Αμεσα πλήγματα στην εφοδιαστική αλυσίδα των αυτοκινητοβιομηχανιών που κατασκευάζουν αυτοκίνητα στη γηραιά ήπειρο προκαλεί η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, καθώς οι κυρώσεις που επιβάλλονται στην πρώτη και οι πολεμικές επιχειρήσεις στα εδάφη της δεύτερης ανατρέπουν την τροφοδοσία των γραμμών παραγωγής οχημάτων.«Είναι δύσκολο να δοθεί μια αξιόπιστη προοπτική λόγω της εξαιρετικά δυναμικής κατάστασης, αλλά ένα πράγμα είναι σαφές: θα υπάρξει περαιτέρω διαταραχή της παραγωγής οχημάτων στη Γερμανία» ανέφερε σε ανακοίνωσή της την Τετάρτη 2 Μαρτίου η πανίσχυρη Ενωση Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA). Εκπρόσωποί της επεσήμαναν, μεταξύ άλλων, ότι ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας κυρίως στην Ευρώπη αντιμετωπίζει ελλείψεις αλλά και υψηλότερες τιμές πρώτων υλών που αναπόφευκτα οδηγούν στη μείωση ή, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, στην πλήρη διακοπή παραγωγής οχημάτων. Η προέλευση του αερίου νέον που χρησιμοποιείται για την κατασκευή των ήδη δυσεύρετων μικροτσίπ (η Ουκρανία αποτελεί βασική εξαγωγική χώρα), του παλλάδιου, που είναι απαραίτητο για τους καταλύτες (η Γερμανία προμηθεύεται το 20% της απαραίτητης ποσότητας από τη Ρωσία), και του νικελίου για τις μπαταρίες ιόντων λιθίου (η γερμανική εταιρεία χημικών BASF το προμηθεύεται από τη Ρωσία και το επεξεργάζεται στη Φινλανδία) δημιουργεί πονοκέφαλο σε πολλές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Τεράστιο πρόβλημα δημιουργεί επίσης η έλλειψη καλωδίων, καθώς τα εργοστάσια που βρίσκονται κυρίως στη Δυτική Ουκρανία έκλεισαν μετά τη ρωσική εισβολή, επηρεάζοντας άμεσα γραμμές παραγωγής οχημάτων σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Η κρισιμότητα της κατάστασης – και – σε αυτό το ζήτημα καταδεικνύεται από δύο αριθμούς: απαιτούνται σχεδόν 5 χιλιόμετρα καλωδίωσης για την ολοκλήρωση της κατασκευής ενός μέσου αυτοκινήτου. Αυτή η καλωδίωση θεωρείται το πιο καθοριστικό εξάρτημα αυτοκινήτων που εξάγει η Ουκρανία στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 7% του συνόλου των εισαγωγών αυτού του προϊόντος από την EE. To γραφείο προώθησης επενδύσεων της ουκρανικής κυβέρνησης, UkraineInvest, αναφέρει ότι 22 αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επενδύσει περισσότερα από 600 εκατομμύρια δολάρια σε 38 εργοστάσια που απασχολούν πάνω από 60.000 Ουκρανούς. Αυτά τα εργοστάσια βρίσκονται κοντά σε γραμμές παραγωγής οχημάτων στη Γερμανία αλλά και σε άλλες που έχουν δημιουργηθεί σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Ενας από τους βασικούς λόγους της επένδυσης εκεί αφορά το εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό της Ουκρανίας. Και ενώ πηγές της βιομηχανίας αναφέρουν ότι θα χρειαστούν μήνες ώστε οι προμηθευτές να αυξήσουν την παραγωγική τους ικανότητα σε εναλλακτικές τοποθεσίες, δημιουργώντας νέα εργοστάσια τα οποία θα απαιτήσουν επενδύσεις για τους χώρους και τα μηχανήματα, ερωτηματικό παραμένει η εύρεση εξειδικευμένου προσωπικού εκεί. Ενδεικτική του χρόνου που απαιτεί και των ανακατατάξεων που επιφέρει μια τέτοια αλλαγή είναι η δήλωση του Κέβιν Κλαρκ CEO της εταιρείας τεχνολογίας Aptiv (μεταξύ άλλων συνεργάτη της Hyundai στο πεδίο της αυτόνομης οδήγησης) στις 24 Φεβρουαρίου σε συνέδριο της τράπεζας Barclays: «Εργαστήκαμε επί μήνες για να μεταφέρουμε εγκαίρως εκτός Ουκρανίας κάποια προγράμματα μεγάλου βεληνεκούς προκειμένου να αντιμετωπίσουμε μια πιθανή διακοπή των δραστηριοτήτων μας εκεί».
Περιεχόμενο για συνδρομητές
Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.