5: εξαιρετική

4: πολύ καλή

3: καλή

2: ενδιαφέρουσα

1: μέτρια

0: απαράδεκτη

«Στα άκρα» (En los márgenes, Ισπανία, 2022) του Χουάν Μπότο

Απλοί, καθημερινοί άνθρωποι, βιοπαλαιστές, οι άτυχοι μιας σκληρής ζωής, εκείνοι που είναι αναγκασμένοι να βρίσκονται διαρκώς στην «τσίτα», σε ένταση ή όπως στα άκρα πολύ σωστά δηλώνει ο τίτλος, είναι οι πρωταγωνιστές της ανατριχιαστικά επίκαιρης ταινίας του Χουάν Ντιέγκο Μπότο. Ο ίδιος ο Μπότο (που ως ηθοποιό είχαμε δει να παίζει τον ιεροεξεταστή στον «Ελ Γκρέκο» του Γιάννη Σμαραγδή) είναι ένας από τους αρκετούς χαρακτήρες της ταινίας η οποία με διασταυρούμενες ιστορίες εκτυλίσσεται κατά την διάρκεια μιας ημέρας.

Δεκάδες περιστατικά με πρωταγωνίστρια την απελπισία. Βαρόμετρο και συνδετικός κρίκος των ιστοριών, ο έξοχος Ισπανός ηθοποιός Λουίς Τοσάρ στον ρόλο ενός ανθρώπου ο οποίος προσπαθεί να προσφέρει βοήθεια αλλά βρίσκει παντού εμπόδια: από τον αμείλικτο τοίχο της γραφειοκρατίας, μέχρι την επιθετικότητα του γιού της γυναίκας του (από προηγούμενο γάμο) με τον οποίο αδυνατεί να επικοινωνήσει παρά τις ενάρετες προσπάθειές του.

Όμως η παράσταση εδώ ανήκει στην Πενέλοπε Κρους, σχεδόν αγνώριστη στον ρόλο μιας ακόμα άτυχης γυναίκας που αγωνίζεται να μην χάσει το σπίτι όπως και την κηδεμονία του ανήλικου παιδιού της. Στους τίτλους των «Ακρων» αναφέρονται τα ανατριχιαστικά νούμερα των ανθρώπων που χάνουν καθημερινά το σπίτι τους στην Ισπανία. Όμως ο Μπότο δεν περιορίζει εκεί το θέμα (όπως για παράδειγμα η εξίσου θαυμάσια αμερικανική ταινία «99 σπίτια»). Απεναντίας το «απλώνει» παντού, αγγίζει πολλά καυτά ζητήματα, τα ναρκωτικά, την μοναξιά, την ανεργία, την έλλειψη ανθρώπινης επικοινωνίας, σε μια ταινία που πετυχαίνει τον ρόλο της και σε αφήνει με ένα σφίξιμο στο στομάχι.

Βαθμολογία: 3

ΑΘΗΝΑ: ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΠΕΙΟΥ – ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ – ΛΙΛΑ – ΛΑΟΥΡΑ – ΔΑΝΑΟΣ – CINERAMA – ΦΙΛΙΠ – ΝΑΝΑ – ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΧΛΟΗ – ΦΙΛΟΘΕΗ κ.α. ΘΕΣ/ΚΗ: ΕΛΛΗΝΙΣ – ΒΑΚΟΥΡΑ κ.α.

——————————————————————

«Η μέθοδος Κομπρομάτ» (Kompromat, Γαλλία, 2022) του Ζερόμ Σαλ

Το φυσικό, παγωμένο τοπίο της Σιβηρίας αποτελεί φόντο της ιστορίας σε αυτό το γαλλικό θρίλερ, όπου παρακολουθούμε την Οδύσσεια στην Ρωσία του Ματιέ (Ζιλ Λελούς), ενός Γάλλου θεατρανθρώπου, ο οποίος θα κατηγορηθεί αδίκως για παιδοφιλία (πατέρας ο ίδιος με προβληματικό γάμο). Από την στιγμή που ανεβάζει μια αβάν γκαρντ παράσταση που εξοργίζει αντί να ψυχαγωγήσει το συντηρητικό ρωσικό κοινό, ο Ματιέ θα βρεθεί στην δίνη του κυκλώνα, θα φυλακιστεί στα κάτεργα, θα μπει κατ’ οίκον περιορισμό, θα δραπετεύσει, θα παλέψει στην άγρια, άγνωστη του φύση, θα ξεπεράσει κάθε όριο προκειμένου να βρει τον δρόμο προς την σωτηρία.

