Στις 29 Ιανουαρίου 2000, το Μετρό μπαίνει στη ζωή εκατομμυρίων επιβατών της ελληνικής πρωτεύουσας. Ύστερα από δεκαετίες υποσχέσεων, εξαγγελιών και έργων που έμεναν στα χαρτιά, ο υπόγειος σιδηρόδρομος ξεκινά τη λειτουργία του.

Όπως ήταν πολύ φυσικό, ύστερα από τόσα χρόνια αναμονής, η είδηση για τα πρώτα δρομολόγια του Μετρό στην Αθήνα αποτελεί πρώτο θέμα της επικαιρότητας.

«TO BHMA» 29.1.2000, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»

Τα εγκαίνια

Σύμφωνα με «ΤΟ ΒΗΜΑ» της 29ης Ιανουαρίου 2000 «Στην τελετή των εγκαινίων παραβρέθηκε σύσσωμη η πολιτική ηγεσία, αλλά και εκπρόσωποι του επιχειρηματικού και καλλιτεχνικού κόσμου αφού η λειτουργία του μετρό αποδείχθηκε τελικώς μαγνήτης για όλους.

»“Το μετρό σηματοδοτεί την Ελλάδα που αλλάζει” υπογράμμισε στον χαιρετισμό του ο πρωθυπουργός κ. Κ. Σημίτης ενώ λίγο νωρίτερα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Κ. Λαλιώτης είχε σημειώσει ότι “η Ελλάδα έχει πάψει πια να είναι ‘ψωροκώσταινα’ και ‘το ορφανό’ της Ευρώπης”.

»“Είναι μια προσπάθεια που ξεκίνησε το 1987 και τη στήριξαν όλες οι κυβερνήσεις από τότε ως σήμερα” πρόσθεσε ο πρόεδρος του Αττικό Μετρό κ. Λ. Κίκηρας, “μια προσπάθεια στην οποία συμμετείχαν 4.000 εργάτες και επιστήμονες”.

»Ο χώρος επιβίβασης στον σταθμό του Συντάγματος είχε γεμίσει ασφυκτικά πολύ πριν από την καθορισμένη έναρξη των εγκαινίων, καθώς οι προσκλήσεις είχαν προφανώς αποσταλεί χωρίς καμία φειδώ και προς κάθε κατηγορία της κοσμικής Αθήνας».

«TO BHMA» 29.1.2000, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»

Μεταξύ άλλων, ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κωστής Σταφανόπουλος ανέφερε:

«Λένε ότι ίδιον των Ελλήνων είναι να καθυστερούν. Επιτρέψτε μου να αποκαταστήσω εδώ λίγα πράγματα και να πω ότι δεν μπορούσαμε να φτιάξουμε νωρίτερα το ΜΕΤΡΟ, γιατί δεν είμαστε έτοιμοι.

»Μπορεί τα πρώτα σχέδια να άρχισαν το 1950, αλλά η Ελλάδα είναι τώρα έτοιμη για τα μεγάλα έργα. Και ένα άλλο έργο, η ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου, σχεδιάζεται από το 1974, αλλά τώρα μπορεί να ολοκληρωθεί.

(…)

»Ανάμεσα στα άλλα, εκτίθεται και ένας ανθρώπινος σκελετός 2.500 χρόνων, για να μας θυμίζει ότι εδώ, σε αυτή τη χώρα, από τότε οι άνθρωποι έφτιαχναν θαυμαστά έργα. Βέβαια από τότε ως τώρα έχουμε κάνει προόδους…»

«TO BHMA» 29.1.2000, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»

Υπόγειος λαβύρινθος

Ως τις ημέρες εκείνες, η Αθήνα, αν και πρωτεύουσα, το μόνο που είχε να επιδείξει ως αστικό σιδηροδρομικό δίκτυο ήταν η 23 σταθμών, και με ελάχιστα υπόγεια κομμάτια, υπέργεια γραμμή του ηλεκτρικού Κηφισιά – Πειραιάς.

Το πόσο (μη) εξοικειωμένο ήταν το αθηναϊκό επιβατικό κοινό με ένα δίκτυο υπόγειων διαδρομών και σταθμών στους οποίους διασταυρώνονται παραπάνω από μία γραμμές προκύπτει και από την αναγκαιότητα να γραφτεί ένα άρθρο όπως το ακόλουθο:

«TO BHMA» 29.1.2000, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»

«Την προσοχή όσων πολιτών συνοδεύουν μικρά παιδιά και πρόκειται να μετακινηθούν με το μετρό εφιστούν οι ειδικοί προκειμένου να αποφύγουν δυσάρεστες περιπετείες τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ίδιους.

»Οι σταθμοί του μετρό φαντάζουν με έναν παραμυθένιο κόσμο όπου γύρω τους όλα μοιάζουν με παιχνίδια.

»Σκελετοί αρχαίων ανθρώπων μέσα σε τάφους, αμφορείς σε πολυτελείς βιτρίνες, κοίτες ποταμών με τα όστρακα και τα απομεινάρια των σαλιγκαριών της εποχής, και ένας λαβύρινθος που προκαλεί την παιδική περιέργεια να τον εξερευνήσει μπορεί να κρύβει τελικά δυσάρεστες εκπλήξεις.

»Να σημειωθεί ότι σε ορισμένους σταθμούς τα σκαλοπάτια είναι πολλά και οι ηλεκτρικοί αυτόματοι αναβατήρες χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή και από τους μικρούς και από τους μεγάλους.

»Σε κάθε αυτόματη σκάλα υπάρχει ειδικός διακόπτης που σταματά την κίνηση του αναβατήρα σε περιπτώσεις κινδύνου ή αν συμβεί κάποιο ατύχημα. Οι γονείς θα πρέπει να κρατούν γερά από το χέρι τα παιδιά, ιδιαίτερα όταν βρίσκονται στις αποβάθρες. (…)

»Υπενθυμίζεται ακόμη ότι στο μετρό απαγορεύεται το κάπνισμα και οι άνδρες των ιδιωτικών εταιρειών που περιπολούν στους σταθμούς θα είναι ιδιαίτερα αυστηροί για τους παραβάτες».

Κάπως έτσι μπήκε στη ζωή της Αθήνας το μετρό, έχοντας μία κόκκινη και μία μπλε γραμμή, οι οποίες όπως προκύπτει και από το παρακάτω γράφημα, εκείνη την πρώτη φάση, διέθεταν λιγοστούς σταθμούς: Σύνταγμα – Σεπόλια η κόκκινη και Σύνταγμα – Πεντάγωνο η μπλε.

«TO BHMA» 29.1.2000, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»