Κάτι λιγότερο από ένα χρόνο μετά την προβολή του «Poor things» στο Φεστιβάλ Βενετίας τον Σεπτέμβριο του 2023, η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, «Ιστορίες καλοσύνης» (Kinds of kindness) προβλήθηκε την Παρασκευή το απόγευμα εντός συναγωνισμού στο φεστιβάλ από το οποίο άρχισε η διεθνής καριέρα του σκηνοθέτη το 2009 με τον «Κυνόδοντα».

 Γυρισμένη στην Αμερική αυτή η διάρκειας 2 ωρών και 45’ ταινία είναι ένα νοσηρό μα συγχρόνως διασκεδαστικό «τρίπτυχο» αλλόκοτων ιστοριών που ενώ μοιάζουν αυτόνομες, κάπως, τελικά μπορεί και να συνδέονται μεταξύ τους. Το σίγουρο είναι ότι (όπως εξάλλου το περιμένεις γνωρίζοντας το έργο του σκηνοθέτη) δημιουργούν ένα πολύ παράξενο σύμπαν το οποίο οι θεατές στην Ελλάδα θα έχουν την ευκαιρία να «απολαύσουν» καθώς η ταινία ανοίγει την Πέμπτη 30 Μαΐου στις αίθουσες σε διανομή Feelgood Entertainment.

Η καλοσύνη… αλλιώς

 Τι πάνω κάτω περιέχει το μενού; Έναν επιχειρηματία ο οποίος έχει ορίσει την ζωή ενός εργαζομένου του αναγκάζοντάς τον να κάνει ανομολόγητα πράγματα, ανάμεσα στα οποία να συγκρούεται με άλλα αυτοκίνητα οδηγώντας με ταχύτητα.. Ένας αστυνομικός θα φτάσει στην παράνοια θεωρώντας ότι η εξαφανισμένη γυναίκα του δεν είναι το πρόσωπο που τελικά βρέθηκε (και από το οποίο ζητά να κόψει τα δάχτυλά της και να του τα μαγειρέψει και αυτή το κάνει). Μια γυναίκα που είναι μέλος μιας παράξενης αίρεσης και που επίσης οδηγείται στην παράνοια καθώς πιστεύει ότι όλος ο κόσμος γύρω της είναι μολυσμένος…

 

Όλα αυτά όμως αποτυπώνονται στην οθόνη με μια ευπρόσδεκτη ελευθερία που υποστηρίζεται από αξιοπερίεργης αισθητικής ψυχρές εικόνες και υπό την συνοδεία  γνωστών ποπ τραγουδιών όπως το «Sweet dreams (are made of this)» των Eurythmics ή την καταπιεστική μουσική πιάνου του Τζέρσκιν Φέντριξ («Poor things»). Ο κ. Λάνθιμος σε «αναγκάζει» να παρακολουθήσεις την ταινία χωρίς απαραιτήτως να δίνεις σημασία στο «τι ακριβώς θέλει να πει» (ή αν έχει). Ενδεχομένως να σκεφτείς ότι η ταινία είναι μια πολύ «μαύρη» ματιά πάνω στην γενικότερη «τρέλα» της εποχής μας. Ίσως επειδή κανένας από τους ήρωες δεν συμπεριφέρεται με …φυσιολογικό τρόπο – αλλά και πάλι τι  τελικά σημαίνει αυτό;

Βία και αμηχανία

Κάθε επεισόδιο των «Ιστοριών καλοσύνης» είναι φτιαγμένο για να σου προκαλέσει αμηχανία. Κάθε επεισόδιο περιέχει μια – τουλάχιστον – απίστευτης ακρότητας σκηνή βίας φτιαγμένη με προδιαγραφές σοκ (τι άλλο θα μπορούσε να σημαίνει μια βουτιά σε πισίνα χωρίς νερό;). Και όλα τα επεισόδια διακρίνονται από το γνωστό υπόγειο, «σκοτεινό» και εν τέλει παγωμένο  χιούμορ των ταινιών του σκηνοθέτη.

Φυσικά, πουθενά δεν διακρίνεις καλοσύνη, ακόμα και ο τίτλος της ταινίας, είναι βαθιά ειρωνικός.

Στη δημοσιογραφική προβολή των «Ιστοριών καλοσύνης», η υποδοχή της ταινίας ήταν αθόρυβη και παγωμένη ενώ η επίσημη πρεμιέρα της έγινε με πολλούς από τους συντελεστές της παρόντες. Οι βασικοί ηθοποιοί της ταινίας είναι η Εμα Στόουν, ο Τζέσι Πλέμονς, η Μάργκαρετ Κουόλει και ο Γουίλεμ Νταφόε οι οποίοι σε κάθε «επεισόδιο» κρατούν (όπως και όλοι οι υπόλοιποι ηθοποιοί) διαφορετικούς ρόλους.

Η ταινία «Ιστορίες καλοσύνης» σηματοδοτεί μια νέα συνεργασία του κ. Λάνθιμου με τον συγγραφέα/ σεναριογράφο Ευθύμη Φιλίππου, με τον οποίο έχει συνεργαστεί σε τρεις ταινίες που έχουν παιχτεί και βραβευτεί στις Κάννες :«Κυνόδοντας» (στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα) και «Αστακός», «Ο θάνατος του Ιερού Ελαφιού» (στο επίσημο διαγωνιστικό). Δύο από αυτές τις ταινίες, ο «Κυνόδοντας» και ο «Αστακός» προτάθηκαν για τα Όσκαρ διεθνούς ταινίας και πρωτότυπου σεναρίου αντιστοίχως.

*Θες να μάθεις περισσότερα για το 77ο Φεστιβάλ Καννών; Άκουσε το τελευταίο επεισόδιο του «Σινεμά στη σέντρα» με τους Γιάννη Ζουμπουλάκη και Αντώνη Καρπετόπουλο.