Η Μαρία που διψά για μάθηση. Ο Πέτρος που υψώνει τη φωνή του απέναντι στη ρητορική μίσους. Ο Στέλιος που ονειρεύεται και εκφράζεται μέσα από την τέχνη του. Η Ευαγγελία που επιμένει ότι η μόρφωση είναι το κλειδί στην ελευθερία. Ο Γιώργος που πέτυχε στον δρόμο της εκπαίδευσης. Ο Σπύρος που κρατώντας το μικρόφωνο και το μολύβι επιχειρεί να ξαναγράψει την αφήγηση για τους Ρομά.

Όλοι τους υπαρκτά πρόσωπα, νέοι άνθρωποι με ελπίδες αλλά και πονεμένες ιστορίες, είναι οι Ρομά που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της ενημερωτικής εκστρατείας SUKARIPE από το κοινό πρόγραμμα του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης EQUIROM που κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα στις 10 Φεβρουαρίου.

Η εκστρατεία φέρνει στο προσκήνιο έξι αυθεντικές ιστορίες νέων Ρομά, οι οποίοι αντικρίζουν την πραγματικότητα της σχολικής διαρροής, της οικονομικής ανέχειας, του κοινωνικού αποκλεισμού και των ρατσιστικών σχολίων – και παρ’ όλα αυτά επιμένουν να υφαίνουν ένα μέλλον γεμάτο ελπίδα.

Τι σημαίνει «Sukaripe»;

Η λέξη «Sukaripe»προέρχεται από τη Ρομανές και σημαίνει «ομορφιά (ψυχής)», αναδεικνύοντας έναν εσωτερικό πλούτο που ξεπερνά κάθε στερεότυπο ή προκατάληψη. Βασικός στόχος της εκστρατείας SUKARIPE είναι η καταπολέμηση του αντιτσιγγανισμού και η προώθηση της ισότητας των Ρομά.

Σε μια εποχή όπου οι λέξεις έχουν τη δύναμη είτε να ενώσουν είτε να διχάσουν, μια νέα καμπάνια έρχεται να μας προσκαλέσει να ανοίξουμε την καρδιά μας, να αντιμετωπίσουμε με ειλικρίνεια τις προκαταλήψεις μας και να επανασυνδεθούμε με την κοινή μας ανθρωπιά. Μέχρι τις 10 Μαρτίου, το μήνυμα αυτής της πρωτοβουλίας #SUKARIPE και το κάλεσμα «Με ανοιχτή καρδιά, ας κάνουμε όλοι μαζί ένα βήμα μπροστά» θα αντηχήσουν σε τηλεοπτικούς σταθμούς πανελλαδικής και τοπικής εμβέλειας, καθώς και στα κοινωνικά δίκτυα, με όραμα μια κοινωνία ελεύθερη από στερεότυπα.

Οι έξι προσωπικές ιστορίες των νέων Ρομά θα αναπτυχθούν στα social media και στο digital περιβάλλον, σαν έξι ψηφίδες που συνθέτουν ένα πολύχρωμο ψηφιδωτό ελπίδας. Εδώ, ο καθένας μπορεί να σταθεί λίγο περισσότερο, να αισθανθεί τον παλμό και την ευαισθησία των ανθρώπων που εξιστορούν τα μικρά και τα μεγάλα θαύματα της ζωής τους: από το θάρρος της Ευαγγελίας μέχρι τη φλόγα του Γιώργου για γνώση, κάθε αφήγηση ανοίγει ένα παράθυρο σε μια πραγματικότητα που, μέχρι πρότινος, έμενε συχνά κλειστή πίσω από προκαταλήψεις.

Το τηλεοπτικό σποτ

Καθώς το τηλεοπτικό σποτ ξεκινά, οι φωνές ενώνονται σε μία ισχυρή δήλωση:

«Η αλήθεια νικά τα στερεότυπα. Οι Ρομά αξίζουν ίσες ευκαιρίες για να κερδίσουν τη δική τους θέση στη ζωή. Κι όμως, σήμερα περίπου 12 εκατομμύρια Ρομά στην Ευρώπη εξακολουθούν να στερούνται βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και είναι θύματα διακρίσεων, ρατσιστικών επιθέσεων και ρητορικής μίσους. Με ανοιχτή καρδιά, κάνουμε μαζί ένα βήμα μπροστά. #Sukaripe»

Στο τέλος του spot ο τηλεθεατής καλείται να γνωρίσει τις συγκλονιστικές αυτές ιστορίες στο κανάλι youtube και τα so.me. της καμπάνιας.

