Περίπου 300-400 καταγγελίες και έρευνες σε βάρος εκπαιδευτικών, αρκετές από τις οποίες οδηγούν σε απολύσεις δασκάλων και καθηγητών κυρίως στην ιδιωτική εκπαίδευση, ξεκινούν κάθε χρόνο από γονείς μαθητών .

Αυτά τα εντυπωσιακά στοιχεία (σ.σ.: από το υπουργείο Παιδείας, την ΕΛ.ΑΣ., συνδικαλιστικούς φορείς) και οι μαρτυρίες που παραθέτει «Το Βήμα της Κυριακής» ορίζουν την ελληνική διάσταση του ζητήματος με τις συγκρούσεις γονιών και εκπαιδευτικών, στη συνέχεια μια είδησης-σοκ από τη Νότια Κορέα. Σύμφωνα με αυτήν, εκατό εκπαιδευτικοί δημόσιων σχολείων αυτοκτόνησαν τα τελευταία έξι χρόνια ύστερα από πιέσεις που φέρεται να τους ασκούσαν οι γονείς των μαθητών τους για κακή συμπεριφορά σε βάρος των παιδιών τους.

Με πολλά σχολεία και στη χώρα μας – πέρα από τις προφανείς διαφοροποιήσεις από όσα συμβαίνουν στη συγκεκριμένη χώρα της Απω Ανατολής – να μετατρέπονται συχνά σε πεδίο αντιπαραθέσεων και συγκρούσεων με κατηγορίες γονιών. Με αιτιάσεις ότι οι εκπαιδευτικοί «μιλούν με απαξιωτικό τρόπο στα παιδιά τους» μέχρι ότι «δεν τους προσέχουν στα διαλείμματα ή στις εξόδους τους από τα σχολεία» και από ότι «δεν τους αφήνουν να βάλουν νωρίτερα τις τσάντες στις τάξεις τους» έως ότι «δεν τους βάζουν μεγάλους βαθμούς όπως αξίζουν».

300 – 400 καταγγελίες

και έρευνες σε βάρος εκπαιδευτικών ξεκινούν κάθε χρόνο από γονείς μαθητών

Παρεμβατική λογική

Με εκπροσώπους των εκπαιδευτικών να μιλούν για κακώς εννοούμενο υπερπροστατευτισμό και υπερευαισθησία των οικείων των μαθητών, καθώς και ότι «ψάχνουν για αντιπάλους» και «εκτονωτικές επιδείξεις πυγμής» μέσα στα σχολεία. Με μια παρεμβατική λογική που, όπως υποστηρίζουν, αποβαίνει σε βάρος των παιδιών τους. Αναφέροντας ταυτόχρονα ότι πλέον έχει μειωθεί η νομική θωράκιση των εκπαιδευτικών που επιτρέπει αυθαιρεσίες σε βάρος τους, κυρίως στον ιδιωτικό τομέα. Και όπου, σύμφωνα με εκτιμήσεις εκπροσώπων συνδικαλιστικών φορέων, από το 2000 μέχρι σήμερα έχουν απολυθεί από ορισμένα ιδιωτικά σχολεία περίπου 200-250 εκπαιδευτικοί έπειτα από αναφορές και παρεμβάσεις γονέων.

Με εκπροσώπους συλλόγων γονέων ή και υπηρεσιακούς παράγοντες να μιλούν ωστόσο για ένα πολυσύνθετο θέμα, αφού μερικές φορές είναι υπαρκτά τα ζητήματα προβληματικών συμπεριφορών δασκάλων και καθηγητών. Καθώς και ότι πολλά από τα θέματα που ανακύπτουν με τους δυσαρεστημένους γονείς επιχειρείται να λυθούν συγκαταβατικά μέσω των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων…

Σύμφωνα λοιπόν με δεδομένα από τους υπευθύνους αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας, στην αρμόδια Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης συγκεντρώνονται κάθε χρόνο περίπου 100-110 αναφορές συγγενών των μαθητών για αντιπαιδαγωγική συμπεριφορά των δασκάλων.

Σύμφωνα με υπηρεσιακούς παράγοντες, ένα μεγάλο ποσοστό από αυτές αφορά ισχυρισμούς παρεμβατικών γονιών για «προσβολή της προσωπικότητας των παιδιών από τους εκπαιδευτικούς». Και αυτό επειδή μπορεί να χαρακτήρισαν αδιάβαστο έναν μαθητή ή να μίλησαν για χαμηλές επιδόσεις του.

200 – 250 εκπαιδευτικοί

ιδιωτικών σχολείων έχουν απολυθεί από το 2000 έπειτα από αναφορές και παρεμβάσεις γονέων

Βιαιότητες και bullying

Σύμφωνα με αναφορές, μόνο ένα μικρό ποσοστό από αυτές θεωρούνται σοβαρές και άξιες περαιτέρω έρευνας και ακόμη μικρότερο μπορεί να οδηγούν σε τιμωρίες εκπαιδευτικών. Ιδιο αριθμό αναφορών με μεγαλύτερη σοβαρότητα ή βασιμότητα διαχειρίζονται ετησίως και οι 116 διευθυντές εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα, ορισμένες από τις οποίες μπορεί να αφορούν και βίαιη συμπεριφορά δασκάλων κ.λπ. Και όπου σε περισσότερες περιπτώσεις αυτές οι διερευνήσεις οδηγούν σε τιμωρίες εκπαιδευτικών.

