Ενα πολυθεματικό φεστιβάλ για την ορατότητα σε ζητήματα έμφυλης ανισότητας στον χώρο του πολιτισμού θα παρουσιάσει για πρώτη φορά φέτος η πρωτοβουλία Women In Arts (Wom.A). Το Wom.A Festival θα πραγματοποιηθεί στις 30 και 31 Μαΐου και την 1η Ιουνίου στον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων (Ερμού 134, Θησείο) και φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε μια καλλιτεχνική γιορτή με παραστάσεις θεάτρου και χορού, συναυλίες, εκθέσεις, dj set, προβολές ταινιών αλλά και συζητήσεις.

Τρεις θα είναι οι θεματικοί άξονες (ορατότητα, προσβασιμότητα, θηλυκότητα) τους οποίους θα κληθούν να συζητήσουν ανοιχτά, χωρίς φόβο και με πολύ πάθος, εργαζόμενες στον χώρο του πολιτισμού, εκπρόσωποι των φορέων που διαμορφώνουν την πολιτισμική πραγματικότητα της χώρας, δημοσιογράφοι, ακαδημαϊκοί αλλά και καλλιτέχνες καθώς και όποια μέλη του κοινού επιθυμούν να συμμετέχουν στον διάλογο.

Στον πολιτισμό και στις τέχνες

H Wom.A δημιουργήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2020 και έχει προκύψει από γυναίκες εργαζόμενες στον χώρο του πολιτισμού και των τεχνών με σκοπό να συνεισφέρει στην καταπολέμηση των έμφυλων στερεοτύπων και της έμφυλης βίας, που βιώνουν σε όλες τις εκφάνσεις οι γυναίκες στον συγκεκριμένο επαγγελματικό χώρο.

«Μας ενδιαφέρει το ζήτηµα της ίσης εργασιακής μεταχείρισης όσον αφορά τις ευκαιρίες και τις αµοιβές, τα ποσοστά εκπροσώπησης των γυναικών σε καίριες θέσεις, σε εγχειρήματα μεγάλης ευθύνης και υψηλού ρίσκου αλλά και συνολικά η εξάλειψη της έμφυλης βίας σε όλες τις μορφές της» έχουν δηλώσει οι πρωτεργάτριες αυτής της ιστορίας τις οποίες οφείλουμε να αναφέρουμε ονομαστικά: Σοφία Αντωνίου, Ιώ Βουλγαράκη, Χρηστίνα Γαρμπή, Κάλλια Γερακιανάκη, Ειρήνη Γεωργαλάκη, Εριφίλη Γιαννακοπούλου, Αμαλία Καβάλη, Κατερίνα Μαυρογεώργη, Λυδία Μιχαήλ, Μαντώ Παπαρρηγοπούλου, Σοφία Πάσχου, Μαρία Τσιμά, Κατερίνα Φώτη. Αξίζει επίσης να τονιστεί πως ο όρος «γυναίκα» χρησιμοποιείται συμπεριληπτικά και αναφέρεται σε όποιο άτομο ταυτίζεται με αυτόν ανεξαρτήτως ταυτότητας και έκφρασης φύλου ή σεξουαλικού προσανατολισμού.

Εργα γυναικείας δημιουργίας

Η Αμαλία Καβάλη είπε στο «Βήμα» πιο αναλυτικά: «Η πρωτοβουλία ξεκίνησε από διάφορες γυναίκες εργαζόμενες σε επαγγέλματα σχετικά με τις τέχνες που βρισκόμασταν και μοιραζόμασταν διακρίσεις που είχαμε βιώσει στον χώρο της δουλειάς οι οποίες είχαν να κάνουν με το φύλο μας. Κάποια στιγμή, η Ιώ και η Εριφίλη αποφάσισαν να μας καλέσουν όλες σε μια ταράτσα – είχε ήδη ξεκινήσει η πανδημία – όπου συνειδητοποιήσαμε ότι θα έπρεπε να γίνει δημόσια αυτή η συζήτηση, από εμάς τις γυναίκες στην Ελλάδα σήμερα. Αρχίσαμε συγκεντρώνοντας στατιστικά. Είδαμε για παράδειγμα ότι από τις εκατοντάδες παραστάσεις που έχουν παρουσιαστεί στην Επίδαυρο μόλις 25 έχουν σκηνοθετηθεί από γυναίκες. Γεννήθηκαν διάφοροι προβληματισμοί και είδαμε πόσα πράγματα χρίζουν αλλαγής».

