Ηταν Φεβρουάριος 2019 όταν πρώτο «Το Βήμα της Κυριακής» αποκάλυπτε το σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων όπου έθετε στο φοροελεγκτικό στόχαστρο καλλιτέχνες, τραγουδιστές, παρουσιαστές, δημοσιογράφους, ηθοποιούς, ποδοσφαιριστές, μοντέλα και πολλούς ακόμη celebrities που διαθέτουν λογαριασμούς στο Facebook, στο Instagram, στο YouTube και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και προβολής και οι οποίοι φέρονται μέσω των αναρτήσεων και των ιστοριών που ανεβάζουν καθημερινά να κερδίζουν εκατομμύρια ευρώ χωρίς να τα δηλώνουν στην Εφορία.

Νέα εργαλεία

Τα χρόνια πέρασαν, η ειδική ομάδα παρακολούθησης ψηφιακών επιχειρηματικών συναλλαγών της ΑΑΔΕ εξοπλίστηκε με καινοτόμα τεχνολογικά εργαλεία, εκπαιδεύτηκε και τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά. Οπως αναφέρει στο «Βήμα» αρμόδιος παράγοντας της ΑΑΔΕ, τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που αξιοποιούνται από τους φοροελεγκτές και οι προηγμένες διασταυρώσεις που πραγματοποιούνται μέσω «ειδικών» αλγορίθμων που τρέχουν καθημερινά, αντλώντας στοιχεία από αναρίθμητες πηγές πληροφόρησης, φέρνουν στην επιφάνεια περιπτώσεις απόκρυψης εισοδημάτων όπου οι ίδιοι οι φοροφυγάδες δεν πίστευαν ποτέ ότι θα εντοπιστούν.

Το ίδιο νόμιζε, φυσικά, και η γνωστή influencer-μοντέλο, η οποία πιάστηκε γιατί εκτιμούσε ότι μπορούσε να εισπράττει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ πουλώντας διαδικτυακά ρούχα, τα οποία διαφήμιζε στους προσωπικούς λογαριασμούς που κατέχει η ίδια στα social media, χωρίς να κόβει αποδείξεις και να τα δηλώνει στην Εφορία.

«Κήρυγμα» ηθικής

Το γνωστό μοντέλο, το οποίο συχνά πυκνά, όταν δεν διαφημίζει άμεσα ή έμμεσα προϊόντα, προχωρά σε αναρτήσεις όπου κάνει «κήρυγμα» ηθικής για διάφορα θέματα που αφορούν την ίδια ή και τους εκατοντάδες χιλιάδες ακολούθους της, κατέχει σημαντικό ποσοστό σε επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου, όπου οι ελεγκτές της Εφορίας διαπίστωσαν μέσα από στοιχεία που συγκέντρωσαν από εταιρείες μεταφορών ότι για δύο χρόνια η εν λόγω επιχείρηση, ενώ είχε εισπράξει 350.000 ευρώ, δεν τα είχε εμφανίσει στην Εφορία. Παράλληλα στους τραπεζικούς της λογαριασμούς το χρήμα έρρεε άφθονο, αποτέλεσμα των «αφορολόγητων» διαδικτυακών πωλήσεων.

Μετά τα αποτελέσματα των ελέγχων, η επιχείρηση υπέβαλε εκ των υστέρων δηλώσεις, εισοδήματος και ΦΠΑ.

Ωστόσο, τα στοιχεία που είχαν συγκεντρώσει οι ελεγκτές μέσω του αλγορίθμου αλλά και των πραγματικών γεγονότων, δηλαδή του τεράστιου τζίρου που πραγματοποιούσε κάθε χρόνο το διαδικτυακό κατάστημα από τη μια και του δυσανάλογα χαμηλού εισοδήματος που δήλωνε στην Εφορία το γνωστό μοντέλο-influencer από την άλλη, τους οδήγησαν να επιβάλουν συνολικούς φόρους και πρόστιμα 270.000 ευρώ για τις δύο ελεγχόμενες χρήσεις, ενώ ο φορολογικός έλεγχος θα επεκταθεί και σε επόμενες χρήσεις.

Με «ψαχτήρια»

Τα φορολογικά «ψαχτήρια» χτενίζουν καθημερινά λογαριασμούς στο Facebook, στο Instagram, στο Twitter, στο TikTok, στο Pinterest, στο Badoo, στο Snapchat, στο YouTube, στο Linkedin, στο Foursquare, στο Tublr και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με σκοπό να εντοπίσουν κατόχους λογαριασμών που μέσω αυτών θησαυρίζουν γυρνώντας την πλάτη στην Εφορία.

Μάλιστα, όπως επισημαίνουν αρμοδίως, από τις έως τώρα διασταυρώσεις έχει προκύψει τεράστια μερίδα της διαφήμισης να έχει μετατοπιστεί από τα λεγόμενα παραδοσιακά μέσα (τηλεόραση, εφημερίδες κ.λπ.) στα παραπάνω μέσα κοινωνικής δικτύωσης που αποκτούν ολοένα και περισσότερη διεισδυτικότητα.

Πώς και πόσα εισπράττουν

Η «ταρίφα» για κάθε φωτογραφία στην οποία «ταγκάρεται» ένα προϊόν διαμορφώνεται ανάλογα με τον αριθμό των followers που έχει ο κάτοχος του λογαριασμού και των «likes» που λαμβάνει. Κάποιος που έχει 3.000-5.000 πραγματικούς followers μπορεί να εισπράττει τον μήνα ή ανά πακέτο ανάρτησης-στόρι από 100 έως 500 ευρώ, ενώ αν ο αριθμός των followers φτάνει τις 50.000 ή τις 100.000, τότε τα ποσά που εισπράττονται είναι πολλαπλάσια.

Οι πολλοί ισχυροί, δηλαδή εκείνοι που έχουν από 100.000 followers έως και 1.500.000, λαμβάνουν ανάλογα πολύ μεγάλα ποσά για κάθε ανάρτηση ή στόρι που πραγματοποιούν, με τα ποσά να κυμαίνονται από 1.000 έως 15.000 ευρώ κατά περίπτωση (συχνότητα, διάρκεια κ.λπ.). Ωστόσο οι περισσότεροι από αυτούς διαθέτουν εταιρείες που τα δηλώνουν κανονικά στην Εφορία. Υπάρχουν βέβαια και εκείνοι, όπως το γνωστό μοντέλο, που ενώ έχουν εκατοντάδες χιλιάδες followers έχουν «ξεχάσει» ότι υπάρχει και η Εφορία. Στο τέλος, όμως, όταν η Εφορία τους κάνει «like» διαπιστώνουν ότι τους κοστίζει ακριβά σε πρόστιμα και φόρους.