Ηταν νύχτα και μια πολύ κουρασμένη γυναίκα οδηγούσε. Αντιλαμβανόταν ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, αλλά δεν σταμάτησε. Είχε πιάσει, πάντως, την άκρη του δρόμου και είχε ελαττώσει ταχύτητα. Το αυτοκίνητό της κατέβαινε τη Λεωφόρο Κηφισίας. Εκείνη την ώρα, ευτυχώς, κίνηση μεγάλη δεν υπήρχε.

«Για κάποια δευτερόλεπτα έχασα την επαφή, κοιμήθηκα στο τιμόνι και έπεσα πάνω σε μια κολόνα. Στούκαρα κάπως ελεγχόμενα. Δεν έπαθα σοβαρή ζημιά. Ορκίστηκα όμως ότι δεν θα οδηγούσα ποτέ ξανά, σε ένα επαγγελματικό πλαίσιο, για να φτάσω ή να επιστρέψω από δουλειά. Το περιστατικό αυτό συνέβη ύστερα από ένα εξαντλητικό τηλεοπτικό γύρισμα, στα μέσα της δεκαετίας του 1990, όταν είχαν μαζευτεί πολλές υποχρεώσεις και είχα και μωρό παιδί» θυμήθηκε η Θέμις Μπαζάκα, από τις σημαντικότερες ελληνίδες ηθοποιούς, πίνοντας μια γουλιά από το τσάι της.

Αντισυμβατική και ακάματη

Βρεθήκαμε στη γειτονιά της, στο Παγκράτι, και κουβεντιάσαμε για την τρέχουσα, πυκνότατη για την ίδια, σεζόν. Το ενδιαφέρον στην περίπτωσή της είναι ότι και την εξουθένωση να σου περιγράφει, εσύ, ως συνομιλητής της, αισθάνεσαι πως σου κάνουν τονωτικές ενέσεις.

Μυστήριο πράγμα η αύρα ενός ατόμου. «Οτιδήποτε μικρό και όμορφο, μου αλλάζει τη διάθεση. Ετσι είμαι» υπομειδίασε και τα μάτια της φωτίστηκαν. «Τις προάλλες, ας πούμε, πήγα απλώς για σούσι εδώ δίπλα με μια φίλη. Και ήταν σαν να πήγα ταξίδι στο Παρίσι. Εναν μήνα είχα να βγω έξω σαν άνθρωπος» κατσούφιασε περιπαικτικά. «Εχω γονατίσει πάλι!» συμπλήρωσε αμέσως μετά, με μια δόση δραματικού αυτοσαρκασμού, η οποία δεν αναιρεί βεβαίως, από την άλλη μεριά, το εξόχως απαιτητικό καθημερινό της πρόγραμμα που περιλαμβάνει, εσχάτως, και θέατρο και τηλεόραση.

Η Μπαζάκα όμως είναι περιπετειώδης, αντισυμβατική και ακάματη φύση. Ξέρει πως, όσο κι αν προβληματίζεται για την αντοχή της, δεν μπορεί να γίνει κι αλλιώς. Μεταμορφώνεται, όχι απλώς για να υποδυθεί ρόλους, με τη στενή έννοια, αλλά για να ανταποκρίνεται κάθε φορά, με τρελούτσικο ενθουσιασμό και εσώτατη συνέπεια, στο κάλεσμα που τη συντροφεύει σε όλη της τη ζωή.

Ο ρόλος της γιαγιάς

Είναι γνωστή η πορεία της και η αδιαφιλονίκητη προτίμησή της στο σινεμά. Και όταν ο Βασίλης Κεκάτος πρότεινε στη Θέμιδα Μπαζάκα να συνεργαστούν στη τηλεόραση με καθαρά κινηματογραφικούς όρους, στην πολυαναμενόμενη σειρά «Milky Way» του Mega δηλαδή, εκείνη έσπευσε διότι διέβλεψε κάτι πρωτοφανές και ξεχωριστό για τα εγχώρια δεδομένα. «Αυτός ο ρόλος είναι ό,τι πιο τρυφερό έχω κάνει. Καμία σχέση με τις σκληρές γυναίκες που συνήθως μου αναθέτουν…» δήλωσε η πεπειραμένη ηθοποιός.

Ενσαρκώνει τη Μάρω, τη γιαγιά της νεαρής πρωταγωνίστριας (Κορίννα Ντουλλάαρτ). Με το που αποκαλύπτεται στο σπίτι η απρόσμενη εγκυμοσύνη της Μαρίας, της συνονόματης εγγονής, η ηρωίδα της Μπαζάκα, δίχως να κρίνει, ανοίγει διάπλατα την αγκαλιά της και, παράλληλα, δίνει τον ευρύτερο τόνο μιας σειράς-ορόσημο, η οποία αντιπαλεύει, πολύ συνειδητά, κάθε στερεοτυπική αντίληψη για το τι είναι μια σημερινή ελληνική οικογένεια, και όχι μόνο στην επαρχία.

Η αποδοχή και η αγάπη

«Αυτό με συγκίνησε πιο πολύ στο σενάριο του Βασίλη, ότι στο επίκεντρο είναι η αποδοχή, η αγάπη. Παρακολουθούμε οικογένειες που δεν είναι μαθημένες σε αυτά που τους έρχονται, κι όμως, ενάντια σε όλα, προσπαθούν, πασχίζουν να κατανοήσουν τα παιδιά τους και είναι εκεί για αυτά».

