Ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής θα βρεθεί σήμερα στις 10:00 ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής για να καταθέσει για την τραγωδία στα Τέμπη στην οποία έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι.

Στις 28 Φεβρουαρίου μάλιστα συμπληρώνεται ένας χρόνος από τη σφοδρή, μετωπική σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας της εταιρείας Hellenic Train με μια εμπορική αμαξοστοιχία της ίδιας εταιρείας στα Τέμπη.

Οι απαντήσεις που θα δώσει ο κ. Καραμανλής αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, τόσο από την Επιτροπή όσο και από τους συγγενείς των θυμάτων.

Στις 5 Φεβρουαρίου η Εισαγγελέας Πρωτοδικών Λάρισας άσκησε ποινική δίωξη σε βάρος του Κώστα Αγοραστού για το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος.

Υπενθυμίζουμε ότι πριν από λίγες μέρες η ηγεσία του Αρείου Πάγκου διέψευσε με κατηγορηματικό τρόπο τα δημοσιεύματα για παραλείψεις και καθυστερήσεις στην υπόθεση για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Η πρόεδρος του Ανωτάτου Δικαστηρίου Ιωάννα Κλάπα και η Εισαγγελέας Γεωργία Αδειλίνη διαβεβαίωσαν τους συγγενείς των θυμάτων της πολύνεκρης τραγωδίας ότι οι Έλληνες δικαστές χειρίζονται την υπόθεση- όπως και όλες- με απόλυτο σεβασμό των αρχών του κράτους δικαίου, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα.

Πώς σε 5′ έγιναν 9 λάθη

Στην κατάθεσή του στην Εξεταστική Επιτροπή ο μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Π. Τερεζάκης είπε ότι «χάθηκαν 57 ζωές για το τίποτα», σημειώνοντας ότι μέσα σε πέντε λεπτά παραβιάστηκαν εννέα φορές βασικοί κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, «ένθεν και ένθεν». «Στα 44 χρόνια που είμαι στον σιδηρόδρομο, δεν έχω ξαναδεί τόσα λάθη ταυτόχρονα σε μία βάρδια» είπε ο κ. Τερεζάκης.

Ο κ. Τερεζάκης επισήμανε: «Είχα δώσει προσωπικά εντολή για να υπάρχει δυνατότητα χάραξης δρομολογίου στον σταθμό της Λάρισας, είπε ο κ. Τερεζάκης, αναφερόμενος στην προηγούμενη θητεία του ως σύμβουλος διοίκησης στον ΟΣΕ, πριν αναλάβει επικεφαλής του οργανισμού, μετά το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023».

Όπως είπε, ο σταθμάρχης Λάρισας είχε προνοήσει να ζητήσει τη γραμμή ανόδου για την επιβατηγή αμαξοστοιχία και είχε λάβει ενημέρωση από την σταθμάρχη Νέων Πόρων για την κίνηση της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας στη γραμμή καθόδου.

Ωστόσο εκτίμησε ότι κάτι πρέπει να τράβηξε την προσοχή του και δεν έκανε χάραξη δρομολογίου, έστω και χειροκίνητα, ενώ δεν είδε τον πίνακα που εμφάνιζε τις θέσεις των κλειδιών αλλαγής γραμμών. Όσο για τον μηχανοδηγό είπε ότι από τη στιγμή που οδηγήθηκε σε τροχιά που δεν ήταν εντεταλμένος, όφειλε να σταματήσει την αμαξοστοιχία. Είπε επίσης ότι μάλλον είχε αντιληφθεί ότι πήγαινε διαγώνια, αλλά στη σχετική συνομιλία του με τον σταθμάρχη, δεν ακούστηκε η «μαγική λέξη» ότι «με οδηγείς στη γραμμή καθόδου».

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε ότι ο τοπικός πίνακας έδινε στον σταθμάρχη τις ίδιες δυνατότητες με την τηλεδιοίκηση, σε μικρότερο μήκος γραμμής, σημειώνοντας ότι η σύγκρουση έγινε εκτός εμβέλειας και της τηλεδιοίκησης που υπήρχε μέχρι το 2019. Επισήμανε επίσης τη φράση από το πόρισμα «Γεραπετρίτη» σύμφωνα με την οποία, «οι διατάξεις τηλεδιοίκησης δεν συνιστούν εγκαταστάσεις ασφαλείας».

«Αρμοδιότητας του ΕΡΓΟΣΕ η σύμβαση 717»

Στο πλαίσιο της κατάθεσής του αποκάλυψε -εμφανώς συγκινημένος- ότι είχε εισιτήριο για να ταξιδέψει, και μάλιστα στην καμπίνα της μηχανοδήγησης, με την αμαξοστοιχία IC62, τη βραδιά του δυστυχήματος. Επίσης, ότι σε ηλικία 9 ετών, το 1968, γλίτωσε ο ίδιος και η οικογένειά του, από το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Δερβένι Κορινθίας. Αυτό αποτέλεσε το έναυσμα να ασχοληθώ με τον σιδηρόδρομο και ορκίστηκα να μην αφήσω να ξανασυμβεί, και δυστυχώς συνέβη, είπε ο κ. Τερεζάκης.

Απαντώντας σε ερωτήσεις για τη σύμβαση 717 είπε ότι ήταν αρμοδιότητας της ΕΡΓΟΣΕ και ότι το χρέος του ιδίου ήταν να προσπαθεί για την επιτάχυνση του έργου μέσω της ταχείας έκδοσης των σχετικών αδειών από τον ΟΣΕ.