«Καλέσατε Αμεση Δράση. Περιμένετε στο ακουστικό σας… ίσως και για πάντα». Αυτή θα μπορούσε να είναι η κατάληξη της φράσης που ακούνε καθημερινά χιλιάδες πολίτες οι οποίοι απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή του «100», αλλά δεν παίρνουν έγκαιρα απάντηση λόγω των δραματικών ελλείψεων στο τηλεφωνικό κέντρο της Αστυνομίας. Οπως αποκαλύπτουν δε τα στοιχεία, το προσωπικό της κρίσιμης αυτής τηλεφωνικής υπηρεσίας των αστυνομικών αρχών έχει μειωθεί κατά 40%-50%.

Σε αυτό το φόντο, θύματα ληστειών, διαρρήξεων ή άλλων εγκληματικών επιθέσεων ή και πολίτες που χρειάζονται βοήθεια φτάνουν σε αρκετές περιπτώσεις να μπαίνουν σε μακρόχρονες λίστες τηλεφωνικής αναμονής ή μερικές φορές δεν παίρνουν καμία απάντηση στην κλήση τους. Η κατάσταση αυτή, όπως είναι φυσικό, αποτελεί άμεσο κίνδυνο για τη δημόσια ασφάλεια της χώρας, αφού περιορίζεται η αναγκαία άμεση επικοινωνία των πολιτών με τις αστυνομικές αρχές σε περιόδους κρίσεων. Οι ίδιοι οι τηλεφωνητές της τηλεφωνικής γραμμής του «100» αναγκάζονται να προσπαθούν να διακρίνουν τα υπερεπείγοντα συμβάντα από τις… επίμονες κλήσεις για να τους δώσουν κάποια προτεραιότητα.

Από την πλευρά τους, τα υψηλόβαθμα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ., που παραδέχονται το πρόβλημα, συνδέουν την ελλειμματική λειτουργία του «100» με τη γενικότερη αποδυνάμωση κατά 70%-80% της Αμεσης Δράσης, κάτι που αφορά τόσο την εξαφάνιση των περιπολικών όσο και την συρρίκνωση της ομάδας «Ζήτα», που επίσης μειώνουν την ανταπόκριση των αστυνομικών δυνάμεων σε πολίτες που διατρέχουν κίνδυνο.

Οι «χαμένοι» αστυνομικοί

Να σημειωθεί εδώ ότι τουλάχιστον 600 είναι οι «χαμένοι» αστυνομικοί σε ευνοϊκές μεταθέσεις, με τα κενά τους να μην έχουν καλυφθεί παρά την προσπάθεια αφαίρεσης περίπου 1.700 φρουρών VIP. Πάντως, η ΕΛ.ΑΣ. μελετά την πιθανότητα κατάργησης της νυκτερινής βάρδιας της ομάδας ΔΙΑΣ στη διάρκεια των χειμερινών μηνών, ώστε να ενισχυθούν άλλες υπηρεσίες της Αμεσης Δράσης.

Σύμφωνα με τις σχετικές καταγραφές, οι κλήσεις στο «100» σε μια τυπική πρωινή βάρδια είναι περίπου 6.000, στην απογευματινή έως 9.000 και στην βραδινή έως 6.500. Ομως ο αριθμός αυτός εκτοξεύεται σε 11.000-13.000 ανά βάρδια καθώς συχνά πολίτες τηλεφωνούν αρκετές φορές αφού δεν υπάρχει «απάντηση» από τους αστυνομικούς του τηλεφωνικού κέντρου.

Επίσης, όταν υπάρχουν κινητοποιήσεις πολιτών, καιρικά φαινόμενα ή άλλες έκτακτες καταστάσεις, ο αριθμός αυτός μπορεί να φτάσει και τις 15.000-16.000 κλήσεις. Σύμφωνα με αναφορές αστυνομικών, «ο προβλεπόμενος αριθμός αστυνομικών για την επαρκή στελέχωση του «100» είναι περίπου 25 ένστολοι-τηλεφωνητές ανά βάρδια. Ομως αυτός ο αριθμός φέρεται να μειώνεται σταδιακά και πλέον δίνουν το «παρών» 9-12 αστυνομικοί που μπορεί να διαχειριστούν συνολικά 2.000-3.000 κλήσεις. Ετσι, υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στην επαφή των αστυνομικών με τους πολίτες, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις αναμονής έως και 15-20 λεπτά.

Το ζήτημα της υποστελέχωσης του τηλεφωνικού κέντρου της ΕΛ.ΑΣ. επισημάνθηκε σε επιστολή, την 1η Νοεμβρίου 2023, της Ενωσης Αστυνομικών Αθηνών προς την ηγεσία της λεωφόρου Κατεχάκη, στην οποία υπάρχει επίσης αναφορά «για υποστελεχωμένο από προσωπικό τηλεφωνικό κέντρο της Αμεσης Δράσης με μεγάλη πιθανότητα κάποιος συμπολίτης μας να μην μπορεί να επικοινωνήσει με το τηλεφωνικό κέντρο της Αμεσης Δράσης προκειμένου να ζητήσει βοήθεια». Υψηλόβαθμοι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ., με τους οποίους επικοινώνησε «Το Βήμα της Κυριακής», παραδέχτηκαν την ύπαρξη του σχετικού προβλήματος με το «100». Ομως συμπλήρωσαν ότι καταβάλλεται προσπάθεια ώστε κάποια στιγμή να υπάρξει επικοινωνία των τηλεφωνητών με τους καλούντες πολίτες.