Ένας χρόνος συμπληρώνεται σήμερα από το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 57 συνανθρώπους μας. Από το βίντεο ντοκουμέντο της φονικής έκρηξης στα Τέμπη, εκείνη τη μαύρη νύχτα της εθνικής τραγωδίας, στο σήμερα με τις αναλύσεις και τις έρευνες ειδικών να δίνουν μια σειρά από απαντήσεις σχετικά με το τι την προκάλεσε, που όπως αποδείχθηκε αύξησε δραματικά τον αριθμό των θυμάτων.

Εντοπίστηκε ξυλόλιο

Τα μέλη της επιτροπής των ανεξάρτητων πραγματογνωμόνων που όρισαν οι οικογένειες των θυμάτων, διαπίστωσαν πως η έκρηξη και το «μανιτάρι» φωτιάς που κατέγραψαν κάμερες ασφαλείας, ήταν αποτέλεσμα της ύπαρξης ξυλολίου που υπήρχε στην εμπορική αμαξοστοιχία.

Οι δειγματοληψίες από το σημείο της σύγκρουσης και από τα συντρίμμια των συρμών έγιναν με μεγάλη χρονική καθυστέρηση, στις 29 του περασμένου Μάρτη. Ανιχνεύτηκε η ύπαρξη ξυλολίου σε 7 διαφορετικά σημεία, τόσο στο χώμα στην περιοχή της σύγκρουσης όσο και στις εξωτερικές επιφάνειες των μηχανών. «Εντοπίστηκε εκεί που δεν πλησίασαν οι μπουλντόζες και δεν έγιναν επεμβάσεις», επισημαίνει  πραγματογνώμονας των οικογενειών των θυμάτων Κώστας Λακαφώσης και εκτιμά ότι κάποιο από τα δύο τρένα μετέφερε από δύο έως πέντε κυβικά μέτρα.

Τα μέλη της επιτροπής έστειλαν τα δείγματα στο Γενικό Χημείο του Κράτους κι οι αναλύσεις επιβεβαίωσαν μια σειρά από σκέψεις που υπήρχαν από την πρώτη στιγμή.

Ειδικότερα, οι επιστημονικές αναλύσεις οδηγούν στο συμπέρασμα πως το ξυλόλιο διασκορπίστηκε στην περιοχή με τη σύγκρουση και έπειτα, ως πτητική ουσία εξατμίστηκε και χάθηκε. Προφανώς, θα είχε ανιχνευτεί σε μεγαλύτερη ποσότητα εάν οι δειγματοληψίες είχαν γίνει αμέσως μετά τη σύγκρουση, λένε οι ανεξάρτητοι πραγματογνώμονες. Ο Κώστας Λακαφώσης τονίζει πως «σε επτά διαφορετικά σημεία εντοπίστηκε χημικός διαλύτης (ξυλόλιο), ο οποίος είναι αρκετά εύφλεκτος και θα μπορούσε να είχε προκαλέσει κάτι από αυτά που είδαμε στις εικόνες. Η παρουσία του, βέβαια εκεί, δεν δικαιολογείται».

Σήμερα, Τετάρτη 28/02, κατατέθηκε στον εφέτη ανακριτή το τελικό πόρισμα των πραγματογνωμόνων, στο οποίο αναφέρεται ανάφλεξη άγνωστης καύσιμης ύλης. «Ποια είναι αυτή η ύλη, εμείς δεν μπορούμε να το πούμε κατηγορηματικά. Χρειάζεται να γίνει περαιτέρω έρευνα από τις αρχές», καταλήγει.

Συντρίμμια και λιωμένες λαμαρίνες

Από το μοιραίο Intercity 62 που είχε 8 βαγόνια, διασώθηκαν τα 5. Από το 6ο έμεινε μόνο ο καμένος σκελετός ενώ στα συντρίμμια είναι ό,τι απέμεινε από τα 2 πρώτα. Οι λαμαρίνες τους έλιωσαν σε θερμοκρασίες 1.300 βαθμών Κελσίου και παρέσυραν στον θάνατο ακαριαία δεκάδες επιβάτες.

Τα δάκρυα των συγγενών των θυμάτων δεν έχουν στεγνώσει, ενώ στα αυτιά τους ηχούν ακόμη τα ουρλιαχτά των αγαπημένων τους προσώπων την ώρα που προσπαθούσαν να ξεφύγουν από τις φλόγες που είχαν τυλίξει τις δύο αμαξοστοιχίες.

Ο Κώστας Λακαφώσης μιλώντας στο Live News τονίζει ότι από τα 57 θύματα τουλάχιστον πέντε πέθαναν από την έκρηξη και την πυρκαγιά.

«Για ένα από τα πέντε θύματα το γνωρίζουμε από τις ιατροδικαστικές αναλύσεις και για τα άλλα τέσσερα έχουμε μαρτυρίες που διασταυρώνονται. Αν δεν ήταν η φωτιά, θα είχαν ζήσει», εξηγεί.

Και προσθέτει: «Οι ιατροδικαστικές αναλύσεις λένε οι 30 από τους 57 είναι απανθρακωμένοι, αλλά η αλήθεια είναι από τους 30 οι περισσότεροι από τους 20 είχαν ήδη χάσει τη ζωή τους από τη σφοδρότητα της σύγκρουσης».

Υπενθυμίζεται πως σήμερα Τετάρτη (28/2) στάλθηκε στη γραμματεία της Εξεταστικής Επιτροπής για τη διερεύνηση της τραγωδίας των Τεμπών η δικογραφία του Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, για το σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Το περιεχόμενο της δικογραφίας θα γνωστοποιηθεί στα μέλη της επιτροπής, αύριο Πέμπτη (1/3), προκειμένου να αξιολογηθούν τα στοιχεία, ώστε να περιληφθούν στο τελικό πόρισμα της επιτροπής.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες ο εφέτης, ειδικός ανακριτής, Σωτήρης Μπακαΐμης θα προχωρήσει σε ορισμό νέου πραγματογνώμονα, μετά τις διαφορές που έχουν ανακύψει σε διάφορες κρίσιμα θέματα μεταξύ των πορισμάτων του τεχνικού συμβούλου που ορίστηκε από συγγενείς θυμάτων, και του πραγματογνώμονα που ορίστηκε αρχικά από τη δικαιοσύνη.

Ο νέος πραγματογνώμονας από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο θα προσπαθήσει να απαντήσει συγκεκριμένα ερωτήματα, κυρίως σε σχέση με την έκρηξη που συνόδευσε τη σύγκρουση των δύο τρένων.