Θάλασσα και σινεμά πάνε μαζί και συνήθως είναι ένας συνδυασμός εξαιρετικά γοητευτικός. Από τότε που ο κινηματογράφος γεννιόταν χωρίς ήχο, από την εποχή του «Θωρηκτού Ποτέμκιν» δηλαδή, μέχρι τις μέρες του streaming, εκατοντάδες πλεούμενα μας έχουν ταξιδέψει στην απεραντοσύνη του πελάγους και των ωκεανών, σκάφη υπερπολυτελή ή λιγότερο πολυτελή, τα οποία έχουν διασχίσει τα γαλανά νερά όλων των θαλασσών του πλανήτη – τόσο που αν προσπαθήσεις να κάνεις μια καταγραφή, η πιθανότητα να σου ξεφύγει κάποιο αποτελεί τον κανόνα.
Στο ανά χείρας κείμενο και ενώ το εφετινό καλοκαίρι σιγά-σιγά οδεύει προς το τέλος του (ή και όχι), θα αποπειραθούμε μια αναδρομή σε σκάφη που έχουν γράψει κινηματογραφική όπως και τηλεοπτική ιστορία, έχοντας ταξιδέψει εκατομμύρια θεατές σε σημεία εξωτικά μέσα από ιστορίες που δεν σταμάτησαν να γοητεύουν. Είναι ιστορίες τις οποίες μπορούμε ξανά και ξανά να παρακολουθήσουμε, απλώς και μόνο για να βρεθούμε έστω για λίγο «on board».
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που τα σκάφη έχουν παίξει σημαίνοντα ρόλο στην πλοκή μιας κινηματογραφικής ιστορίας και χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ είναι το μήκους 46 μέτρων luxury motor yacht Attessa (ή Huntress, όπως μετονομάστηκε), το σκάφος της κατασκευαστικής εταιρείας Kong & Halvorsen, το οποίο ανήκε στον πάμπλουτο Τζον Γκέιτζ, τον ήρωα που υποδυόταν ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ στην ταινία «Ανήθικη πρόταση» (Indecent Proposal, 1993) του Εϊντριαν Λάιν. Σε αυτό το σκάφος επιβαίνει η Ντέμι Μουρ προκειμένου να δοκιμαστεί, κυρίως με τον εαυτό της, και να απαντήσει στο καίριο ερώτημα: έρωτας ή χρήμα;

Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις, τα σκάφη, πέρα από την παρουσία τους στο σενάριο, συνέβαλαν και στη γέννηση αστέρων. Γιατί όσο παράξενο και αν ακουστεί, η καριέρα της Νικόλ Κίντμαν στην ουσία ξεκίνησε πάνω σε ένα… ιστιοφόρο. Η πρώτη μεγάλη επιτυχία της σε διεθνές επίπεδο είναι το θρίλερ του Φίλιπ Νόις «Κρουαζιέρα στην άκρη του τρόμου» (Dead Calm, 1989) που άνοιξε τις θύρες του Χόλιγουντ για την τότε 22χρονη ηθοποιό.

Το σκάφος επάνω στο οποίο η Κίντμαν και ο σύντροφός της (Σαμ Νιλ) απειλούνται από τον ψυχοπαθή Μπίλι Ζέιν, είναι το μήκους 23 μέτρων Stormvogel της εταιρείας Van de Stadt Design που επελέγη για την ταινία λόγω της ευρύχωρης εσωτερικής διαρρύθμισης αλλά και του μεγάλου καταστρώματός του. Το Stormvogel ναυπηγήθηκε το 1961 κοντά στο Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής.
Η φωτογενής Christina O
Μία από τις πιο ιστορικές και πολυτελείς θαλαμηγούς στην ιστορία της ναυσιπλοΐας είναι το Christina O, που ανήκε στον θρυλικό έλληνα εφοπλιστή Αριστοτέλη Ωνάση και πήρε το όνομά του από την κόρη του, Χριστίνα.
Σήμερα, το megayacht είναι διαθέσιμο προς ναύλωση και αποτελεί ιδιοκτησία του ιρλανδού δικηγόρου και επιχειρηματία Αϊβορ Φιτζπάτρικ. Η ιστορία του είναι πλούσια. Προτού μετατραπεί σε πολυτελές κρησφύγετο του Ωνάση, είχε «υπηρετήσει» ως καναδική φρεγάτα. Με πισίνα της οποίας ο πυθμένας, με το εντυπωσιακό ψηφιδωτό, μπορούσε να ανυψωθεί για να μετατραπεί σε πίστα χορού, το Christina O είχε φιλοξενήσει πολλές εξέχουσες διεθνείς προσωπικότητες (βασιλείς, πολιτικούς, αστέρες του κινηματογράφου), όπως επίσης και γυρίσματα ταινιών.
Είναι το σκάφος που χρησιμοποιήθηκε σχετικά πρόσφατα για τις ανάγκες της ταινίας «Το τρίγωνο της θλίψης» (Triangle of Sadness, 2022) του Σουηδού Ρούμπεν Εστλουντ. Αυτή η καταπληκτική σάτιρα για την πάλη των τάξεων, αφού απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών, προτάθηκε για τρία Οσκαρ. Μάλιστα, στην παραγωγή της είναι αναμεμειγμένη και η ελληνική εταιρεία Heretic, η οποία συνέβαλε στο γεγονός ότι μεγάλο μέρος των γυρισμάτων της ταινίας πραγματοποιήθηκε στην παραλία Χιλιαδού της Εύβοιας, η οποία, ξαφνικά, μετατράπηκε σε διάσημο τουριστικό προορισμό.

