Ένας άνθρωπος – αυτό που συνηθίζουμε να λέμε – της εποχής μας, γνώστης των media και των social media, επικοινωνιακός, με χιούμορ και δραστήριο Instagram account, παιδί του θεάτρου ως σκηνοθέτης, συγγραφέας και ηθοποιός, της δημοσιογραφίας από την οποία πέρασε για ένα διάστημα, αλλά κυρίως άνθρωπος της δημιουργίας, ο Χρήστος Ράντου έχει με τους συνεργάτες του μία πρόταση για δεύτερη χρονιά: ελάτε στην παράσταση The Influencer Academy, εκεί όπου όλα τα όνειρα γίνονται πραγματικότητα.

Ένα θεατρικό που επιστρέφει για δεύτερη θεατρική σεζόν, μετά την περσινή του επιτυχία, στο live stage του Faust Bar, εκεί όπου οι θεατές παρακολουθούν σε παρέες γύρω από τραπέζια τα τεκταινόμενα σε μια Ακαδημία όπου μαθαίνει στους σπουδαστές πώς να πουλούν τέλεια τους εαυτούς τους στα social media. Εύκολο και γρήγορο κέρδος στην εποχή της ακτινοβολίας της εικόνας. «Το Influencer Academy είναι κοινωνική κωμωδία δεν σατιρίζει τους ανθρώπους όσο τα ίδια τα γεγονότα. Είναι ένα έργο για τις ανθρώπινες σχέσεις σε μία εποχή που κυριαρχεί η εικόνα των καταστάσεων, η οποία είναι πολύ επιφανειακή. Όλοι ζούμε στην επιφάνεια και δεν εμβαθύνουμε στα πραγματικά μας προβλήματα» μας λέει ο Χρήστος Ράντου.

Χρήστος Ράντου

Ο Ράντου έγραψε και σκηνοθέτησε το έργο, όπως συνηθίζει εδώ και χρόνια με όλα τα θεατρικά που παρουσιάζει.  Τούτη τη φορά καταπιάνεται με ένα κοινωνικό φαινόμενο της εποχής, που έχει συνεπαίρνει τις νέες γενιές: «Τα τελευταία πέντε χρόνια, τουλάχιστον, είναι σε πολύ μεγάλη έξαρση η μόδα του influencer. Ακόμα και οι μεγαλύτερες ηλικίες θέλουν να ασχοληθούν με αυτό το θέμα για το εύκολο χρήμα, κανείς δεν θέλει να δουλεύει πολύ. Σκέφτηκα, λοιπόν, ότι θα ήταν πάρα πολύ ενδιαφέρον να φέρουμε στο προσκήνιο το να κάνεις μια σχολή για influencers», σχολιάζει ο ίδιος.

«Θα έλεγα ότι το influencing είναι τέχνη…Είναι ένας μικρός ρόλος κι αυτός».

Το Influencing Academy αναφέρεται σε όλες τις γενιές. Δεν έχει συγκεκριμένο όριο ηλικίας αλλά περισσότερο εμβαθύνει στις ηλικίες από 16 έως 55 ετών, όπου εντοπίζονται και οι πιο δραστήριοι χρήστες των social media. Οι ήρωες εκπαιδεύονται στο influencing – ο ίδιος υποδύεται τον ιδρυτή της σχολής και καθηγητή της υποκριτικής… Χρήστο Ράντου που θα σε μάθει να διαφημίζεις με τις ώρες τα προϊόντα που θα πουλάς στα social media. «Θα σου δώσουμε όλα τα εφόδια για τη μέγιστη δημοφιλία σου», διαφημίζουν οι καθηγητές influencers.

Είναι τέχνη, όμως, το influencing; «Ζούμε πραγματικά στην εποχή της εικόνας, όλα σχετίζονται με αυτήν. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι πώς οι ειδήσεις στην τηλεόραση είναι πλέον πολύ επικεντρωμένες στο βίντεο και στον τρόπο που παρουσιάζεται μέσω της εικόνας ένα γεγονός. Θα έλεγα ότι το influencing είναι τέχνη, γιατί αναγκάζει τον κάθε influencer να αφιερώσει πολύ χρόνο στο πώς να παρουσιάσει ένα προϊόν, πώς να πουλήσει και εν τέλει πώς να κερδίσει έναν άνθρωπο για να αγοράσει ένα προϊόν. Προϋποθέτει ορισμένες τεχνικές γνώσεις και καλλιτεχνικές δεξιότητες, όπως είναι το να φτιάξεις βίντεο με σενάριο, να κάνεις πολλές πρόβες για να γίνεις προσιτός στο κοινό σου. Είναι ένας μικρός ρόλος κι αυτός», τονίζει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης.

«Είτε είσαι γυμναστής, μπάρμαν, σερβιτόρος –  όλα έχουν να κάνουν με το πόσους followers έχεις για να σε δεχτούν στη δουλειά. Δεν σε κρίνουν για το αν είσαι καλός στη δουλειά σου, αλλά για το πόσους ακολούθους έχεις».

