Σημαντική όχι μόνο για τον Δήμο Πειραιά αλλά για όλη την Ελλάδα χαρακτήρισε την έκθεση «Αμμόχωστος-Πειραιάς, Διαδρομές επί σκοπού» ο δήμαρχος του, κ. Γιάννης Μώραλης στην παρουσίασή της που έγινε το μεσημέρι της Τετάρτης 23 Μαρτίου στους χώρους της Δημοτικής Πινακοθήκης Πειραιά όπου και θα φιλοξενηθεί.

Ο κ. Μώραλης είχε κάθε λόγο για να τονίσει την πανελλήνια σημαντικότητά της καθώς πράγματι, μέσω αυτής της έκθεσης, που είναι ένας ακόμα κρίκος στην ισχυρή αλυσίδα που ενώνει τον Δήμο Πειραιά με τον «αδελφό» του, τον Δήμο Αμμοχώστου, για πρώτη φορά δημοσίως, παρουσιάζονται έργα σπουδαίων Ελλήνων αλλά και Κυπρίων εικαστικών που επί σειρά ετών θεωρούνταν χαμένα. Ανάμεσά τους έργα του Γιάννη Τσαρούχη, του Φώτη Κόντογλου, του Νίκος Χατζηκυριάκου-Γκίκα, του Γιάννη Μόραλη, του Στέλιου Βότση και του Μιχάλη Χατζηδημητρίου.

Ο Δήμαρχος Πειραιά μαζί με την κυρία Ειρήνη Νταϊφά Εντεταλμένη Δημοτική Σύμβουλο Πολιτισμού και την κυρία Ευαγγελία Μπαφούνη, Διευθύντρια Πολιτισμού του Δήμου, έδωσαν έμφαση στην ιστορία που υπάρχει πίσω από την έκθεση «Αμμόχωστος-Πειραιάς, Διαδρομές επί σκοπού». Μίλησαν κυρίως για το πως, τα έργα αυτά που μέχρι πριν από μερικά χρόνια θεωρούνταν χαμένα (και που στο σύνολό τους είναι 219), βρέθηκαν από τους Τουρκοκύπριους, επεστράφησαν στους Κυπρίους και σήμερα μέσω αυτής της έκθεσης (όπως και άλλων που ενδεχομένως να ακολουθήσουν) μπορούν να φέρουν και πάλι στη δημοσιότητα το τραύμα που έζησε η Αμμόχωστος («μια πόλη φάντασμα» ήταν ο χαρακτηρισμός του Δημάρχου Πειραιά) και γενικότερα η Κύπρος το 1974. Στην Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά θα εκτεθούν 25 έργα.

«Οι πίνακες αυτοί αφέθηκαν πίσω όταν οι κάτοικοι της Αμμοχώστου αναγκάστηκαν να αφήσουν βίαια τον τόπο τους μετά την τουρκική εισβολή του 1974» είπε ο Δήμαρχος Πειραιά. «Τέσσερις δεκαετίες αργότερα, ήρθαν ξανά στην κατοχή των Κυπρίων μέσω μιας πολιτισμικής ανταλλαγής που έγινε ανάμεσα στην τουρκική και την κυπριακή πλευρά και τώρα μπορούν επιτέλους να γίνουν γνωστοί σε όλο τον κόσμο.»

Σε βιντεογραφημένο μήνυμά του, ο Δήμαρχος Αμμοχώστου κ. Σίμος Ιωάννου χαρακτήρισε την έκθεση «ένα σημαντικότατο πολιτιστικό γεγονός που στέλνει ένα ανανεωμένο μήνυμα δυναμισμού και υπόσχεσης πως ουδέποτε ξεχνάμε και αέναα αγωνιζόμαστε για να διατηρήσουμε ζωντανή τη μνήμη της Αμμοχώστου μας.»

«Τα περισσότερα έργα των Κυπρίων καλλιτεχνών παρουσιάζουν σκηνές από την ζωή κυρίως της αγροτικής των Κυπρίων προ του 1974 κάτι που τα κάνει πολύ σημαντικά για την ιστορία της Κύπρου» επεσήμανε η κυρία Μπαφούνη που συγχρόνως, έκανε λόγο για την απήχηση σε εκπαιδευτικούς φορείς της έκθεσης, καθώς η επαφή των εκθέσεων με τους μαθητές σχολείων ανήκει στις προτεραιότητες της Δημοτικής Πινακοθήκης Πειραιά.

Η γενικότερη «εξωστρέφεια» του Πειραιά μέσω (και) πολιτιστικών δρώμενων είναι σίγουρα προτεραιότητα του Δημάρχου Γ. Μώραλη – διόλου τυχαία, μιλώντας στην συνέντευξη Τύπου της Τετάρτης, χρησιμοποίησε την συγκεκριμένη λέξη πάνω από πέντε φορές. Και πράγματι, η πρόσφατη ιστορία του Πειραιά έχει δείξει ότι έχουν πραγματοποιηθεί πολλές εκδηλώσεις κατά την διάρκεια της θητείας του που στόχο έχουν αυτήν ακριβώς την εξωστρέφεια.

Διόλου τυχαία, λίγο μετά την παρουσίαση της έκθεσης «Αμμόχωστος-Πειραιάς, Διαδρομές επί σκοπού», ο Δήμαρχος, σε ένα άλλο κτίριο πολιτισμού του Δήμου, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, επρόκειτο να παρουσιάσει το νέο θεατρικό πρόγραμμά του με παρόντες τον Μπομπ Γουίλσον και τον Πέτερ Στάιν, δύο κορυφές της παγκόσμιας θεατρικής σκηνοθεσίας των καιρών μας, δουλειές των οποίων θα φιλοξενηθούν στον Πειραιά.