, τον μόσχο, το αμπάρο και το σανδαλόξυλο να κυριαρχούν, κέρδισε μία θέση ανάμεσα στα πιο διάσημα αρώματα παγκοσμίως.
Στις ημέρες μας η κυκλοφορία αρώματος από αστέρια της τέχνης αλλά και του αθλητισμού θεωρείται δεδομένη – αν όχι απαραίτητη. Το δεύτερο άρωμα της Ελίζαμπεθ Τέιλορ, το «White Diamonds», που πρωτοκυκλοφόρησε το 1991, είναι κάθε χρόνο η Νο 1 προτίμηση των διασημοτήτων. Σύμφωνα με το περιοδικό «Forbes» το 2010 είχε συνολικά έσοδα από πωλήσεις περί τα 55 εκατ. δολάρια, ενώ ανάλογη πορεία διατηρεί στα 20 χρόνια κυκλοφορίας του. Οπως προκύπτει από έρευνα της εταιρείας Euromonitor, έχει ανταπόκριση σε όλες τις ηλικίες και κυρίως στις μικρές, καθώς συνδέουν την Τέιλορ με τη λάμψη της νιότης της.

Λάτρις της τουμπερόζας

Η Μαντόνα μπήκε προσφάτως στη λίστα των δεκάδων αστεριών της ποπ και του κινηματογράφου που έχουν λανσάρει δικό τους άρωμα. Αυτό έγινε στο πλαίσιο της αυξημένης επιχειρηματικότητας την οποία εμφανίζει – μετά το λανσάρισμα της σειράς ρούχων «Material Girl» που σχεδίασε μαζί με την κόρη της Λούρδη – και έπεται συνέχεια. Η ίδια, λάτρις της τουμπερόζας, φοράει επί χρόνια το θρυλικό άρωμα του Ρομπέρ Πιζέ «Fracas», το οποίο δημιούργησε το 1948 η αρωματοποιός Ζερμέν Σελιέ και υπήρξε αγαπημένο, μεταξύ πολλών άλλων, της Αβα Γκάρντνερ.
«Ημουν πάντα παθιασμένη με τα αρώματα και για χρόνια ήθελα να δημιουργήσω κάτι κλασικό, έξω από τον χρόνο και ταυτόχρονα μοντέρνο, το οποίο θα με εξέφραζε αλλά θα μπορούσαν να συνδεθούν μαζί του και άλλοι άνθρωποι» δήλωσε η Μαντόνα στην παρουσίαση του προϊόντος. «Η πιο παλιά μου ανάμνηση» είπε «είναι το άρωμα της μητέρας μου. Το κουβαλώ πάντα μαζί μου. Μύριζε γαρδένια και τουμπερόζα, ένας μεθυστικός συνδυασμός, θηλυκός και μυστήριος. Ηθελα να επαναφέρω αυτό το άρωμα στη σημερινή πραγματικότητα, σε μια πιο φρέσκια και νέα εκδοχή».
Οι κριτικές κάνουν λόγο για μια πιο ελαφριά έκδοση του «Fracas». Ισως τελικώς αυτός να ήταν ο σκοπός της, καθώς δεν άφησε τα πράγματα στην τύχη τους. Αντιθέτως, η Μαντόνα συμμετείχε ενεργά στη δημιουργία του «Truth or Dare», όπως σημειώνει ο Στίβεν Νίλσεν, η «μύτη» πίσω από το άρωμα.

Από τη Ριάνα ως τον Τζάστιν Μπίμπερ
Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Euromonitor, τα έσοδα που εισέρρευσαν στις ΗΠΑ το 2010 από τις πωλήσεις των δέκα πιο εμπορικών αρωμάτων που λανσάρισαν διασημότητες ανήλθαν στα 215 εκατ. δολάρια. Μόνο κατά το τελευταίο διάστημα, ποπ τραγουδίστριες όπως η Ριάνα, η Κέιτι Πέρι και η Φέργκι μπήκαν στον χορό που «σέρνουν» εδώ και χρόνια σπουδαίες φίρμες προϊόντων του είδους, όπως οι Coty, Elizabeth Arden, Givaudan και Avon.
«Οι εταιρείες καλλυντικών πιστεύουν ότι αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να πλησιάσεις το νεανικό κοινό σε μια χώρα όπως οι ΗΠΑ, όπου το άρωμα δεν αποτελεί καθημερινή συνήθεια – όπως συμβαίνει στη Γαλλία» λέει η αναλύτρια του Euromonitor Βιρτζίνια Λι. «Είναι γεγονός ότι το κοινό αγοράζει ένα άρωμα χωρίς καν να το έχει δοκιμάσει, μόνο και μόνο επειδή φέρει την υπογραφή του αγαπημένου του σταρ».
Η λίστα είναι πλέον πολύ μεγάλη, με την Μπρίτνεϊ Σπίαρς, την Τζένιφερ Λόπεζ, τον Αντόνιο Μπαντέρας και την Πάρις Χίλτον να κατέχουν τη μερίδα του λέοντος, αφού από μόνοι τους θα μπορούσαν να γεμίσουν… ειδικό χώρο στα αρωματοπωλεία. Η Μπιγιονσέ, ο Μπρους Γουίλις, η Τέιλορ Σουίφτ, η Κριστίνα Αγκιλέρα, η Σακίρα, ο Τζάστιν Μπίμπερ, η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ, η Γκουέν Στεφάνι και ο Ασερ είναι μερικοί ακόμη που συμπληρώνουν τη λίστα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