Το αποτέλεσμα είναι ένα χορταστικό, επαγγελματικά φτιαγμένο θρίλερ, λιγάκι στα ίχνη του «Φυγά» αλλά με τον παράγοντα της Ρωσίας να δίνει στην ιστορία μια «ανάλαφρη» πολιτική διάθεση (το σενάριο συνυπογράφει ο εξαίρετος συγγραφέας σύγχρονων γαλλικών νουάρ μυθιστορημάτων Καρίλ Φερέ με τον οποίο ο σκηνοθέτης Ζερόμ Σαλ συνεργάστηκε στην ταινία «Ζουλού»). Παραδόξως, παρότι η ταινία γυρίστηκε πριν από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, η απροκάλυπτη «αντιρωσική» διάθεσή της (παρουσιάζοντας τους Ρώσους σαν ανθρώπους του μεσαίωνα) σου δίνει την εντύπωση ότι ο Σαλ το έκανε περισσότερο επίτηδες, απλώς για να προκαλέσει.

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ: CINE ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΑΝΕΣΙΣ – ΔΑΝΑΟΣ – ΑΜΙΚΟ – ΑΝΟΙΞΙΣ – ΤΡΙΑΝΟΝ – ΛΑΟΥΡΑ – AΘΗΝΑΙΑ – ΒΑΡΚΙΖΑ ΝΑΝΑ κ.α.

——————————————————————

Απίστευτο και όμως αληθινό» (Incroyable mais vrai ,Γαλλία, 2022) του Κεντέν Ντιπιέ

Οι εξωφρενικά παράξενες και ανορθόδοξες ιδέες του Kεντέν Ντιπιέ είναι χαρακτηριστικό όλων των ταινιών του, λόγος για τον οποίο, ο Γάλλος σκηνοθέτης θεωρείται μια από τους πιο ευφάνταστους δημιουργούς του σύγχρονου κινηματογράφου της χώρας του, με έναν εντελώς προσωπικό τρόπο έκφρασης. Εδώ, το παράξενο μείγμα σουρεαλιστικού χιούμορ και μιας αμυδρής αίσθησης μελαγχολίας δημιουργούν την ατμόσφαιρα της ταινίας στην οποία ένα παντρεμένο ζευγάρι (Αλέν Σαμπά ,Λεά Ντρουκέρ) ανακαλύπτει ότι το νέο σπίτι του έχει μία τρύπα την οποία αν περάσεις «κερδίζεις» μερικά χρόνια νεότητας.

Το ερώτημα είναι αν οι δύο αυτοί άνθρωποι έχουν την διάθεση να μπουν στην τρύπα και το αποτέλεσμα των πράξεών τους, μια «τρελή» άσκηση στο παράλογο (το πως βρέθηκε εκεί η τρύπα δεν εξηγείται ποτέ) που συγχρόνως καταφέρνει να βγάλει συναίσθημα, να συγκινήσει. Ο Ντιπιέ ξέρει πως ι να σε κρατήσει σε αγωνία γιατί ξεφεύγοντας από τον παρδαλό χαρακτήρα της φάρσας του όλου εγχειρήματος, πετυχαίνει μια (έστω ανάλαφρη) φιλοσοφία «της τσέπης» πάνω στην ίδια την ζωή, τα άλυτα μυστήριά της, τα αναπάντητα ερωτήματα και τις δύσκολες επιλογές που όλοι καλούμαστε κάποια στιγμή να κάνουμε.

Βαθμολογία: 2 ½

ΑΘΗΝΑ: ΣΤΕΛΛΑ – ΔΑΦΝΗ – ΚΑΡΜΕΝ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΔΑΝΑΟΣ – ΑΕΛΛΩ κ.α ΘΕΣ/ΚΗ: ΑΛΕΞ

——————————————————————

«Μπάσταρδα» (Ελλάδα, 2022) του Νίκου Πάστρα

Καλά στοιχεία διακρίνει κανείς στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Νίκου Πάστρα που «κοιτάζει» με χιούμορ και σινεφίλ διάθεση μέρος της ασυμβίβαστης, αποφασιστικής νεολαίας του σήμερα. Ο φακός του σκηνοθέτη θα βρεθεί μέσα σε ένα σπίτι στην εξοχή όπου συγκατοικούν δέκα έφηβοι – πέντε αγόρια και πέντε κορίτσια – ζώντας το τώρα για το τώρα. Παιδιά που δεν ενδιαφέρονται για τίποτα παραπάνω από το να περνούν καλά και μόνο όπως εκείνα ακριβώς θέλουν. Κάθε ήρωας έχει την δική του ταυτότητα, την δική του λογική πάνω στην ζωή και όλοι αμφισβητούν τα πάντα.