Με το Φεστιβάλ «επιθυμούμε να γιορτάσουμε τη γυναικεία δημιουργία και τις γυναίκες δημιουργούς προβάλλοντας το έργο τους, δηλώνοντας παράλληλα ποιες είμαστε, πότε συσταθήκαμε και τι θέλουμε να κάνουμε». Η γνωστή ηθοποιός ανυπομονεί για όλες τις συζητήσεις («δεν έχουμε ιδέα πώς θα εξελιχθούν, έχω την αγωνία να δω τι συμπεράσματα θα βγουν – είναι ευαίσθητα αυτά τα θέματα για όλους»), και ξεχωρίζει από το πρόγραμμα τη συναυλία της Νεφέλης Φασούλη, της οποίας δηλώνει μεγάλη φαν, το live της Idra Kayne, το αναλόγιο «Αυτές που δεν προλάβατε» της θεατρικής ομάδας b.p.m theatre group, την παράσταση «Η εκπαίδευση στα του οίκου διά νεαράς κορασίδας» από την ομάδα 4Frontal (ένα έργο της εξόχως ταλαντούχας Νεφέλης Μαϊστράλη) αλλά και τον queer «Λοιμό» του Βασίλη Βηλαρά. Περισσότερες πληροφορίες για όλες τις εκδηλώσεις θα βρείτε στη σελίδα Wom.A στο Facebook.

Διάλογος σε τρεις άξονες

Η Κατερίνα Φώτη, χορεύτρια, χορογράφος και δικηγόρος, μας είπε τα εξής όσον αφορά το στήσιμο του φεστιβάλ: «Αυτό που μας ενδιέφερε πάρα πολύ ήταν να υπάρχει η ευρύτερη δυνατή συμπερίληψη σε επίπεδο είδους τέχνης, επιθυμούσαμε σίγουρα να υπάρχει ένα κομμάτι παραστατικών τεχνών στο οποίο δραστηριοποιούμαστε οι πιο πολλές, αλλά θέλαμε εκπροσώπηση και των εικαστικών ή της μουσικής. Διαλέξαμε γυναίκες που έχουν ήδη δώσει το στίγμα τους και όταν τους μιλήσαμε για την πρωτοβουλία μας κατάλαβαν το όραμά μας και θέλησαν να μας στηρίξουν με την καλλιτεχνική τους ταυτότητα».

Μιλάμε για τη θεματολογία των δημόσιων συζητήσεων. «Θέλαμε να τις χωρίσουμε σε τρεις άξονες προκειμένου να μην ανακυκλώνεται ο διάλογος και να είναι πιο προσανατολισμένος στο κάθε επιμέρους ζήτημα που αντιμετωπίζουμε. Ο πρώτος άξονας, «Wom.A: Ενα νέο δίκτυο από και για τις γυναίκες δημιουργούς», σχετίζεται με την πρωτοβουλία μας. Ο δεύτερος, «Θεσμοί και υποεκπροσώπηση», προέκυψε διότι έχουμε δει ότι αναφορικά με την εκπροσώπηση των γυναικών στους φορείς και στους θεσμούς, στους μεγάλους οργανισμούς, στο ελεύθερο και ανεξάρτητο θέατρο δεν αισθανόμαστε ότι έχουμε την ίδια πρόσβαση και όταν την έχουμε αναγκαζόμαστε να υιοθετήσουμε συμπεριφορές ξένες προς τα εμάς. Οταν για παράδειγμα μια γυναίκα πηγαίνει να διαπραγματευτεί κάτι είναι πολύ εύκολο να έρθει αντιμέτωπη με υποβιβαστική συμπεριφορά και να ξεπεραστούν τα όρια. Ο τρίτος άξονας, «Θηλυκότητες – Ταυτότητα / Σεξουαλικότητα / Μητρότητα / Κακοποίηση» ανοίγει πολλά ζητήματα».

Τη ρωτάω αν υπάρχει κάτι που να συμβαίνει πρόσφατα και να το θεωρεί ελπιδοφόρο. «Σίγουρα το γεγονός ότι άνοιξε η κουβέντα με το ελληνικό MeToo. Εχουν μπει κάποιες βάσεις πάνω στις οποίες μπορούμε να χτίσουμε μια πιο υγιή συνθήκη και είναι πολύ πιο εύκολο να μιλήσει κάποια και για συμπεριφορές που είναι πιο αδιόρατες – πέραν από τις ποινικά κολάσιμες πράξεις υπάρχουν και η λεκτική ή ψυχολογική βία και το bullying».

Στόχος η γυναικεία δημιουργία

Και οι δυο τους πάντως τονίζουν ότι δεν θα ήθελαν η πορεία της πρωτοβουλίας να σταματήσει σύντομα: «Ο άμεσός μας στόχος είναι να μπορέσουμε να επαναλάβουμε το φεστιβάλ, το οποίο πραγματοποιείται με πολλή φροντίδα και αυταπάρνηση. Ο μακροπρόσθεσμος στόχος μας ωστόσο είναι να καταφέρουμε να χρηματοδοτούμε νέες δουλειές γυναικών καλλιτεχνών, να δημιουργήσουμε έναν χώρο όπου θα μπορούν να ακουστούν οι φωνές τους, όπου θα ανθίζει η γυναικεία δημιουργία λίγο πιο ανεξάρτητα και απενοχοποιημένα. Συναντάμε όλες πολλά εμπόδια και θα θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο δεν θα υπάρχουν αυτά τα εμπόδια».