Την ερχόμενη Κυριακή 17 Δεκεμβρίου θα πιάσει, εκτός απροόπτου, λιμάνι το πρώτο FSRU στην Ελλάδα, μετατρέποντας τη χώρα και τη Βόρεια Ελλάδα σε έναν ισχυρό πλέον κόμβο μεταφοράς φυσικού αερίου προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Είναι το FSRU Αλεξανδρούπολης, ένα τεράστιο δεξαμενόπλοιο μήκους 288,6 μέτρων, πλάτους 44 μέτρων και ύψους 26,2 μέτρων. Είναι διαφορετικό από τα συνηθισμένα που μεταφέρουν LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) καθώς έχει κατασκευαστεί να λειτουργεί ως πλωτή υποδομή αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης

Το FSRU θα προσδέσει ανοιχτά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε μία απόσταση 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του. Ανήκει στην εταιρεία Gastrade με μετόχους την κυρία Ελμίνα Κοπελούζου, την Gaslog, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, την Bulgartransgaz (Διαχειριστής Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας) και τον ΔΕΣΦΑ. Οι πέντε μέτοχοι κατέχουν από 20%, ενώ η αρχική ιδέα για την ανάπτυξη του FSRU είχε συλληφθεί από τον επιχειρηματία κ. Δημήτρη Κοπελούζο το 2010. Οταν το FSRU αγκυροβολήσει, οι μόνες εργασίες που θα απομείνουν είναι η σύνδεσή του με τον υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 24 χλμ. και χερσαίο μήκους 4 χλμ.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης εκτιμάται πως θα είναι σε θέση στα μέσα του Ιανουαρίου του 2024 να δέχεται ποσότητες από φορτία LNG και στη συνέχεια να τις αεροποιεί διοχετεύοντας το φυσικό αέριο στο Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) και έπειτα μέσω του αγωγού IGB (διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας) να εφοδιάζονται οι αγορές της Βαλκανικής.

Θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένο, και η δυνατότητα αποθήκευσης LNG ανέρχεται στα 135.000 κυβικά μέτρα, ενώ η τεχνική δυνατότητα αεριοποίησής του εκτιμάται σε 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.

Το FSRU κόστισε 450 με 470 εκατ. ευρώ έχοντας λάβει κοινοτική χρηματοδότηση περίπου 270 εκατ. ευρώ.

Πύλη εισόδου αερίου στη ΝΑ Ευρώπη

Το FSRU Αλεξανδρούπολης έρχεται να ενδυναμώσει τον ρόλο της Ελλάδας ως κόμβου μεταφοράς ενεργειακών πόρων προς την Ευρώπη. Η λειτουργία του, αν και το έργο είχε σχεδιαστεί αρκετά χρόνια πίσω, έρχεται δύο χρόνια μετά τη γεωπολιτική αναταραχή που πυροδότησε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την ανάγκη της ΕΕ να απεξαρτηθεί από το φυσικό αέριο της Gazprom. Οι ποσότητες που θα διακινούνται θα φτάνουν στη Βουλγαρία, στη Ρουμανία, στη Β. Μακεδονία, στη Μολδαβία αλλά κάποιες θα καταλήγουν ακόμη και στην Ουγγαρία και στην Ουκρανία.

Οι πληροφορίες λένε πως ήδη το 50% των ποσοτήτων που μπορούν να αεριοποιηθούν (5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως) είναι συμβολαιοποιημένο. Το FSRU Αλεξανδρούπολης έχει χαρακτηριστεί από την Ευρώπη έργο στρατηγικής σημασίας καθώς διαφοροποιεί τις πηγές εισόδου ενέργειας της Γηραιάς Ηπείρου αλλά και του μείγματος που χρησιμοποιεί η βιομηχανία και οι καταναλωτές.

Οι άλλες επενδύσεις

Ο αγωγός IGB που ξεκίνησε να λειτουργεί πέρυσι το φθινόπωρο είναι ο ενεργειακός δίαυλος της Ελλάδας με την περιοχή της Βαλκανικής και της υπόλοιπης Ευρώπης.

Ταυτόχρονα δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που χτίζονται στην περιοχή της Θράκης, αυτή της «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» ισχύος 877 MW που ανήκει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και στη θυγατρική της Motor Oil (MORE) καθώς και εκείνη της «Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης» που ανήκει σε ΔΕΗ, ΔΕΠΑ Εμπορίας και όμιλο Κοπελούζου, έρχονται να εμπλουτίσουν το ενεργειακό μείγμα εξαγωγών με ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας που θα μεταφέρονται από τα δίκτυα στις χώρες βόρεια των συνόρων μας.