To Christina O έχει επίσης χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες γυρισμάτων της τηλεοπτικής σειράς «The Crown», ενώ, όπως ήταν φυσικό, γυρίσματα πάνω στο σκάφος πραγματοποιήθηκαν και για λογαριασμό της ταινίας του Πάμπλο Λαραΐν «Μαρία» (2024), στην οποία η Αντζελίνα Τζολί υποδύεται τη Μαρία Κάλλας, δίπλα στον τούρκο ηθοποιό Χαλούκ Μπιλγκινέρ που κρατά τον ρόλο του Αριστοτέλη Ωνάση.
θάλασ
Ωστόσο, το εν λόγω σκάφος δεν χρησιμοποιήθηκε στα γυρίσματα της ταινίας «Ο έλληνας μεγιστάνας» (The Greek Tycoon, 1978) που είναι εμπνευσμένη από τη μυθιστορηματική ζωή του Ωνάση. Αντ’ αυτού, χρησιμοποιήθηκε η Lady Sarya, ένα μηχανοκίνητο γιοτ μήκους 77 μέτρων, το οποίο είχε κατασκευαστεί κατά παραγγελία το 1972. Σύμφωνα με το Yacht World, διέθετε ατσάλινο κύτος με υπερκατασκευή αλουμινίου, καταστρώματα από ξύλο τικ και δύο φουγάρα.

Σαλπάροντας με τον 007
Η κινηματογραφική σειρά κατασκοπευτικών ταινιών Τζέιμς Μποντ είναι γνωστή για την επίδειξη εντυπωσιακών οχημάτων, από πανάκριβα supercars και ιδιωτικά τζετ, με τα εντυπωσιακά γιοτ ή πολυτελή σκάφη να αποτελούν ειδικό κεφάλαιο. Ας δούμε μερικά.
Το μήκους 14 μέτρων ιστιοπλοϊκό Spirit 46 που εμφανίζεται στην τελευταία μέχρι σήμερα ταινία του πράκτορα, το «No Time to Die» (2021), είναι της κατασκευαστικής εταιρείας Spirit Yachts, η οποία έχει ξαναεμφανιστεί στο «Bond franchise». Το 2006, το μήκους 16,4 μέτρων ιστιοπλοϊκό σκάφος Spirit 54 της Spirit Yachts είχε καίριο ρόλο στην πρώτη ταινία του Ντάνιελ Κρεγκ ως Τζέιμς Μποντ, το «Casino Royale». Μάλιστα, αυτό ήταν το πρώτο sailing yacht που «ανηφόρισε» στο Μεγάλο Κανάλι της Βενετίας έπειτα από 300 ολόκληρα χρόνια.
Eνα άλλο ιστιοπλοϊκό σκάφος, το μήκους 56 μέτρων Aria I (πρώην Regina), έκανε την πρώτη του εμφάνιση στην οθόνη στην ταινία Μποντ με τίτλο «Skyfall» (2012) και πρωταγωνιστές τους Ντάνιελ Κρεγκ και Μπερενίς Μαρλό. Η αμερικανική εταιρεία κατασκευής σκαφών Glastron δημιούργησε σκάφη για ταινίες Μποντ, συμπεριλαμβανομένου του Glastron Carlson CV23HT που έγινε διάσημο χάρη στην εμφάνισή του στην «Επιχείρηση: Moonraker» (1979).
Στην ταινία εικονίζεται ως ένα ταχύπλοο που ανήκει στον 007, τροποποιημένο όμως από τον πολυμήχανο Q, που έχει την ευθύνη για την παραγωγή όλων των όπλων, οχημάτων και gadgets του βρετανού πράκτορα. Το CV23HT ήταν ένα πραγματικό μοντέλο που παρήχθη από την Glastron, αλλά στην ταινία τροποποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό για να προσαρμοστεί στον κινηματογραφικό «ρόλο» του.
Επίσης ήταν η Glastron που είχε κατασκευάσει μεταξύ άλλων το «ιπτάμενο» μοντέλο GT-150 που κλέβει την παράσταση στις καταδιώξεις στα bayou της Λουιζιάνα στην πρώτη ταινία του Ρότζερ Μουρ ως Μποντ, το «Ζήσε και άσε τους άλλους να πεθάνουν» (Live and Let Die, 1973). Συνολικά κατασκευάστηκαν 26 σκάφη από την Glastron για την ταινία, δεκαεπτά από τα οποία καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια των προβών!
Σε ελληνικά νερά
Εν τω μεταξύ, ο Ντάνιελ Κρεγκ φαίνεται να τα πηγαίνει πολύ καλά με το υγρό στοιχείο. Ξεφεύγοντας από τον ρόλο του Μποντ, ο βρετανός ηθοποιός πρωταγωνίστησε σε ένα άλλο, επίσης επιτυχημένο, franchise με τίτλο «Στα μαχαίρια», όπου σε δύο (μέχρι στιγμής) ταινίες υποδύθηκε τον ντετέκτιβ Μπενουά Μπλαν. Στη δεύτερη, τη γυρισμένη στην Ελλάδα ,«Glass Οnion: Στα μαχαίρια» (Glass Onion: A Knives Out Mystery, 2022) τον βλέπουμε πάνω στο μήκους 45 μέτρων Aquarius που εμφανίζεται στην αρχή της ταινίας.
Το εν λόγω σκάφος παραδόθηκε το 2016 από την τουρκική ναυπηγική εταιρεία Mengi Yay και μάλιστα ο κυβερνήτης που εμφανίστηκε για λίγο στην ταινία, ο Αλι Γκοσκόι, ήταν τότε ο πραγματικός καπετάνιος του superyacht.