Ο Κεκάτος, πέραν της καλαισθησίας του, δεν επιδιώκει με το «Milky Way» ούτε να διδάξει ούτε να διαπλάσει κανέναν. Και κυρίως, αρνείται να υποκύψει σε προβλεπόμενες συμπεριφορές και αναμενόμενες αντιδράσεις, επιχειρεί μια πολιτισμική αντιστροφή.

«Οχι μόνο δεν δίνει στο τηλεοπτικό κοινό αυτό που – παραδοσιακά θα έλεγα – περιμένει, αλλά του παρουσιάζει με φυσικότητα μια άλλη κανονικότητα, η οποία δεν έχει βία, φωνές, υστερία, τοξικότητα. Ο,τι θεωρείται «θέμα» ή «πρόβλημα» στην ελληνική κοινωνία, δεν είναι ούτε θέμα ούτε πρόβλημα στη σειρά του Κεκάτου. Είναι σαν να λέει, κυρίες και κύριοι, τα πράγματα είναι και έτσι, ή μπορούν να είναι και έτσι. Αν αγαπάτε όντως, αν αγαπάτε αληθινά τα παιδιά σας, τους συντρόφους σας, τους φίλους σας… Το φοβερό είναι ότι με αυτόν τον τρόπο ίσως σοκάρει κάποιους, σίγουρα θα οξύνει την αμφιθυμία περισσότερων, αλλά έτσι οφείλει, πιστεύω, να εργάζεται ένας δημιουργός. Ο Κεκάτος έχει απροσμέτρητη αγάπη για το ανθρώπινο είδος, δεν ξεχωρίζει κανένα άτομο, και κάτι ακόμα, κάτι κρίσιμο για μένα, δεν τον ενδιαφέρει να δείχνει ηδονοθηρικά το Κακό» τόνισε.

«Ολοι νομίζουν ότι η γιαγιά Μάρω μιλάει μόνη της. Περιμένετε και θα το διαπιστώσετε, δεν ισχύει ακριβώς αυτό. Εχει και γήινες και μεταφυσικές ποιότητες η ηρωίδα μου» πρόσθεσε.

Η συμμετοχή στο «The Humans»

Αυτές τις μέρες η Θέμις Μπαζάκα συνεχίζει τις πρόβες για το επικείμενο ανέβασμα του βραβευμένου έργου «The Humans» του Αμερικανού Στίβεν Κάραμ που έχει μεταφράσει και σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης. Σύγχρονο κείμενο, με τσεχοφικές αντηχήσεις, ακτινογραφεί τις ψυχικές διακυμάνσεις των μελών μιας οικογένειας, στην απόηχο της πρόσφατης οικονομικής κρίσης που συνέτριψε την κατώτερη μεσαία τάξη.

«Εν προκειμένω, είμαι η Ντίντρη Μπλέικ, μια σύνθετη ηρωίδα, μια μητέρα φροντιστική και δοτική. Με τα βάρη της και τα αδιέξοδά της, αλίμονο. Σε αντίθεση με μένα, λόγου χάριν, που δεν πιστεύω σε καμία κοινωνικά προσδιορισμένη δέσμευση, εκείνη διαπνέεται από μια ιδιαίτερη πίστη, και για την οικογένειά της, η οποία στο έργο εκρήγνυται από τα ίδια της τα ζητήματα, ανομολόγητα και άλυτα. Ωστόσο την πλησίασα την Ντίντρη, διότι αν δεν την καταλάβω εγώ δεν πρόκειται να την καταλάβει κανείς. Συνδέομαι απόλυτα με αυτό που κάνω. Εχει μια λαμπερή ενσυναίσθηση το έργο του Κάραμ, και άφθονο χιούμορ. Με έκανε να σκεφτώ, επίσης, ότι όσο πιο δυσλειτουργικός είναι ένας άνθρωπος μέσα στην οικογένειά του τόσο πιο δυσλειτουργικός γίνεται και μέσα στην κοινωνία. Φανταστείτε, ας πούμε, μια αντανάκλαση. Οταν δεν υπάρχει αλήθεια, όταν όλα μπαίνουν κάτω απ’ το χαλί και δεν συζητιούνται, τίποτα δεν λειτουργεί σε μια κοινωνία, επειδή ακριβώς δεν λειτουργούν στον πρωταρχικό της πυρήνα, την οικογένεια» εκτίμησε.

Στο τέλος, η Θέμις Μπαζάκα δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στη μυστηριώδη Κυπριανή Γερακάρη, με τα μακριά, ολόλευκα μαλλιά. «Είναι ο ρόλος μου στη σειρά «Η μάγισσα» του ΑΝΤ1, που τοποθετείται στην προεπαναστατική Μάνη. Η Κυπριανή, η οποία εμφανίζεται αργότερα, είναι μια γηραιά πειρατίνα, μια γυναίκα με μεγάλο κύρος στην ευρύτερη περιοχή. Είναι τέρας εξυπνάδας και κάπως διαβολική. Εχει χαρίσματα, καλά και κακά. Κλείνει τρύπες, ανοίγει δρόμους, ξεκαθαρίζει λογαριασμούς, εμπλέκεται σε συγκρούσεις. Χώνεται παντού και δεν ξέρω τι κατάληξη θα έχει».

• Το «Milky Way» κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη 2 Νοεμβρίου στο Mega. Mετά το τέλος του κάθε επεισοδίου θα είναι διαθέσιμο on demand αποκλειστικά στο Vodafone TV.
• «The Humans» του Στίβεν Κάραμ, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, από 11 Οκτωβρίου στο Θέατρο Μουσούρη.
Παίζουν: Θέμις Μπαζάκα, Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Μαρία Πετεβή, Ειρήνη Μακρή και η Ξένια Καλογεροπούλου.