Επειτα από διαβουλεύσεις τριών ετών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε το 2014 την επ’ αόριστον παράταση ισχύος των κατευθυντήριων γραμμών περί κρατικών ενισχύσεων στις θαλάσσιες μεταφορές χωρίς αλλαγές.
Η απόφαση βασίστηκε στα εξής στοιχεία: η διαδικασία αναθεώρησης κατέδειξε σαφώς ότι οι κατευθυντήριες γραμμές είχαν θετικό αποτέλεσμα επί της ναυτιλιακής αγοράς και της απασχόλησης και δεν κατατέθηκαν προσφυγές από ενδιαφερόμενους φορείς.
Οι κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ θέτουν το πλαίσιο για τη λήψη από τα κράτη-μέλη ορισμένων μέτρων, δημοσιονομικού κυρίως χαρακτήρα, η εφαρμογή των οποίων θα συμβάλει στην αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού στόλου, με αποτέλεσμα την ανάσχεση της διαρροής ευρωπαϊκών πλοίων προς τρίτες σημαίες, τη δημιουργία θέσεων εργασίας για τους κοινοτικούς ναυτικούς, την ανάπτυξη του ναυτιλιακού πλέγματος δραστηριοτήτων και τη διατήρηση ενός αναγκαίου στόλου υπό σημαίες και/ή έλεγχο της ΕΕ για την εξυπηρέτηση των οικονομικών, εμπορικών, ενεργειακών και στρατηγικών συμφερόντων της.
Στο πλαίσιο της διαδικασίας αναθεώρησης η Ενωση Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων (ECSA) με αλλεπάλληλα υπομνήματα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βάσει τεκμηριωμένων στοιχείων και επιχειρημάτων, ανέδειξε την ανάγκη χρονικής παράτασης της εφαρμογής των κατευθυντήριων γραμμών, που αποτελούν τη βάση διατήρησης και ανάπτυξης μιας ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
Η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών είχε προεξάρχοντα ρόλο στη διαμόρφωση της τελικής θέσης της ECSA. Σημειωτέον ότι τα συστήματα φόρου χωρητικότητας των κρατών-μελών κρίνονται για τη συμβατότητά τους με το δίκαιο της ΕΕ βάσει των ανωτέρω κατευθυντήριων γραμμών.
Η ΕΕΕ υποστηρίζει την παράταση ισχύος του Κανονισμού 906/2009 περί ομαδικής εξαίρεσης των κονσόρτσια (consortia) τακτικών γραμμών από τους κανόνες ανταγωνισμού της Συνθήκης ΕΕ. Η ισχύς του Κανονισμού λήγει τον Απρίλιο 2015 και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε σε διαδικτυακή διαβούλευση με ενδιαφερόμενους φορείς.
Η ΕΕΕ απάντησε ότι θεωρεί την πενταετή παράταση ισχύος του Κανονισμού των κονσόρτσια απαραίτητη, δεδομένου ότι η ύπαρξή τους είναι χρήσιμη ως σταθεροποιητικός παράγοντας στις τακτικές γραμμές μετά τη μονομερή κατάργηση των κόνφερενς τακτικών γραμμών από την ΕΕ (2008).
Η ΕΕΕ είχε προειδοποιήσει ότι η απορρύθμιση στην ΕΕ θα επέσπευδε τις τάσεις συγχωνεύσεων και εξαγορών και θα ευνοούσε ελάχιστους μεγάλους μεταφορείς τακτικών γραμμών και μεγάλα λιμάνια.
Ο Κανονισμός των κονσόρτσια πρέπει να διατηρηθεί ώστε οι ναυτιλιακές εταιρείες να διαθέτουν νομικά κριτήρια για την αυτοεκτίμηση της συμβατότητας των συμφωνιών τους με τους κανόνες ανταγωνισμού της Συνθήκης (άρθρα 101 – 102 ΣΛΕΕ ).
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρχικά σκόπευε να καταργήσει τον Κανονισμό ευθυγραμμιζόμενη με την πολιτική της περί κατάργησης των υφιστάμενων κανονισμών ομαδικής εξαίρεσης, καθώς και των κατευθυντήριων γραμμών περί κανόνων ανταγωνισμού σε διάφορους τομείς. Είναι ευτυχές γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τελικά προχώρησε στην παράταση ισχύος του Κανονισμού ως τον Απρίλιο του 2020.
Επιπροσθέτως η παράταση κρίνεται απαραίτητη για να δοθεί νομική καθοδήγηση εν όψει της εμφάνισης μεγα-συμμαχιών και συνενώσεων χωρίς προηγούμενο στις τακτικές γραμμές σε παγκόσμια βάση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