Αν και ένα σκάφος δεν είναι το πρώτο πράγμα που θυμόμαστε από την επίσης γυρισμένη στην Ελλάδα τεράστια επιτυχία «Mamma Mia!» (2008), η ταινία της Φιλίντα Λόιντ έχει φιλοξενήσει το κλασικό μηχανοκίνητο γιοτ Haida 1929 της Κrupp Germaniawerft, το οποίο «πρωταγωνιστεί» δίπλα στη Μέριλ Στριπ και την εκρηκτική ερμηνεία του «Money, Money, Money» των ABBA.
Παιχνίδια εκατομμυριούχων και το «Πλοίο της αγάπης»
Μπορεί να μην καταλάβαμε και τόσο πολλά από την περιπέτεια κατασκοπείας «Tenet» (2020), όμως ο Κρίστοφερ Νόλαν είναι μάστορας στο να προκαλεί δέος ακόμα και μέσα από το design των ταινιών του και αυτό το φιλμ είχε πράγματι φοβερό design. Το explorer yacht που χρησιμοποιήθηκε για τις ανάγκες των γυρισμάτων ήταν το Planet Nine που ανήκει στον πάμπλουτο επιχειρηματία Nαθάνιελ Ρότσιλντ της γνωστής πολυεθνικής δυναστείας.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Yacht Charter, το μήκους 73 μέτρων και γνωστό για τις πολυτελείς ανέσεις και τα υπερσύγχρονα κομφόρ του σκαρί, διαθέτει μεταξύ άλλων ελικοδρόμιο, δύο τέντερ και κινηματογράφο με οθόνη 119 ιντσών.
Ενα άλλο «υπεργιότ» είναι το μήκους 85,1 μέτρων Solandge της εταιρίας Lürssen, που παραδόθηκε στην αγορά το 2013 και «πρωταγωνίστησε» στη δεύτερη σεζόν της σειράς «Succession». Μάλιστα, το τελευταίο επεισόδιο της σεζόν, με τίτλο «This Is Not for Tears», το οποίο είχε τεράστια θεαματικότητα, γυρίστηκε εξ ολοκλήρου επάνω στο γιοτ, παρουσιάζοντας τόσο το εσωτερικό του, για τον σχεδιασμό του οποίου συνεργάστηκε η Aϊλίν Ροντρίγκεζ με την Dolker & Voges, όσο και το εξωτερικό του, που υπήρξε δημιούργημα της φαντασίας του Εσπεν Οϊνο.
Και για να κλείσουμε με μια διάθεση νοσταλγίας, από αυτό το κείμενο δεν θα μπορούσε να απουσιάζει ένα κρουαζιερόπλοιο που έχει γράψει χρυσή τηλεοπτική ιστορία. Πρόκειται για το Pacific Princess της Princess Cruises, επάνω στο οποίο έχει γυριστεί το μεγαλύτερο μέρος της θρυλικής σειράς των 70s και 80s «Το πλοίο της αγάπης» (The Love Βoat).

Και λέμε το μεγαλύτερο μέρος επειδή μερικές φορές στη θέση του χρησιμοποιήθηκε το αδελφάκι του, Island Princess. Βεβαίως, να πούμε εδώ ότι μεγάλο μέρος της σειράς γυρίστηκε και σε πλατό στην Καλιφόρνια, στα στούντιο 20th Century Fox και Warner Hollywood Studios.






