Δέσμη μέτρων για την αναχαίτιση των παραιτήσεων στο Πολεμικό Ναυτικό εξετάζει η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας. Οι αξιωματικοί και οι υπαξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού είναι ίσως οι πιο αδικημένοι μισθολογικά σε σχέση με τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας. Αλλά και οι σπουδαστές των σχολών της Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και του Λιμενικού Σώματος αμείβονται πολύ περισσότερο από τους σπουδαστές της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων (και των άλλων δύο παραγωγικών σχολών).

Οι απολαβές των αξιωματικών και των μονίμων υπαξιωματικών είναι εξαιρετικά χαμηλές, αν και όταν βρίσκονται εν πλω, αφήνουν πίσω οικογένειες, οι οποίες θα πρέπει να συντηρηθούν από τον μισθό τους. Λίγο τα μνημόνια, λίγο οι άστοχες μισθολογικές κινήσεις που δοκιμάστηκαν τα παρελθόντα χρόνια και κυρίως η βαριά φορολογία, αναγκάζουν πολλά στελέχη να παραιτούνται και να αναζητούν δουλειά στον ιδιωτικό τομέα ή ακόμα στο εξωτερικό.

Το πρόβλημα δεν είναι καθόλου απλό και απαιτούνται άμεσα μέτρα ανάσχεσής του. Γιατί στη διετία 2020-21 ο αριθμός των παραιτήσεων στο Πολεμικό Ναυτικό ήταν γύρω στους 80. Σήμερα οι παραιτήσεις υπερδιπλασιάστηκαν, έφθασαν τις 167, ενώ μεγάλος αριθμός αυτών αφορά νέους αξιωματικούς και υπαξιωματικούς. Ο κύριος λόγος των παραιτήσεων είναι οι απολαβές. Ενας αξιωματικός στην αρχή της καριέρας του αμείβεται με 1.155 ευρώ μεικτά ή λίγο παραπάνω από 800 ευρώ καθαρά. Αντίστοιχα, ένας ανθυποπλοίαρχος αμείβεται κατά μέσο όρο με 1.475 ευρώ μεικτά ή 1.000 ευρώ καθαρά. Ενδεικτικό είναι ότι ο κυβερνήτης ενός πολεμικού πλοίου χωρίς το επίδομα τέκνων δεν ξεπερνά τις 2.000 ευρώ, ενώ ο μισθός του ναυάρχου φτάνει τις 4.200 ευρώ μεικτά και κάτι λιγότερο από 3.000 ευρώ καθαρά, χωρίς φυσικά να υπολογίζονται τα επιδόματα. Κι όμως προ μνημονίων οι μισθοί των ανωτάτων αξιωματικών (δηλαδή των αρχηγών) ήταν περίπου ίσοι με τους μισθούς των ανωτάτων δικαστών.

Τούτες τις ημέρες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας βρίσκεται σε επικοινωνία με το υπουργείο Οικονομικών για μια σειρά από μέτρα που είναι αναγκαίο να ληφθούν για να αναχαιτισθούν οι παραιτήσεις από το Ναυτικό και που θα αφορούν τις απολαβές των στελεχών του. Στην κορυφή της λίστας βρίσκονται οι βελτιωτικές ενέργειες όσον αφορά το επίδομα στόλου.

Μέτρα οικονομικού και κοινωνικού χαρακτήρα

Συγκεκριμένα τα μέτρα που επεξεργάζονται από κοινού τα δύο υπουργεία (και ίσως ανακοινωθούν αυτή την εβδομάδα) είναι οικονομικού και κοινωνικού χαρακτήρα. Μεταξύ αυτών, ξεχωρίζει η πρόταση που κατέθεσε η ηγεσία του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού σχετικά με την αποφορολόγηση του επιδόματος στόλου, της αποζημίωσης δηλαδή που λαμβάνουν τα μάχιμα στελέχη που υπηρετούν στα πλοία.

Ενα άλλο μέτρο που βρίσκεται και αυτό στο τραπέζι είναι η εξίσωση στις απολαβές των σπουδαστών στις αστυνομικές, πυροσβεστικές και λιμενικές σχολές με εκείνες των παραγωγικών σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων και κυρίως με τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. Δηλαδή οι αποδοχές τους από 140 ευρώ να φθάσουν τα 500 ευρώ.

Το πρόβλημα όμως είναι κυρίως φορολογικό. Δεν μπορεί η κυβέρνηση να δίνει αύξηση και να την παίρνει πίσω μέσω φορολογίας. Υπάρχουν τρόποι αποφορολόγησης ή αποφυγής της φορολογίας για ειδικές κατηγορίες. Οπως έγινε στην Πολεμική Αεροπορία, που βρέθηκε λύση για τη μη φορολόγηση του πτητικού επιδόματος, έτσι ζητείται λύση και για το Ναυτικό.

Το πρώτο βήμα για τη βελτίωση των αποδοχών έγινε με τη φρεγάτα «Υδρα», που ετοιμάζεται να αποπλεύσει για μάχιμη αποστολή στην Ερυθρά Θάλασσα. Οπως ενθυμείσθε από την «Υδρα» άρχισαν εφέτος οι παραιτήσεις αξιωματικών. Σε κάθε μέλος του πληρώματος θα χορηγούνται ημερησίως 120 ευρώ (αφορολόγητα και στο χέρι) και επιπλέον θα χορηγηθούν 1.500 ευρώ στις οικογένειες του πληρώματος.