Τέσσερα χρόνια νωρίτερα, το ελληνικό κράτος κλήθηκε να αντιμετωπίσει μια στρέβλωση: την είσοδο στα πανεπιστήμια υποψηφίων με βαθμολογίες αρκετά κάτω από την βαθμολογική βάση.
Και την αντιμετώπισε με ένα νέο εξεταστικό σύστημα: Την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ).
Τι αποτέλεσμα είχε αυτό; Γύρισε τον βαθμολογικό «μαγικό καθρέφτη» ανάποδα: από τις κενές κόλλες στις πανελλαδικές, πήγαμε στα …κενά τμήματα.
Πόσο δίκαιο και επιτυχημένο όμως μπορεί να θεωρηθεί ένα εξεταστικό σύστημα το οποίο αφήνει 10.000 θέσεις στα ΑΕΙ κενές;
Ειδικά σε μια χρονιά που «κουρδίστηκε» από την μνημειώδη εξεταστική δυσκολία της Φυσικής η οποία άφησε από το σύνολο των 1000 θέσεων που μοιράστηκαν στα τμήματα του επιστημονικού αυτού πεδίου τις 600 κενές;
Τι γίνεται με την ΕΒΕ
Το σύστημα της ΕΒΕ εφαρμόστηκε ξαφνικά πριν από τέσσερα χρόνια και από τότε ποτέ δεν διορθώθηκε. Παρότι έδειξε σειρά προβλημάτων.
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής φαίνεται ότι ικανοποιεί τους πολιτικούς (αντιμετώπισαν τις γκρίνιες για χαμηλόβαθμους εισακτέους), ικανοποιεί και τους πρυτάνεις των ΑΕΙ (ζητούσαν για χρόνια την μείωση των εισακτέων καθώς δεν έχουν υποδομές να τους μορφώσουν).
Τους μόνους που δεν ικανοποιεί είναι οι νέοι. Τα πανεπιστήμια όμως έχουν φτιαχτεί για τους νέους. Όχι για τους πολιτικούς. Όχι για τους καθηγητές τους.
Κάπως έτσι, φτάσαμε από τους υποψηφίους που εισάγονταν στα πανεπιστημιακά προγράμματα με βαθμούς 1 και 2 – κάτω από τη βάση -, στα τμήματα με… 0 εισακτέους. Ωστόσο, η στατιστική γεωγραφία των πανελλαδικών εξετάσεων δείχνει σήμερα ότι το σύστημα αυτό απέτυχε.
Κάθε χρόνο οι κενές θέσεις στα ΑΕΙ είναι και περισσότερες. Αν δε, πρόκειται για μια έμμεση προσπάθεια να πειστούν τα πανεπιστήμια να κλείσουν ή να μετονομάσουν τμήματα τους που δεν είναι δημοφιλή, ακόμη και ως τέτοια είναι αποτυχημένη.
Δεν θα το κάνουν ποτέ.
Μερικά νούμερα:
- Στο τμήμα Μαθηματικών του πανεπιστημίου Ιωαννίνων από τις 249 θέσεις πρωτοετών φοιτητών και φοιτητριών καλύφθηκαν φέτος οι 55.
- Στο τμήμα Νοσηλευτικής του Διδυμότειχου (Δημοκρίτειο πανεπιστήμιο) από 113 θέσεις καλύφθηκαν οι 6.
- Σε 4 τμήματα σχολών δεν υπάρχει ούτε ένας επιτυχών, σε 20 τμήματα καλύπτεται μόνο μία θέση και περίπου 30 τμήματα θα έχουν λιγότερους από 10 φοιτητές.
- Συνολικά από τις 62.248 θέσεις που προσφέρθηκαν φέτος στα Γενικά Λύκεια, καλύφθηκαν οι έχουμε 52.128.
Οι υποψήφιοι για το 2ο (Θετικές επιστήμες) και το 3ο επιστημονικό πεδίο (επιστήμες Υγείας), που απέτυχαν όμως, ούτε αδιάφοροι, ούτε αδιάβαστοι μπορούν να χαρακτηριστούν.
Τι να κάνουμε
Οι λύσεις για τα παραπάνω ακολουθούν την φυσική ακόλουθη διαδρομή:
- Για την επόμενη χρονιά μείωση του κατώτερου συντελεστή που διαμορφώνει την «εξίσωση» της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής από το 0,8 στο 0,6 ώστε να μπουν περισσότεροι νέοι στα ΑΕΙ και να καλυφθούν οι κενές θέσεις.
- Για την επόμενη διετία ισορροπία και επανακαθορισμός του συστήματος χωρίς εντάσεις, όσο στο παρασκήνιο θα μελετάται η κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων ως μοναδικού τρόπου εισαγωγής στα ΑΕΙ και θα συγκροτείται ένα νέο ισχυρό Ακαδημαϊκό Απολυτήριο που θα επαναφέρει στο Λύκειο τον μορφωτικό του ρόλο και θα ισορροπήσει ένα κοινό σύστημα εισαγωγής στα κρατικά και τα μη κρατικά πανεπιστήμια.
Τα παραπάνω απαιτούν γενναιότητα. Στην πορεία του χρόνου όμως, θα δικαιωθούν