Στο σημείο αυτό σχολιάζουμε πώς έχουν θολώσει οι γραμμές ανάμεσα στους ρόλους που κάθε ένας από εμάς καλείται να αναλάβει στην καθημερινότητά του. Πώς ο ηθοποιός καλείται να γίνει influencer για να επιβιώσει σε έναν ανταγωνιστικό χώρο. Και όχι μόνο ο ηθοποιός. «Ένα μεγάλο ποσοστό των ηθοποιών αλλά και ένα μεγάλο ποσοστό των τραγουδιστών έχουν μπει στη σφαίρα του influencing. Γενικά όποιος ανήκει στο φάσμα της διασημότητας και όποιος έχει followers βλέπει να του ανοίγουν τις πόρτες. Είναι σημαντικό πλέον για όλες τις δουλειές να έχεις έναν κύκλο επιρροής στα social media. Είτε είσαι γυμναστής, μπάρμαν, σερβιτόρος –  όλα έχουν να κάνουν με το πόσους followers έχεις για να σε δεχτούν στη δουλειά. Δεν σε κρίνουν για το αν είσαι καλός στη δουλειά σου, αλλά για το πόσους ακολούθους έχεις» λέει ο Χρήστος Ράντου. Και σε αυτή την παραδοχή εντοπίζεται η ουσία της παράστασης, που δεν είναι άλλη από «τον τρόπο που οι άνθρωποι προσπαθούν στις μέρες μας να είναι αποδεκτοί από τους άλλους και πασχίζουν να πουλήσουν αποτελεσματικά τον εαυτό τους.»

The Influencer Academy

Τριάντα και κάτι χρονών σήμερα ο δημιουργός επιμένει ότι είναι επικτακτική ανάγκη το θέατρο να συμπλέει με τον παλμό της κοινωνίας. Ο καλλιτέχνης πρέπει έχει τη δυνατότητα να εκφράσει τις βιωματικές του εμπειρίες, να  καταγράφει την εποχή του, να ανοίγει διάλογο με το κοινό για το τώρα. «Ένας λόγος που δεν διασκευάζω κλασικά έργα είναι γιατί πιστεύω ότι οι καλλιτέχνες πρέπει να εκφράζουν τα προβλήματα της εποχή τους. Τα κλασικά έργα παραμένουν διαχρονικά αλλά είναι χιλιοπαιγμένα. Ας δώσουμε την ευκαιρία και τη χαρά στη νέα γενιά να πει τους προβληματισμούς της σχετικά με την κοινωνία του τώρα, αντί να ανατρέχουμε συνεχώς στο παρελθόν και να αντλούμε θεματολογία από εποχές που έχουν παρέλθει».

«Το Influencing είναι επιτυχημένο, γιατί λέει την αλήθεια. Λέει τα πράγματα όπως είναι».

Ο Χρήστος Ράντου και οι συντελεστές του Influencing Academy δέχονται στο Faust Bar ένα ετερόκλητο κοινό όλων των ηλικιών – αυστηρά άνω των 16 ετών γιατί η παράσταση δεν κάνει έκπτωση στις βωμολοχίες – που διασκεδάζει με ένα συνδυασμό live show, κωμωδίας και κοινωνικού προβληματισμού, τον οποίο και παίρνει σπίτι του προς σκέψη αποχωρώντας. «Το Influencing είναι επιτυχημένο, γιατί λέει την αλήθεια. Λέει τα πράγματα όπως είναι. Και πέρυσι ήμασταν sold out σε όλες τις παραστάσεις. Έχει σημασία το ότι δεν ακούμε κακή κριτική, άσχετα από το ποιο είδος θεάτρου συνηθίζει να παρακολουθεί κανείς. Θεωρούμε επιτυχία ότι η παράσταση αγγίζει ένα ευρύ κοινό. Ο στόχος είναι οι θεατές να διασκεδάσουν και ταυτόχρονα να προβληματιστούν για ένα φαινόμενο της εποχής μας».

Τελικά, ποια ανάγκη της εποχής μας καλύπτει το influencing, η σύνδεση ανάμεσα στους influencers και τους followers; «Οι άνθρωποι είμαστε κλεισμένοι στο καβούκι μας. Tα social media μας δίνουν τη δυνατότητα να νιώσουμε κυρίαρχοι και ότι μπορούμε να δείξουμε ότι παιρνάμε καλά. Στα social παραμένουμε αλώβητοι. Αλλά στην πραγματική ζωή, οι περισσότεροι δεν είμαστε αυτό που παρουσιάζουμε. Οπότε δημιουργούμε έναν ψεύτικο ρόλο ταυτότητας με διακοπές, ταξίδια, ενώ είμαστε κλεισμένοι στο διαμέρισμά μας και δεν μας μιλάει κανένα», παρατηρεί ο Χρήστους Ράντου.

Όπως προσθέτει, χαρακτηριστικά: «Είμαστε στο 2024 και δεν λέμε μια καλημέρα σε έναν άνθρωπο που βλέπουμε στον δρόμο, ενώ θα μπορούσαμε να πούμε μια ωραία καλημέρα. Οι νέοι σήμερα δεν φλερτάρουν, δεν προσεγγίζουν ο ένας τον άλλον στα κλαμπ. Λένε μόνο ‘’γεια σου, τι κάνεις θες να μου πεις το Instagram σου;’’. Το κινητό είναι ο εγκέφαλος του ανθρώπου πλέον. Δεν μπορεί να ζήσει χωρίς αυτό. Αν δεν έχεις ξαφνικά Wi-Fi για μία ημέρα, τρελαίνεσαι. Το Ίντερνετ και τα social media, αντίστοιχα, είναι η καρδιά του ανθρώπου – η ανθρωπιά έχει χαθεί. Έχουμε γίνει ρομπότ με Τεχνητή Νοημοσύνη».

INFO  The Influencer Academy, FAUST BAR-THEATRE-ARTS (Αθηναΐδος 12)

Κείμενο, σκηνοθεσία: Χρήστος Ράντου

Παίζουν: Όλγα Μαγουλά, Σίλια Κατραλή Μινωτάκη , Χρήστος Ράντου, Ελευθερία Λαναρή, Παναγιώτης Χαλκιάς, Αποστόλης Γεωργίου Ζωναράς, Κωνσταντίνος Παρδαλάκης, Νικόλας Χατζηβασιλειάδης.

Παραστάσεις: 5, 12, 19, 26 Φεβρουαρίου και 4, 11, 18, 25 Μαρτίου.