Τόσα χρόνια συζητήσεις επί συζητήσεων, παρεμβάσεις, συγκρούσεις για την ανάγκη να διαμορφωθεί επιτέλους ένα εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης της παιδείας, μια και στα λόγια όλοι αναγνωρίζουν ότι χρειάζονται ουσιαστικές αλλαγές και το αποτέλεσμα μια ακόμα πρόχειρη, προεκλογική επί της ουσίας αλλαγή του συστήματος πανελλαδικών εξετάσεων. Κάθε υπουργός παιδείας θεωρεί, όπως φαίνεται, υποχρέωση του, μερικά φτιασιδώματα που συνήθως δημιουργούν περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι προσπαθούν να λύσουν.

Έτσι και η …μεταρρύθμιση Γαβρόγλου που ανακοινώθηκε χθες όχι μόνο δεν δίνει λύσεις, όχι μόνο δεν δίνει νέα πνοή στο Λύκειο, αλλά στην πραγματικότητα το υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο. Ουσιαστικά περιορίζει την παρεχόμενη μόρφωση -και με την κατάργηση μαθημάτων όπως τα Λατινικά- αλλά στην πράξη μετατρέπει την Γ’ Λυκείου σε φροντιστήριο για όσους επιμένουν να διαγωνιστούν για τις «καλές» σχολές, ενώ οι υπόλοιποι που θα επιλέξουν μη ανταγωνιστικές σχολές, μετατρέπονται σε μαθητές β’ διαλογής…
Το τραγικό είναι ότι και για αυτές τις αλλαγές δεν προηγήθηκε κανένας συστηματικός διάλογος, τα πανεπιστήμια αγνοήθηκαν και πάλι για να πουλήσει ο κ. Γαβρόγλου ένα παραμύθι για ελεύθερη είσοδο -χωρίς εξετάσεις- σε σχολές χαμηλής ζήτησης, δηλαδή τμήματα που ουσιαστικά δεν ενδιαφέρουν παρά μόνο όσους θέλουν να παρουσιάζουν ένα χαρτί χωρίς αντίκρισμα.
Είναι επίσης αξιοπερίεργο, ότι ο σημερινός υπουργός αγνόησε πλήρως τα πορίσματα που μεγαλοπρεπώς είχε ανακοινώσει ο προηγούμενος υπουργός του Σύριζα. Οι προτάσεις που υποτίθεται ότι είχε καταλήξει η επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία υπό τον κ. Λιάκο κατέληξαν στα σκουπίδια του κ. Γαβρόγλου. Θυμίζουμε απλώς ότι η επιτροπή αυτή θεωρούσε ότι το Λύκειο με τη σημερινή του μορφή δεν λειτουργεί και πρότεινε τετραετές γυμνάσιο και ένα διετές Λύκειο, αξιόπιστο απολυτήριο, αποσύνδεση από τις εισαγωγικές εξετάσεις και την καθιέρωση ενός Εθνικού Απολυτηρίου με εξετάσεις στα μαθήματα των δυο αυτών χρόνων, με δυνατότητες επιλογών μαθημάτων και ερευνητική εργασία.
Αντί αυτών ο κ. υπουργός κατέληξε σε μια παραλλαγή του σημερινού συστήματος, που παραπέμπει στο παλαιότερο σύστημα με τις δέσμες, που δεν αλλάζει σε τίποτε ούτε το χαρακτήρα του Λυκείου, ούτε την εκπαιδευτική διαδικασία.
Μια ακόμα καιροσκοπική -και ψηφοθηρική- αλλαγή δηλαδή, με ένα προβληματικό Λύκειο και ακόμα χειρότερα με την κατηγοριοποίηση των μαθητών σε α’ και β’ κατηγορίας…