Το 2013 τα οικονομικά στοιχεία του υπό ελληνική σημαία στόλου παρέμειναν αρκετά ικανοποιητικά. Παρά την ύφεση, την υπερπροσφορά χωρητικότητας, την ασταθή ναυλαγορά και τη μειωμένη πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε σε χωρητικότητα (dwt) και σε αριθμό πλοίων.
Η ελληνόκτητη ναυτιλία παρέμεινε στην πρώτη θέση διεθνώς. Ειδικότερα ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 3.669 πλοία (μεγαλύτερα των 1.000 gt) με 261,63 εκατ. dwt αντιπροσωπεύοντας το 16,16% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt. Η ελληνική σημαία κατέχει την έβδομη θέση στη διεθνή κατάταξη (σε dwt) και τη δεύτερη στην Ευρωπαϊκή Ενωση (σε gt). Ο ελληνόκτητος στόλος υπό σημαίες κρατών-μελών της ΕΕ αντιπροσωπεύει το 46,72% της κοινοτικής χωρητικότητας (σε dwt). Επιπροσθέτως οι έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 18,51% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων (αργού πετρελαίου), το 23,32% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών μεταφοράς φορτίων χύδην σε χωρητικότητα dwt και το 13,81% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών / παραγώγων πετρελαίου σε χωρητικότητα dwt (εξαιρουμένων των υπό ναυπήγηση πλοίων).
Το ηλικιακό προφίλ του ελληνικής σημαίας στόλου το 2013 ήταν 11,5 έτη –με άνω του 50% του στόλου ηλικίας μικρότερης των 10 ετών –και του ελληνόκτητου στόλου τα 9,9 έτη, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου ήταν τα 12,4 έτη.
Το έτος 2013, παρά τη συνεχιζόμενη διεθνή οικονομική κρίση, τα έσοδα από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών σε ξένο συνάλλαγμα ανήλθαν σε 12.089,90 εκατ. ευρώ συγκρινόμενα με τα 13.287 εκατ. ευρώ το 2012, δηλαδή μείωση της τάξεως του 9,01%, ενώ η ναυτιλία παρείχε άμεσα ή έμμεσα απασχόληση σε 192.000 άτομα στα πλοία και στην ξηρά στο ναυτιλιακό πλέγμα δραστηριοτήτων (maritime cluster).
Η μελέτη της Boston Consulting Group με τίτλο «Εκτίμηση του αντικτύπου της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία και κοινωνία» (Οκτώβριος 2013) τονίζει τη συνεισφορά της ναυτιλίας στην οικονομία, η οποία για το έτος 2012 αντιστοιχούσε σε ποσοστό ανώτερο του 7% του ΑΕΠ, με δεδομένη τη συρρίκνωση του ελληνικού ΑΕΠ τα τελευταία χρόνια, καθώς και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης στον ναυτιλιακό κλάδο ανερχόμενη στο 3,5% της συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα.
«Η μελέτη αυτή», τονίζει η ΕΕΕ, «υπογραμμίζει τη γενικότερη υποστήριξη της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας μέσω επενδύσεων των ελλήνων εφοπλιστών σε ενέργεια, μεταφορές, κατασκευές, τράπεζες, τουρισμό, τεχνολογία και ακίνητα, καθώς και μέσω φιλανθρωπικών δραστηριοτήτων».
Η μελέτη καταλήγει ότι «η ελληνική ναυτιλία μπορεί να συνεισφέρει περαιτέρω στην ελληνική οικονομία και λόγω του μεγέθους της να αποτελέσει τον βασικό μοχλό της οικονομικής ανάκαμψης υπό την προϋπόθεση ότι θα διατηρηθεί ένα σταθερό και ανταγωνιστικό θεσμικό πλαίσιο».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