Η κινηματογράφησή τους διακρίνεται από όρεξη και σκηνοθετική δύναμη ενώ η ταινία που είναι υποψήφια για τα βραβεία Ίρις Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2023 στις κατηγορίες πρωτότυπης μουσικής (Μικές Μπίλης) και πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη περιέχει επίσης τις αυθόρμητες ερμηνείες νεαρών ηθοποιών που δείχνουν να παίζουν χωρίς να σκέφτονται και αυτό είναι καλό Είναι οι Ναταλία Swift, Ζαχαρίας Γουέλα, Αφροδίτη Καποκάκη, Εριφύλη Κιτζόγλου, Χριστίνα Κυπραίου, Μάριο Μπανούσι, Γιώργος Μπουφίδης, Κατερίνα Νταλιάνη, Χρήστος Πούλος-Ρένεσης, Γιάννης Τομάζος,.

Βαθμολογία: 2

ΑΘΗΝΑ: ΡΙΒΙΕΡΑ ΘΕΣ/ΚΗ: ΑΠΟΛΛΩΝ

——————————————————————

«Η ζωγραφιά του Θεού» (Ελλάδα, 2022) του Γιάννη Καλογερόπουλου

Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ευαισθησία των προθέσεων στη δημιουργία της ταινίας «Η ζωγραφιά του Θεού» που είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα του Ιάκωβου Μυλωνά και εστιάζει σε ένα άντρα ο οποίος έχει επιστρέψει από το εξωτερικό με αποστολή να φροντίσει την αδελφή του που πάσχει από ΑμεΑ. Ενώ το σενάριο αναπτύσσεται αξιοπρεπώς με διάφορες μικρο εκπλήξεις να δίνουν τον τόνο της ταινίας (π.χ. ο οικονομικός παράγοντας και η σύντροφος του ήρωα), ο ερασιτεχνισμός στην κατασκευή της είναι εμφανής και η ταινία πάσχει σοβαρά από πρωταγωνιστή γιατί η ερμηνεία του ιδίου του Ιάκωβου Μυλωνά στον ρόλο του αδελφού προκαλεί μεγαλύτερο οίκτο απ’ ότι η κατάσταση της αδελφής του (Νανά Τζαβάρα).

Βαθμολογία: 1

ΑΘΗΝΑ: ΣΤΟΥΝΤΙΟ

——————————————————————

Επανέκδοση

«Ο αθώος» («L’ innocente», Ιταλία, 1976) του Λουκίνο Βισκόντι.

Η παρακμιακή ιταλική αριστοκρατία του 19ου αιώνα βρίσκεται στο φόντο τού κύκνειου άσματος του Λουκίνο Βισκόντι όπου η ψυχρή πλέον σχέση ενός ζευγαριού αριστοκρατών (Τζανκάρλο Τζανίνι, Λάουρα Αντονέλι) το οδηγεί σε εξωσυζυγικές περιπέτειες (Τζένιφερ Ο’ Νίλ ,Μααρκ Πορέλ). Ο Βισκόντι που πέθανε λίγο μετά τα γυρίσματα υπογραμμίζει την βαθιά υποκρισία μιας κοινωνίας κρυμμένης πίσω από την βιτρίνα της κομψότητας και του πλούτου αν και τελικά το συναίσθημα έχει και πάλι τον τελευταίο λόγο. Στην τελευταία μεγάλη στιγμή του, ο Κόκκινος Κόμης κινηματογραφεί το γυμνό με αφάνταστη τρυφερότητα και ευαισθησία, θαρρείς ότι η σάρκα της γυναίκας και το αραχνούφαντο φόρεμα που την καλύπτει είναι το ίδιο.

Bαθμολογία: 3 ½

ΑΘΗΝΑ: ΣΤΟΥΝΤΙΟ

——————————————————————

Επίσης στις αίθουσες

«Kandahar: Σημείο διαφυγής» (Kandahar, ΗΠΑ, 2023) του Ρικ Ρόμαν Βον. Προκειμένου να δραπετεύσει από το Αφγανιστάν, ένας μυστικός πράκτορας της CIA (Τζέραρντ Μπάτλερ) θα βοηθηθεί από τον διερμηνέα του, ο οποίος θρηνεί τον γιο του, θύμα τον Ταλιμπάν, αλλά δεν παύει να κατηγορεί τη Δύση για τη συνέχιση του πολέμου (προβάλλεται σε περισσότερες από 60 αίθουσες της Ελλάδας)

«Η μικρή γοργόνα» (The little mermaid. ΗΠΑ, 2023) του Ρομπ Μάρσαλ. Το παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Αντερσεν που έγραψε Ιστορία χάρη στην βραβευμένη με Oσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων της Ντίσνεϊ, επιστρέφει με μια «ζωντανή» εκδοχή σκηνοθετημένη από τον δημιουργό του «Σικάγο» (προβάλλεται μεταγλωττισμένη και με υποτίτλους σε 200 αίθουσες της Ελλάδας).