Αυτή η θερμή πρόσκληση, που μεταδίδεται σε κάθε τηλεοπτικό δίκτυο της χώρας, μας καλεί να αφήσουμε πίσω την προσχηματική θέαση του «άλλου» και να δούμε τον συνάνθρωπό μας, με ανοιχτή καρδιά κι αληθινό σεβασμό.

Η «άδεια καρέκλα»

Το σύμβολο που ίσως αποτυπώνει καλύτερα την ψυχή του εγχειρήματος είναι η «άδεια καρέκλα». Εκεί κάθονται σιωπηλά όλοι όσοι δεν τόλμησαν να αφηγηθούν τη δική τους ιστορία, από φόβο μήπως χάσουν την όποια κανονικότητα είχαν κατορθώσει να διαφυλάξουν. Είναι ένα εύγλωττο μήνυμα πως, όσες ιστορίες κι αν ακουστούν, ο δρόμος για την αληθινή αλλαγή απαιτεί θάρρος από όλους μας: να στηρίξουμε, να ακούσουμε, να μην κρίνουμε, να συνομιλήσουμε.

Οι στόχοι αναλυτικά

Σε πρακτικό επίπεδο η καμπάνια στοχεύει στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού προκειμένου να αναδειχθεί πώς ο αντιτσιγγανισμός πλήττει βασικούς τομείς της ζωής (εκπαίδευση, εργασία, υγεία) και καθιστά τις ίσες ευκαιρίες ένα δύσκολο στοίχημα.

Η καταπολέμηση των στερεοτύπων είναι μία ακόμη βασική παράμετρος της εκστρατείας αυτής που με όχημα τις προσωπικές μαρτυρίες, φιλοδοξεί να φωτίσει τις αλήθειες που θάβονται κάτω από λαϊκές δοξασίες και να διαλύσει τις προκαταλήψεις.

Ο ουσιαστικός στόχος είναι η ενθάρρυνση του δημόσιου διαλόγου. Να ανοίξει μια συζήτηση, όπου τα ΜΜΕ, οι φορείς χάραξης πολιτικής και η κοινωνία των πολιτών θα δεσμευτούν σε έναν λόγο απαλλαγμένο από προκαταλήψεις και βασιζόμενο στα ανθρώπινα δικαιώματα.

Με έμφαση σε γυναίκες και νέους, η εκστρατεία υπογραμμίζει την ανάγκη ενδυνάμωσης της κοινότητας των Ρομά ώστε να στηριχθούν και να αναδειχθούν αυτοί που μπορούν να γίνουν φάροι αλλαγής, εντός και εκτός της κοινότητας.

Τι είναι το EQUIROM

Το EQUIROM (Equality and freedom from discrimination for Roma) – Το Κοινό Πρόγραμμα του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης – υλοποιείται σε τέσσερις χώρες: Βουλγαρία, Ελλάδα, Ιταλία, Ρουμανία. Ο πυρήνας του είναι να άρει τα εμπόδια που ορθώνονται ενάντια στους Ρομά, διασφαλίζοντας ότι οι φωνές, τα δικαιώματα και οι ευκαιρίες τους θα πάψουν να βρίσκονται στη σκιά.

– Στο πλαίσιο του EQUIROM έχουν μεταξύ άλλων διοργανωθεί εκπαιδεύσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για επαγγελματίες των ΜΜΕ από όλη τη χώρα, με στόχο την καλύτερη κατανόηση της πολυπλοκότητας του αντιτσιγγανισμού και την προώθηση μιας δίκαιης και χωρίς στερεότυπα κάλυψης της επικαιρότητας που αφορά τους Ρομά.

Κάλεσμα Συμμετοχής «Με ανοιχτή καρδιά, ας κάνουμε όλοι μαζί ένα βήμα μπροστά.» #Sukaripe Από τις 10 Φεβρουαρίου μέχρι και τις 10 Μαρτίου, οι αφηγήσεις των έξι νέων Ρομά θα πλημμυρίσουν τηλεοπτικά δίκτυα, ειδησεογραφικές ιστοσελίδες και πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.

Η εκστρατεία στα social media

https://www.youtube.com/@SukaripeGreece

https://www.facebook.com/sukaripegreece ενώ σε λίγες ημέρες θα είναι στο αέρα και το site www.sukaripe.gr