Μοιάζει με dejà vu. Το καταραμένο πλέον Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (EMΣΤ), με τα εγκαίνια της μόνιμης συλλογής του να μετατίθενται από εξάμηνο σε εξάμηνο, φαίνεται πως εμπνέει κόντρες μεταξύ των διευθυντών του και των εκάστοτε υπουργών Πολιτισμού. Πριν από μερικά χρόνια παρακολουθήσαμε το σίριαλ της αντιπαράθεσης του τότε υπουργού Κώστα Τασούλα με την τότε διευθύντρια και κατά κοινή ομολογία «ψυχή» του μουσείου Αννα Καφέτση. Η Καφέτση αποπέμφθηκε και η Κατερίνα Κοσκινά πήρε τη θέση της.
Με την άνοδο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ πολλοί πίστεψαν ότι η αποκατάσταση της κυρίας Καφέτση ήταν θέμα χρόνου. Τελικά δεν συνέβη. Η Κατερίνα Κοσκινά, με πλούσια επαγγελματική εμπειρία, διέθετε γνωριμίες στον κυβερνητικό χώρο και μολονότι αρχικά εισέπραξε δημοσίως την απαξίωση διά στόματος Νίκου Ξυδάκη κατά το άνοιγμα του κτιρίου σε δημοσιογράφους τον Μάιο του 2015, όταν εκείνος δήλωσε ότι θα προχωρήσει σε διεθνή διαγωνισμό για να αποκτήσει το μουσείο τον διευθυντή που του αξίζει, παρέμεινε τελικώς στη θέση της.
Η έλευση της Μυρσίνης Ζορμπά άλλαξε τις ισορροπίες. Με τη θητεία της κυρίας Κοσκινά να ολοκληρώνεται στις 4 Δεκεμβρίου, η υπουργός αποφάσισε να προκηρύξει διαγωνισμό για τη θέση του διευθυντή. Την ίδια στιγμή μέσα από δύο συνεντεύξεις της στην «Αυγή» και στην «Εφημερίδα των Συντακτών» ουσιαστικά την «άδειασε», ενώ ήταν μάλλον σαφές ότι η Κατερίνα Κοσκινά θα διεκδικούσε τη θέση.
Η πραγματική καταιγίδα ξέσπασε στις 15/11 μετά τη συνέντευξη Τύπου-ετήσιο απολογισμό της απερχόμενης διευθύντριας. Και ενώ εκείνη ουσιαστικά «πανηγύριζε» για την έγκριση της δωρεάς ύψους 3 εκατομμυρίων από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος προσδιορίζοντας τα εγκαίνια της πλήρους συλλογής του μουσείου τον Ιούλιο του 2019, προτού καλά-καλά η συνέντευξη Τύπου ολοκληρωθεί, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού την «κατακεραύνωσε» με μια κοφτερή ανακοίνωση που μεταξύ άλλων της καταλόγιζε καθυστέρηση στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης της δωρεάς και κατηγορώντας την ότι απέφυγε να δώσει συγκεκριμένη απάντηση στο ερώτημα πότε θα ανοίξει το μουσείο. Η Κοσκινά πέρασε στην αντεπίθεση κάνοντας λόγο για «δολοφονίες χαρακτήρων», με το υπουργείο σε ανακοίνωσή του να ανταπαντά, κατηγορώντας την εμμέσως πλην σαφώς για εξουσιομανία.
«Το Βήμα» επικοινώνησε με την κυρία Κοσκινά η οποία δήλωσε: «Νομίζω είναι πρόδηλο ότι υπάρχει πρόθεση σπίλωσης και ηθικής απαξίωσης του προσώπου μου. Με κατηγορούν για ένα σωρό πράγματα. Αναφέρουν, για παράδειγμα, ότι δεν έχουν παραλάβει χρονοδιάγραμμα από το μουσείο. Αν όμως αυτό συνέβαινε, τότε πώς μπορούν να μου καταλογίζουν την καθυστέρηση δύο μηνών στην απορρόφηση της χορηγίας;».
Το ερώτημα πάντως παραμένει: «Πότε θα ανοίξει το Μουσείο;». «Δεν το γνωρίζω» απαντά στο «Βήμα» η κυρία Κοσκινά. «Εξαρτάται από το υπουργείο και τις εργασίες που θα χρειαστεί να γίνουν. Αυτά θα το καθορίσουν. Ομως όλα αυτά που μπορούσαν και ήταν αναγκαία να γίνουν από εμένα και το ΕΜΣΤ έγιναν. Ο νέος διευθυντής θα βρει το έργο μου. Αν θελήσει να εφαρμόσει τη μουσειολογική μελέτη που εκπόνησα και δεν προκύψουν άλλα προβλήματα, τότε πιστεύω ότι ο στόχος του Ιουλίου 2019 είναι εφικτός. Αν είχαμε χρηματοδοτηθεί έγκαιρα πέρυσι, πιστεύω ότι το ΕΜΣΤ θα μπορούσε να λειτουργήσει στο τέλος του 2018. Ισως το πρόβλημα έγκειται στο ότι κάποιοι θέλουν το έργο μου, αλλά όχι εμένα».
Σε λίγο καιρό θα γνωρίζουμε το όνομα του νέου διευθυντή. Αυτό που πιθανότατα δεν θα γνωρίζουμε είναι την ημερομηνία που το πολύπαθο ΕΜΣΤ θα λειτουργήσει πλήρως. Σε αυτές τις περιπτώσεις άλλωστε το πιο εύκολο για τους εμπλεκομένους είναι να πετούν ο ένας στον άλλον το μπαλάκι των ευθυνών, πάνω από ένα μουσείο που 21 χρόνια μετά την ίδρυσή του δεν μπορεί να λειτουργήσει. Αθάνατες ελληνικές καλένδες.