Σκοτώνουν τα άλογα όταν γεράσουν. Ο τίτλος της ταινίας του Σίντνεϊ Πόλακ, από το ομώνυμο βιβλίο του Χόρας Μακ Κόι, είναι πιθανό να κάνει έναν εκπρόσωπο της Gen Z να κριντζάρει στο άκουσμά του. Θα προτιμούσε το «Σκοτώνουν τα social media όταν γεράσουν». Αυτή άλλωστε είναι η τάση που επικρατεί από το 2015 στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης όσον αφορά την κατανάλωση ειδήσεων.

Οταν η Ελλάδα γνώριζε την «πρώτη φορά Αριστερά», το Facebook ήταν ακόμη κραταιό, αλλά η σημερινή Gen Z ακόμη στο δημοτικό. Το 2019 το κοινό των νέων είχε αφήσει τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ και τη Meta αντίληψή του για το YouTube, προτού πάθει social media crush με το TikTok αλλά και το Instagram, τα οποία σύμφωνα με το Digital News Report του Reuters ανεβαίνουν κάθε χρόνο στην εκτίμηση των 18-24 και των 25-34, όσον αφορά την ενημέρωσή τους.

Στην πραγματικότητα, δεν τους προλαβαίνεις τους νέους. Τη μία είναι στη μία πλατφόρμα και θέλουν video επικοινωνία των 10» (γιατί τόσα έχουν ως attention span να διαθέσουν), την άλλη θέλουν ειδήσεις με στίχους και lip sync. Γι’ αυτό και ο Κυριάκος Μητσοτάκης είδε τον λογαριασμό του στο TikTok ως το ιερό δισκοπότηρο σε όλη την προεκλογική περίοδο. Από τις αναμνήσεις για τα ντολμαδάκια της αείμνηστης μητέρας του Μαρίκας, μέχρι την αναζήτηση φωτογραφίας bad hair day, ο Πρωθυπουργός ήρθε κοντά με το νεότερο εκλογικό σώμα και η αλήθεια είναι πως το έκανε με αρκετή άνεση.

Την ίδια ώρα ο Αλέξης Τσίπρας κατέβηκε στο γήπεδο του YouTube πρώτα με την εύστοχη επιλογή να εμφανιστεί στους Betarades (το πιο επιτυχημένο talk show στο ελληνικό YouTube) και στη συνέχεια δίνοντας συνέντευξη στην εναλλακτική και πολύ δημοφιλή Zoe Pre. Πέρασε αντιπολιτευτικά μηνύματα, κάθισε αναπαυτικά σε πολυθρόνες και αποδέχθηκε ότι είναι boomer, γιατί οι νέοι εκτιμούν τον μεγάλο που αυτοσαρκάζεται ή αγνοούν όποιον δεν έρχεται – και με σεβασμό – στο περιβάλλον τους.

Ενδιαφέρει τους νεότερους σε ηλικία ψηφοφόρους η πολιτική; Στις περισσότερες δημοσκοπήσεις η απάντηση ήταν «ναι», αρκεί να βρεις το μέρος και τον τρόπο να τους μιλήσεις. Οπως δεν θα φέρει εκλογικό αποτέλεσμα να μπει ένας υποψήφιος πρωθυπουργός σε ένα καφενείο της επαρχίας και να μιλήσει για το σύμφωνο συμβίωσης, το ίδιο (αρνητικό) αποτέλεσμα θα έχει να μπει στο TikTok για να διεκδικήσει την κληρονομιά του Ανδρέα.

Η επικοινωνία έχει αλλάξει. Διαφορετική συμπεριφορά του κοινού στα ψηφιακά μέσα, άλλη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ξεχωριστή στο καθένα από αυτά. Σε αυτές τις εκλογές δεν είδαμε πολιτικούς να μπαίνουν στο Discord (voice community) ή στο Twitch (gaming community), αλλά ας ετοιμαστούμε εμείς για έναν Μητσοτάκη gamer ή έναν Τσίπρα να δίνει φωνητικές ομιλίες. Αν και σύμφωνα με τις τελευταίες μελέτες, η νέα ανερχόμενη πλατφόρμα λέγεται BeReal και μέσω ενός φωτογραφικού post την ημέρα προκαλεί τους χρήστες να είναι αληθινοί με όσους τους ακολουθούν. Ολο και δυσκολεύει το να γίνει κάποιος πρωθυπουργός.