Επίσης αρμόδιοι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ., που συγκεντρώνουν σχετικά στοιχεία και από τοπικά αστυνομικά τμήματα, προσδιορίζουν ότι κάθε χρόνο κατατίθενται περίπου 10-15 μηνύσεις από γονείς ή γίνονται αυτεπάγγελτες έρευνες σε βάρος εκπαιδευτικών για την πλημμελή κυρίως επιτήρηση μαθητών σε σχολικά συγκροτήματα που προχωρούν σε βιαιότητες ή bullying σε βάρος των παιδιών τους. Και όπου πολλές φορές πράγματι ανακύπτουν επιβαρυντικά στοιχεία…

10 – 15 μηνύσεις

κατατίθενται κάθε χρόνο από γονείς σε βάρος εκπαιδευτικών για πλημμελή επιτήρηση μαθητών σε σχολικά συγκροτήματα, που προχωρούν σε βιαιότητες ή bullying

Οπως επισημαίνει στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Δασκάλων, κ. Θανάσης Κικίνης, «περιέρχονται σε γνώση μας περίπου 6-8 περιπτώσεις καταγγελιών γονιών σε βάρος δασκάλων (80.000 συνολικά στη χώρα), πολλές από τις οποίες είναι αστήρικτες. Οι καταγγελίες είναι δημιουργήματα των κοινωνικών αυτοματισμών μετά και την περίοδο της οικονομικής κρίσης και της πίεσης που υπήρχε στις οικογένειες.

Υπάρχουν αναφορές για πληθώρα λόγων και ανάμεσα σε αυτές ότι ένα παιδί έφυγε χωρίς επιτήρηση από το σχολείο ή για χαμηλό ενδιαφέρον δασκάλων στη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης. Ομως είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μάς έχει αφήσει χωρίς θωράκιση στις εν λόγω καταγγελίες και ενθαρρύνει τέτοιου είδους κινήσεις. Και είναι ζωτικής σημασίας η λειτουργία των συλλόγων διδασκόντων, όπου εκεί πρέπει να γίνεται ανοικτή συζήτηση και παρεμβάσεις των συναδέλφων».

Με σειρά τέτοιου είδους επεισοδίων να έχουν αναδειχθεί σε σχολεία στην Κυψέλη, στο Κερατσίνι, στις Αχαρνές, στην Κερατέα, στη Φλώρινα, στη Χαλκίδα, στα Χανιά και αλλού, προκαλώντας τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών. Σε έρευνα που είχε υπάρξει σε 16 δασκάλους σχολείων της Πελοποννήσου που είχαν γίνει στόχος παρεμβάσεων και πιέσεων από γονείς είχε προκύψει ότι «στα 21 συνολικά περιστατικά που περιγράφηκαν από τους εκπαιδευτικούς, οι πιο συχνές μορφές εκδήλωσης του φαινομένου είναι η λεκτική επίθεση, η ψυχολογική και η διάδοση φημών και αρνητικών σχολίων, ενώ σε μικρότερο ποσοστό καταγράφηκε σωματική βία ή βία μέσω Διαδικτύου».

100 – 110 διαφορές

συγκεντρώνονται κάθε χρόνο στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από συγγενείς μαθητών για αντιπαιδαγωγική συμπεριφορά των δασκάλων

Απολύσεις εκπαιδευτικών

Από την άλλη πλευρά, η εκπρόσωπος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων της Αγίας Παρασκευής, κυρία Φαίη Βαζούρα, επισημαίνει ότι «υπάρχουν ορισμένες ολιγάριθμες καταγγελίες γονέων, αλλά τα ζητήματα που ανακύπτουν επιχειρείται να λυθούν σε συνεννόηση με τους εκπαιδευτικούς και σε πνεύμα καλής θέλησης». Συμπληρώνοντας ότι είναι κρίσιμης σημασίας η απουσία ψυχολόγων από τα σχολεία.

Τελος, ο πρόεδρος της OIΕΛΕ, κ. Γιώργος Χριστόπουλος, επισημαίνει ότι «το bullying που ασκούν οι γονείς σε εκπαιδευτικούς είναι ένα πρόβλημα που έχει αρχίσει να αποκτά μεγάλες διαστάσεις στον χώρο της εγχώριας ιδιωτικής εκπαίδευσης. Τα τελευταία χρόνια, οπότε και υπήρξε άρση πολλών περιορισμών για την απόλυση εκπαιδευτικών από ιδιωτικά σχολεία, υπήρξαν 3.000 αποχωρήσεις συναδέλφων μας, από τις οποίες οι 1.500 ήταν απολύσεις. Και από τις οποίες οι 200-250 υπολογίζουμε ότι προέρχονται από γονείς που γίνονται πιεστικοί προς ορισμένα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Εχουν ζητηθεί απομακρύνσεις συναδέλφων με μηδαμινές αφορμές ή γιατί δεν βάζουν καλούς βαθμούς στα παιδιά τους».