Εξωστρέφεια. Μια λέξη-κλειδί στον κόσμο του μάρκετινγκ. Μια λέξη-κλειδί που επιχειρείται να εφαρμοστεί και στη διπλωματία. Και μια εκστρατεία για την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό, με πολλαπλές στοχεύσεις. Τουρισμός, Εκπαίδευση, Πολιτισμός, προσέλκυση επενδύσεων αλλά και η εικόνα της χώρας είναι οι στόχοι της συγκρότησης Εθνικής Στρατηγικής για τη Δημόσια Διπλωματία που αναμένεται να ανακοινώσει το ΥΠΕΞ αναζητώντας τρόπους να καλύψει τον χαμένο χρόνο στον εν λόγω τομέα, στον οποίο ελάχιστα έγιναν τα προηγούμενα χρόνια. Παρά το γεγονός ότι έχει τόσο διπλωματικές όσο και οικονομικές προεκτάσεις.

Η Δημόσια Διπλωματία χαρακτηρίζεται άλλωστε ένας σημαντικός μηχανισμός ήπιας ισχύος, που συνδέεται με την προσπάθεια των κρατών να ενισχύσουν την καλή εικόνα τους στο διεθνές πεδίο. Οι δηλώσεις που υπόσχονταν κινήσεις και αποτελέσματα στο συγκεκριμένο πεδίο δεν είναι καινούργιες, με τον υφυπουργό Εξωτερικών, Γιώργο Κώτσηρα, να καλείται να δώσει αποτελέσματα σε έναν τομέα στον οποίο μέχρι σήμερα είχαμε μόνο εξαγγελίες και υποσχέσεις.

Μιλώντας στο «Βήμα» για το σχέδιο ο ΥΦΥΠΕΞ αναφέρεται στην εφαρμογή μιας «Εθνικής Στρατηγικής για τη Δημόσια Διπλωματία, με κεντρικό στόχο την προβολή και προώθηση των θέσεων της εξωτερικής πολιτικής καθώς και την ενίσχυση της διεθνούς εικόνας της χώρας, μέσω της ανάδειξης μιας θετικής ατζέντας και δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και των σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων καθώς και συναφών διυπουργικών συνεργειών». Για να προσθέσει ότι «η Ελλάδα επί πρωθυπουργίας Κυριάκου Μητσοτάκη έχει ενισχύσει σημαντικά την εξωστρέφεια και τον γεωστρατηγικό της ρόλο».

Που θα κινηθεί η Εθνική Στρατηγική για τη Δημόσια Διπλωματία

Η Εθνική Στρατηγική για τη Δημόσια Διπλωματία σχεδιάζεται να κινηθεί σε τέσσερις άξονες. Ο πρώτος άξονας στοχεύει στην προβολή και ανάδειξη μεταρρυθμίσεων, επενδυτικών ευκαιριών και συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας. Η Ελλάδα επί σειρά ετών επενδύει στην προσπάθεια ανάδειξής της σε επενδυτικό προορισμό, με ιδιαίτερο ρόλο να έχει σε αυτό και ο αρμόδιος ΥΦΥΠΕΞ, Κώστας Φραγκογιάννης. Η Δημόσια Διπλωματία θα αναλάβει τον ρόλο να επικοινωνήσει στο εξωτερικό τις ευκαιρίες που παρουσιάζει η Ελλάδα, επιδιώκοντας να δώσει μια θετική εικόνα όσον αφορά το οικονομικό περιβάλλον με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων.

Ο δεύτερος άξονας εστιάζει στον τομέα της Εκπαίδευσης και πώς οι σπουδές στην Ελλάδα μπορούν επίσης να αποτελέσουν πόλο έλξης ξένων φοιτητών. Η προώθηση του σχεδίου «σπουδές στην Ελλάδα» θα γίνει με έμφαση στην προβολή ξενόγλωσσων προγραμμάτων ελληνικών πανεπιστημίων, αλλά και το υψηλό επίπεδο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στην Ελλάδα. Και ένα στοίχημα που θα μπορούσε να αφορά και την ανάπτυξη των ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα. Ενας στόχος που θεωρείται ότι συνδέεται και με την ενίσχυση του τουρισμού, αλλά και δημιουργώντας επιπλέον ευκαιρίες για το επιστημονικό δυναμικό της χώρας.

Τρίτος άξονας η προώθηση της ελληνικής γλώσσας. Η εκμάθηση ελληνικών συνδυάζεται επίσης και με το στρατηγικό σχέδιο για τον απόδημο Ελληνισμό, ενώ επίσης θεωρείται ότι μπορεί να αποτελέσει έναν σημαντικό πόλο έλξης για τη χώρα.

