Σαν να μαραζώνει από νοσταλγία για τη γνώριμη έλξη της βαρύτητας, το σώμα των αστροναυτών υποφέρει στο Διάστημα: το αίμα ανεβαίνει στο κεφάλι, η καρδιά μεγαλώνει, τα οστά και οι μύες ατροφούν, τα μάτια εμφανίζουν βλάβες και ο κίνδυνος καρκινογόνων μεταλλάξεων ανεβαίνει.

Σε αυτή τη μακρά λίστα των δεινών πρέπει να προσθέσουμε ακόμα ένα, υποδεικνύει μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Frontiers in Immunology»: οι αστροναύτες αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο λοιμώξεων λόγω δυσλειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος.

Αιματολογικές εξετάσεις σε 14 αστροναύτες που πέρασαν τουλάχιστον 4,5 μήνες στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό έδειξαν ότι η έκφραση 247 γονιδίων στα λευκά αιμοσφαίρια μειώθηκε σημαντικά κατά την παραμονή σε τροχιά αλλά επανήλθε μετά την επιστροφή στη Γη.

Το φαινόμενο, λένε οι ερευνητές, πιθανότατα οφείλεται στη μετατόπιση υγρών στο σώμα και δείχνει να εξηγεί την αυξημένη συχνότητα ιώσεων που είχε παρατηρηθεί σε προηγούμενες μελέτες.

Σε κάθε περίπτωση, οι παρενέργειες των διαστημικών ταξιδιών είναι ένα σοβαρό εμπόδιο στα σχέδια για εδραίωση μόνιμης ανθρώπινης παρουσίας στη Σελήνη και τελικά στον Αρη.