Επτακόσιες σελίδες αριθμεί το πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για το δυστύχημα των Τεμπών που συζητήθηκε στην Ολομέλεια.

Παρά τον όγκο του, όμως, έπεισε ελάχιστους. Το πόρισμα εστιάζει στα ανθρώπινα λάθη που οδήγησαν μέσω της παραβίασης του Γενικού Κανονισμού Κίνησης των σιδηροδρόμων στη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών. Η άρνηση της πλειοψηφίας ωστόσο να αποδεχθεί ουσιώδεις μάρτυρες που πρότεινε η αντιπολίτευση (Τριαντόπουλος, Γενιδούνιας, Τσαλίδης, Κατσούλης), το κλείσιμο των εργασιών της επιτροπής παρά τις αντιδράσεις των κομμάτων που υποστήριζαν ότι δεν έφτασε στα χέρια τους το σύνολο της δικογραφίας από τον ανακριτή της Λάρισας κ.λπ. διαμόρφωσαν ένα κλίμα αμφισβήτησης των χειρισμών της πλειοψηφίας, η οποία βρέθηκε στο στόχαστρο των επιθέσεων για συγκάλυψη και συσκότιση της υπόθεσης προκειμένου «να πέσει στα μαλακά» ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής.

Κάτι που διαφάνηκε και στην Ολομέλεια όπου συζητήθηκε το «γαλάζιο» πόρισμα απόντος του ίδιου, αλλά και του Κυριάκου Μητσοτάκη και μελών της κυβέρνησης, παρά την επίκληση της πάγιας θεσμικής πρακτικής του Πρωθυπουργού να μην παρίσταται ούτε ο ίδιος ούτε οι υπουργοί σε μια αμιγώς κοινοβουλευτική διαδικασία όπως είναι η συζήτηση των πορισμάτων της εξεταστικής ή της προανακριτικής επιτροπής (το ίδιο είχε πράξει και στο παρελθόν στις προανακριτικές για Παπαγγελόπουλο και Παππά).

Ωστόσο, ο συμβολισμός της απουσίας από το συγκεκριμένο ζήτημα προκάλεσε αντιδράσεις («επιβεβαιώνει το σχέδιο συγκάλυψης», «δεν σέβεται τη μνήμη των θυμάτων», «είναι προκλητικά απών» ειπώθηκε χαρακτηριστικά).

«Ρελάνς» από την κυβέρνηση

Η απάντηση της κυβέρνησης στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για «οργανωμένο και συντονισμένο σχέδιο συγκάλυψης» και για ενδείξεις τέλεσης ποινικών αδικημάτων πολιτικών προσώπων είναι επί της ουσίας «ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα» προτρέποντας τα κόμματα να καταθέσουν πρόταση προανακριτικής επιτροπής. Η προτροπή αυτή «προσκρούει» στο «πολιτικό δίλημμα» που αντιμετωπίζει πρωτίστως η αξιωματική αντιπολίτευση, καθώς γνωρίζει ότι τυχόν πρωτοβουλία για σύσταση Προανακριτικής κινδυνεύσει να απορριφθεί και άρα να χαθεί αυτό το «χαρτί». Το είπε ξεκάθαρα ο Σωκράτης Φάμελλος ο οποίος περιγράφοντας το «δίλημμα» που αντιμετωπίζει ο ΣΥΡΙΖΑ διερωτήθηκε: «Να ακολουθήσουμε την υποχρέωση που έχουμε από τις ενδείξεις και αποδείξεις που αποκαλύπτονται σωρηδόν (σ.σ. δηλαδή Προανακριτική) ή να ζητήσουμε, ενώνοντας όλη την αντιπολίτευση να ψάξει όλον τον φάκελο η Δικαιοσύνη;».

Η απάντηση που επιλέγει προς το παρόν η Κουμουνδούρου είναι το δεύτερο, ώστε «να μη δώσουμε την ευκαιρία στην ΝΔ να αμνηστεύσει τους υπαίτιους» όπως αναφέρουν. Ωστόσο ο ΣΥΡΙΖΑ έχει περιπέσει σε συνταγματικές ακροβασίες, προτείνοντας να συμφωνήσει η Βουλή σε μια ερμηνευτική δήλωση που θα λέει ότι «τα αδικήματα διά παραλείψεως των υπουργών δεν εμπίπτουν στο άρθρο 86 του Συντάγματος, ώστε να μπορούν να ελεγχθούν από τη Δικαιοσύνη χωρίς τη διενέργεια προκαταρτικής επιτροπής» και έτσι να μην αναγκαστεί να προτείνει Προανακριτική και την «κάψει», αν και το επιχείρημα προσκρούει σε αυτό που είπε στη Βουλή ο υπουργός Επικρατείας Μάκης Βορίδης: ότι τυχόν «παράλειψη» εκ μέρους του τότε υπουργού Μεταφορών, η οποία ενδέχεται να συνετέλεσε στην τραγική κατάληξη της σύγκρουσης των αμαξοστοιχιών, συνδέεται προφανώς με την άσκηση των υπουργικών καθηκόντων του και άρα εμπίπτει στον νόμο περί ευθύνης υπουργών, κάτι που σημαίνει πρόταση για σύστασης προανακριτικής επιτροπής για τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών.