Mετρά περισσότερους από 135 τίτλους ταινιών γυρισμένων για τον κινηματογράφο ή την τηλεόραση και τέσσερις υποψηφιότητες για το Οσκαρ (μια για το Α και τρεις για το Β ρόλου). Αλλά ο Γουίλεμ Νταφόε, όπως φάνηκε στην συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε την Δευτέρα 6 Μαρτίου το μεσημέρι στο Ωδείο Αθηνών αφορμής δοθείσης της ταινίας του Βασίλη Κατσούπη «Inside» όπου πρωταγωνιστεί, είναι επίσης ένας πάρα πολύ σεμνός άνθρωπος αφοσιωμένος με πάθος στην ίδια την δουλειά του. «Ο μόνος φόβος που έχω ως ηθοποιός είναι μήπως μια ταινία τελικά αποβεί κακή» είπε. «Από την στιγμή όμως που ξέρω για ποιους λόγους παίζω σε μια ταινία είμαι ήσυχος με την συνείδησή μου.»

Ο Νταφόε βρίσκεται στην Ελλάδα για προώθηση του «Inside», που μετά από την επιτυχημένη προβολή του στο Πανόραμα του φεστιβάλ Βερολίνου, ανοίγει στην Ελλάδα από την Πέμπτη που μας έρχεται (σε διανομή TULIP). «Οποτε καποιος με καλέσει στην Ελλάδα θα έρθω» είπε ο ίδιος επισημαίνοντας τους δεσμούς του με την χώρα μας που «ήταν πάντα ισχυροί. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που εκτιμώ απεριόριστα».

Πράγματι. Ο Νταφόε έπαιξε τον Ιησού Χριστό στον «Τελευταίο πειρασμό» του Μάρτιν Σκορσέζε που βασίζεται στο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη, υπήρξε πρωταγωνιστής στην «Σκόνη του χρόνου» του Θόδωρου Αγγελόπουλου (γυρίσματα της οποίας είχαν γίνει στο παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού) και φέτος, εκτός από την ταινία του Β. Κατσούπη θα τον δούμε και στην τελευταία δημιουργία του Γιώργου Λάνθιμου «Poor things». Στη συνέντευξη τύπου που συντόνισε ο δημοσιογράφος – κριτικός κινηματογράφου Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και στην οποία παρόντες ήταν επίσης ο σκηνοθέτης Β. Κατσούπης και ο παραγωγός Γιώργος Καρναβάς (της Heretic Films και ο άνθρωπος που μεσολάβησε στην συμφωνία Νταφόε -–«Inside»), ο ηθοποιός θύμισε ακόμα και την ταινία «Ο θρίαμβος της θέλησης» (1989) του Ρόμπερτ Μ. Γιανγκ όπου υποδύθηκε έναν Εβραίο της Θεσσαλονίκης κρατούμενο σε στρατόπεδο συγκέντρωσης των ναζί.

Ο Γουίλεμ Νταφόε σε σκηνή από την ταινία «Inside»

Στο «Inside» ο Γ. Νταφόε υποδύεται έναν άντρα που εξαιτίας ενός τεχνολογικού λάθους εγκλωβίζεται μέσα στο υπερπολυτελές διαμέρισμα στην καρδιά του Μανχάταν όπου μπήκε για να διαρρήξει κλέβοντας πίνακες. Ο Νίμο, όπως ονομάζεται ο ήρωάς του προσπαθεί να βρει τρόπους πρώτον για να ξεφύγει αλλά τελικά και για να επιβιώσει. Φυσικά η ταινία λειτουργεί σε πολλά επίπεδα ενώ η αρχική σκέψη του Βασίλη Κατσούπη, όπως είπε ο ίδιος ήταν η ιδέα ενός Ροβινσώνα Κρούσου φυλακισμένου μέσα σε μια από τις πιο πολυπληθεις μεγαλουπόλεις του κόσμου. Από την πλευρά του ο Νταφόε έδωσε τεράστια σημασία στην έννοια του χώρου γυρισμάτων της ταινίας. Ο χώρος άλλωστε είναι για τον Νταφόε πρωταρχικός παράγων σε κάθε παραγωγή.

«Όταν ο χώρος είναι σωστά σχεδιασμένος εκ των προτέρων και κάθε τι βρίσκεται στην θέση του, τότε μπορείς να δουλέψεις πολύ όμορφα, δημιουργικά» είπε. «Ακόμα και αν δεν έχεις πολλούς διαλόγους όπως συμβαίνει εδώ. Μου αρέσει να κάνω πράγματα με τα χέρια μου όταν παίζω στον κινηματογράφο και εν προκειμένω είχα να κάνω πολλά.» Για τον Νταφόε σημαντικό ρόλο παίζει ακόμα και μια σκηνή που δεν δείχνει μεγάλης σημασίας – το περπάτημα σε ένα διάδρομο για παράδειγμα.

«Δεν ήμασταν σε θέση να γνωρίζουμε καν αν πολλά πράγματα που συμβαίνουν στην ταινία θα μπορούσαν να λειτουργήσουν» είπε, «μέχρι που βρεθήκαμε στον χώρο και τα είδαμε να γεννιούνται μπροστά μας (να σημειωθεί ότι τα γυρίσματα έγιναν σε στούντιο της Γερμανίας). Πολλές φορές ακόμα και μια καλή ιδέα της στιγμής μπορεί να σου δημιουργήσει προβλήματα διότι ξεφεύγεις από το αρχικό πλάνο και πιέζεσαι να την υλοποιήσεις. Στο “Inside” κάθε τι ήταν σχεδιασμένο εκ των προτέρων και αυτό μας έδωσε τεράστια ελευθερία, ακόμα και για αυτοσχεδιασμούς.»

Ο Γ. Νταφόε αρέσκεται να συνεργάζεται όχι μόνο με γνωστούς σκηνοθέτες (ενδεικτικά οι Ολιβερ Στόουν – «Πλατούν», Τζούλιαν Σνάμπελ – «Στη πύλη της αιωνιότητας», Ντέιβιντ Λιντς – «Ατίθαση καρδιά») αλλά και με νέους. «Ανήκω στους ανθρώπους που τροφοδοτούνται από τη φρεσκάδα και τις νέες ιδέες σκηνοθετών που ίσως να μην έχουν εμπειρία, έχουν όμως όραμα και επιθυμία για δράση» είπε. Γι’ αυτό εξάλλου έπαιξε στο «Inside», το σενάριο του οποίου έφτασε στα χέρια του μέσω της γνωριμίας του παραγωγού της ταινίας Γιώργου Καρναβά (Heretic Films) και του Αμερικανού παραγωγού Τζιμ Σταρκ που έχει στενές επαφές με τον Νταφόε. «Ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι που έφτιαξαν το “Inside” με πλησίασαν για να παίξω ήταν υποδειγματικός και συνέβαλε στην απόφασή μου να παίξω, πέρα από το ότι βρήκα ότι το σενάριο είχε προδιαγραφές για κάτι πραγματικά καλό.»