Ο τέταρτος άξονας θα εστιάζει στην περαιτέρω ανάδειξη της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Η Ιστορία και ο Πολιτισμός άλλωστε χαρακτηρίζονται από τα πλέον ισχυρά «όπλα» της Ελλάδας στην προσέλκυση τουριστών.

Νέες τεχνολογίες και ψηφιακά εργαλεία

Βασικό εργαλείο στην επίτευξη των στόχων που θέτει η Εθνική Στρατηγική για τη Δημόσια Διπλωματία είναι η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και ψηφιακών εργαλείων. Επιδίωξη είναι να υπάρξει συστηματικός σχεδιασμός και διαμόρφωση επικοινωνιακών εργαλείων με στόχο την ένταξη χρήσης τους στα ψηφιακά κανάλια του υπουργείου Εξωτερικών, με τρόπο που να διευκολύνει την περαιτέρω διάχυσή τους.

Σημαντικό εργαλείο που υπάρχει βούληση να αξιοποιηθεί είναι η πλατφόρμα Greek News Agenda. Η αναβάθμιση και περαιτέρω ανάδειξή της χαρακτηρίζονται σημαντικά στοιχεία. Η εν λόγω ιστοσελίδα περιλαμβάνει ενδιαφέροντα θέματα για την Ελλάδα σε πέντε γλώσσες: αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά και ισπανικά. Εμφαση δίνεται σε θέματα πολιτισμού (βλ. https://www.greeknewsagenda.gr), ενώ το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να προστεθεί ενότητα για καλές ειδήσεις και νέα που αφορούν την Ελλάδα και στις πέντε γλώσσες. Οι καλές ειδήσεις θα είναι δυνατόν να αφορούν ζητήματα που συνδέονται με το ελληνικό επενδυτικό περιβάλλον αλλά και τον πολιτισμό και ζητήματα που θεωρείται ότι μπορούν να συμβάλουν στην εικόνα της χώρας.

Τον δικό του ρόλο θα έχει και το ανθρώπινο δυναμικό του ΥΠΕΞ, που όπως υπόσχεται ο σχεδιασμός στόχος είναι να αξιοποιηθεί στον μέγιστο βαθμό. Κομβικό ρόλο αναμένεται δε να έχει η διαρκής συνεργασία με τα Γραφεία Δημόσιας Διπλωματίας, τα οποία θα ενεργοποιηθούν περαιτέρω μέσω και επιμόρφωσης σε σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία δημόσιας διπλωματίας.

Φυσικοί πρεσβευτές οι ομογενείς

Σε αυτή την κατεύθυνση τον περασμένο Σεπτέμβριο πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη των Γεραπετρίτη – Κώτσηρα με τους επικεφαλής των Γραφείων Δημόσιας Διπλωματίας, τα οποία λειτουργούν σε 23 χώρες με στόχο την αξιοποίηση της δημόσιας διπλωματίας για την προώθηση των θέσεων της εξωτερικής μας πολιτικής και τη θετική προβολή της Ελλάδας σε ξένα ακροατήρια μέσω της μέγιστης αξιοποίησης σύγχρονων ψηφιακών μέσων και κεντρικό συντονισμό για τη βελτίωση της απήχησης των επικοινωνιακών δράσεων της χώρας. Ταυτόχρονα, προωθείται μια σταθερή αλληλεπίδραση με τις Αρχές Εξωτερικού για την αποτελεσματική εφαρμογή της Στρατηγικής. Ενώ αναμένεται να αξιοποιηθεί σημαντικά και ο Ελληνισμός της διασποράς, ως οι φυσικοί πρεσβευτές για την ενίσχυση της εικόνας της χώρας. Αφού οι ομογενείς θεωρείται ότι θα μπορούν να λειτουργήσουν ως οι πλέον αποτελεσματικοί πολλαπλασιαστές των θετικών μηνυμάτων για την ενίσχυση της εικόνας της χώρας.

Στην Εθνική Στρατηγική για τη Δημόσια Διπλωματία προβλέπονται και συνέργειες με άλλα υπουργεία. Με αφετηρία το υπουργείο Τουρισμού, όπου η συνεργασία είναι ήδη σε εξέλιξη, και στόχο την ανάδειξη της χώρας σε διάφορους τομείς, όπως θα μπορούσαν να είναι οι ειδικές μορφές τουρισμού ως εργαλεία δημόσιας διπλωματίας, αλλά και η ανάδειξη των προγραμμάτων των ελληνικών πανεπιστημίων με έμφαση στα ξενόγλωσσα προγράμματα.