Ερευνητές που μελετούν τον SARS-CoV-2 αναπτύσσουν νέες μεθόδους από του στόματος χορήγησης εμβολίων εναντίον του, γεγονός που μεταφράζεται σε πιο εύκολα στη χορήγηση εμβόλια αλλά και πιο αποτελεσματικά, σύμφωνα με δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό «Biology Methods & Protocols».

Τα αντισώματα – «κλειδιά»

Ο καλύτερος τρόπος εξουδετέρωσης των ιών είναι προτού εισέλθουν στα ανθρώπινα κύτταρα ενόσω ακόμη βρίσκονται στην εξωτερική επιφάνεια των επιθηλιακών κυττάρων τα οποία «ντύνουν» τους πνεύμονες, τη μύτη και το στόμα και παράγουν βλέννα.

Μια συγκεκριμένη κατηγορία αντισωμάτων που ονομάζονται ανοσοσφαιρίνες Α δρουν στη βλέννα και μπορούν να εξουδετερώσουν τους ιούς. Ωστόσο η παραγωγή ειδικών ανοσοσφαιρινών για έναν συγκεκριμένο ιό χρειάζεται προηγουμένως να επαχθεί μέσω εμβολιασμού.

Και ένα εμβόλιο το οποίο θα οδηγεί σε ταχεία παραγωγή ανοσοσφαιρινών είναι επόμενο ότι θα είναι αποτελεσματικότερο στην πρόληψη της εκάστοτε λοίμωξης.

Χορήγηση μέσω εναλλακτικών οδών

Καθώς ο κορωνοϊός, όπως και ο ιός της γρίπης, μολύνει τα κύτταρα των βρόγχων, οι επιστήμονες πιστεύουν ότι είναι σημαντικό να προκαλείται η παραγωγή ανοσοσφαιρινών Α στη βλέννα αντί για το αίμα. Πρόσφατα ερευνητές ανέπτυξαν εμβόλια που χορηγούνται μέσω εναλλακτικών οδών, όπως η μύτη ή το στόμα.

Αυτού του είδους τα εμβόλια είναι πιο αποτελεσματικά στην παραγωγή ανοσοσφαιρινών Α σε σύγκριση με τα συμβατικά εμβόλια που χορηγούνται υποδόρια. Παρότι ρινικά εμβόλια έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί στην κλινική πράξη, έχει φανεί ότι μπορεί να συνδέονται με παρενέργειες στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα ή στους πνεύμονες.

Ταχεία δράση με χορήγηση κάτω από τη γλώσσα

Στο πλαίσιο της νέας μελέτης ερευνητές του Ινστιτούτου Βιοϊατρικής, NPO Primate Agora στην Ιαπωνία δοκίμασαν σε μαϊμούδες ένα νέο εμβόλιο ενάντια στον SARS-CoV-2 το οποίο είναι σχεδιασμένο να επάγει την παραγωγή ανοσοσφαιρίνης Α μετά από χορήγηση στο στόμα (συγκεκριμένα κάτω από τη γλώσσα).

Όπως προέκυψε, η μέθοδος αυτή ήταν αποτελεσματική – τα πειραματόζωα παρήγαγαν τα απαραίτητα αντισώματα χωρίς να εμφανιστούν σοβαρές παρενέργειες.

Πιθανώς και για τους ανθρώπους στο κοντινό μέλλον

Οι ερευνητές σημειώνουν ότι τα νέα ευρήματα μαρτυρούν – παρότι απαιτούνται περαιτέρω έρευνες – ότι πιθανότατα σύντομα θα μπορούν να είναι διαθέσιμα για τους ανθρώπους από του στόματος εμβόλια για τον κορωνοϊό, τα οποία θα είναι πιο…. δημοφιλή αλλά και πιο αποτελεσματικά ενάντια στην COVID-19.